2023-06-20, 18:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Många här inne (alla, rent ut sagt) som verkar tro att den ryska aggressionen beror på bristande information hos Putin. Om han bara hade kunnat försäkra sig om att Ukraina inte utgjorde ett hot mot Ryssland så skulle han lämna dem ifred.

Jag har inte sett någon som tror det vad jag minns?!
Det är uppenbart att Putin ville kuva Ukraina oavsett om de utgjorde ett hot eller ej.
Däremot gjorde bristen på korrekt information med alla sannolikhet att han felbedömde Ukrainas motståndskraft och vilja rejält.
Citera
2023-06-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Fått veta att det är absurt höjda priser på biljetter för inrikesflyg i Ryssland nu.
Kan bara spekulera om orsaker: T ex Flygbränsle i huvudsak till fronten. Piloter till fronten.Brist på reservdelar och underhåll till planen.

Brist på reservdelar och underhåll är nog en av dom största anledningarna. Det kom ut uppgifter om ett smärre kaos inom inrikesflyget pga just det redan för 2-3 månader sedan.

Det finns lite info om det hela på nätet. Lär vara rätt nedtystat(på klassiskt ryskt manér) men en del bloggare och twittrare uppmärksammade situationen, minns inte om jag tog upp det i ett inlägg här?

Man kan nog säga att möjligheterna och friheten för de sämre bemedlade ryssarna, som är en stor del av befolkningen, har minskat drastiskt iom putlers vansinniga invasion av Ukraina.

Och värre kommer det bli ju längre putler väljer att använda dom som slagträ och kanonmat i kriget.
Citera
2023-06-20, 19:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
[b]
Leopard-stridsvagnarna börjar nu få rykte om sig bland ukrainska trupper att vara sårbara konservburkar. En enkel match för ryska stridshelikoptrar.
Det är ingen idé att länka rysk propaganda, länka trovärdiga källor eller inte alls.
Ryssarna har knappt några stridshelikoptrar kvar, vad jag läst. Däremot flygplan har de en hel del.
Citera
2023-06-20, 19:04
Medlem
Bartman777s avatar
Hur vet man vilka källar man kan/ska lita på i detta mediakrig? Det kommer ju alla möjliga rapporter.
Jag är inte supporter av Ryssland, men jag undrar ändå om jag kan lita mer på alla ukrainsk-vänliga rapporter där det rapporteras om att de jagar ryssar på löpande band typ.

Hur ska jag veta vad jag kan lita på, av det jag läser?
Citera
2023-06-20, 19:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nya ukrainska krigsbrott. Omkring 20 civila skadade i ukrainsk attack med västerländska vapen:

När får vi se bevisen med plastbitar som det står NAFO på med kirylliska bokstäver?
Citera
2023-06-20, 19:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är snarare västkällor som inte är trovärdiga i den här konflikten. Ren propaganda.
Därför att diktaturers statspropaganda kan man ju alltid lita på. Idiot!
Citera
2023-06-20, 19:08
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är ingen idé att länka rysk propaganda, länka trovärdiga källor eller inte alls.
Ryssarna har knappt några stridshelikoptrar kvar, vad jag läst. Däremot flygplan har de en hel del.

Sant med planen. Synd bara att dessa är gjorda av frigolit
https://www.thesun.co.uk/news/18301137/russian-bases-revealed-google-maps/

Lite mer av ryssens framgångar.

Unsuccessful Russian tank counterattack on the village of P'yatykhatky, recently deoccupied 🇺🇦
Judging by the video from the battlefield from the 128th brigade of the Armed Forces of Ukraine the Russians were repulsed during their attack lost several vehicles.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1671199907288428544
Citera
2023-06-20, 19:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är snarare västkällor som inte är trovärdiga i den här konflikten. Ren propaganda.
Tvärtomspråk som vanligt av fyllot. Ett verifierbart exempel:
Västkällor angav i början av 2022 (baserat på amerikansk underrättelseinformation) att Ryssland skulle angripa Ukraina.
Ryska propagandaorganen angav samtidigt att Ryssland aldrig skulle angripa Ukraina.
Citera
2023-06-20, 19:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den döde sitter i direktsänd tv och talar, helt otroligt

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1671153383544340480

Ska leta igenom inlägg från de som med säkerhet visste att han var död.
Vi gör en lista på de största idioterna, bland idioter.
Citera
2023-06-20, 19:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hur vet man vilka källar man kan/ska lita på i detta mediakrig? Det kommer ju alla möjliga rapporter.
Jag är inte supporter av Ryssland, men jag undrar ändå om jag kan lita mer på alla ukrainsk-vänliga rapporter där det rapporteras om att de jagar ryssar på löpande band typ.

Hur ska jag veta vad jag kan lita på, av det jag läser?
Följ Deepstatemap och bry dig inte så mycket om vad som står i olika tidningar och ännu mindre på Twitter.
Med andra ord lita inte fullt på någon, men allra minst lita på ryska källor, då dessa är nedlusade av stora och små lögner.
Citera
2023-06-20, 19:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Fy fan vad segt att vara rysk värnpliktig och ligga i de där skyttegravarna. Undrar om de värnpliktiga ställt sig frågan vad fan de gör i ett främmande land?

De är nog sura för att de riskerar att dö, men hoppas de får plundra privata hem istället, och våldta lokala kvinnor och barn. Inga som uttalar sig kritiserar folkmord och krig, de bara klagar på att de själva riskerar att dö, att de själva inte får lön etcetera. Hade de haft minsta moral så hade de valt fängelse istället för att resa till Ukraina och mörda och begå krigsbrott i ett olagligt angreppskrig.
Citera
2023-06-20, 19:14
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Storm Shadow (eller den franska klonen SCALP-RE, som till fransmännens irritation alltid kallas Storm Shadow i media) var det här.

Angreppet mot centraldepån ingår i ett systematiskt förstörande av broar och infrastruktur i och kring järnvägsknutpunkten Rykove (pro-ryssarna kallar staden "Partyzany") som ligger placerad mittemellan Melitopol och Krim. Två järnvägsbroar har redan förstörts. Tanken är att svälta ut de ryska förbanden längs med Zaporizjzjafronten på ammunition. Med nuvarande artillerivolymer så kan man tänka sig att de mindre och utspridda depåerna som ligger närmare fronten kommer att vara tömda inom en vecka till tio dagar. Ryssarna måste därför börja hushålla med sina artilleriinsatser från och med nu för att få resurserna att räcka längre. Att reparera broarna och föra fram mer ammunition (från Krim) kommer att ta flera veckor. Alternativet är att köra allt med lastbil från Krim, resp Mariupol, men frågan är om det finns resurser till detta och en organisation som kan sköta detta.

Om det är som jag tror (broarna borta och centraldepån totalförstörd), så har AFU ett fönster på några veckor som de kan utnyttja för avancemang.

Apropå tidigare diskussion om operationsplanering/var det stora motanfallet skall sättas in hittade jag
nedanstående länk. Kommentera gärna!

(FB) Ukrainas motoffensiv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in