• 5
  • 6
2023-06-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Ger han bort de ett tag innan dödsfallet så kan det inte krävas tillbaka, är det någon vecka innan är det en annan sak.

Man kan inte ärva en skuld.
Fast jo du kan inte bara låna en massa pengar och skicka över dom utan att tro att långivaren kommer kräva pengarna av person som fått dom.
Annars hade ju detta fenomen varit jättevanligt, folk belånar upp sig och ger bort.
Citera
2023-06-20, 11:46
Medlem
Nu killgissar jag men...

Om du har hyreslägenhet och bra ekonomi kan det funka, men har du hus så blir ju dödsboet skyldigt pengar och då kan huset behövas säljas för att lösa lånen och då blir det kanske inte som du tänkte.
Citera
2023-06-20, 12:50
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast jo du kan inte bara låna en massa pengar och skicka över dom utan att tro att långivaren kommer kräva pengarna av person som fått dom.
Annars hade ju detta fenomen varit jättevanligt, folk belånar upp sig och ger bort.

Sluta nu, jag vet själv folk som fått pengar av äldre anhörig, personen sa kryptiskt man tar inte över någon annan skulder, det ingen visste var att personen hade fått dödsomen 1år senare.
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-06-20 kl. 12:53.
Citera
2023-06-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haxard005
Om vi säger att jag vet att jag ska dö om några månader, kan jag ta ett stort lån och lägga på ett sparkonto eller fonder i mitt barns namn utan att banken kan kräva tillbaka pengarna?
Är ganska säker på att om detta görs kort tid innan dödsdagen så ska pengarna återföras till dödsboet. Det finns en gräns för detta och tror att det handlar om 6 månder.
Citera
2023-06-20, 14:22
Medlem
LustigaKurres avatar
Låna och köp euro, ge bort, då euro står sig rätt bra.
Citera
2023-06-20, 16:05
Medlem
Citat:
Sluta nu, jag vet själv folk som fått pengar av äldre anhörig, personen sa kryptiskt man tar inte över någon annan skulder, det ingen visste var att personen hade fått dödsomen 1år senare.
Ja i kontanter, knappast över banken mellan konton.

Är väl mena folk som tror att det är en bra ide att säg sätta in 100 000 kr som man inte kan redovisa vart ifrån de kommer😂

Banken noterar och meddelar kronofogden eller vad det nu är om en kontoinnehavare tar emot eller skickar stora summor pengar.
Citera
2023-06-20, 16:07
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja i kontanter, knappast över banken mellan konton.

Är väl mena folk som tror att det är en bra ide att säg sätta in 100 000 kr som man inte kan redovisa vart ifrån de kommer😂

Banken noterar och meddelar kronofogden eller vad det nu är om en kontoinnehavare tar emot eller skickar stora summor pengar.

Man kan inte ärva skulder
Citera
2023-06-20, 16:24
Medlem
Citat:
Man kan inte ärva skulder
Vad är det du inte förstår?
Får du 100 000 kr av din pappa som lånat dom så är det varken dina eller hans pengar även om han skickar över dom till dig.

En stulen bil blir inte din för att du fått den av den som stulit bilen.

Du ärver inte skulden, likväl så kan de kräva pengarna som du mottagit för att skulden ska betalas.

Ärver du ett hus eller får ett hus av en anhörig som är värt 2 miljoner men som det är ett lån på 1 miljon på så måste betala eller ta eget lån för att kunna ta över huset.
Citera
2023-06-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
På de flesta lån behöver man inte ange något, bara att fylla i uppgifter och pengarna sätts in på kontot.

Man ärver ju inte skulder (mer än andra arvtagares om man satt sprätt på arvet och det finns återstående skulder i dödsboet), men frågan har varit uppe tidigare och om det är uppenbart att lånet tagits i det syfte som ts beskriver kan de krävas tillbaka, men är osäker på hur mycket rättsprocess som måste genomföras.

Man får väl vara lite smart och köpa något för pengarna (typ smycke/guld) och lägga undan, och sen spela ovetandes vad ens förälder använt de lånade pengarna till.

100k in på kontot är lite mer spårbart

Frågan är på vilken laglig grund man kan kräva pengar från tredje part? Det är ju inte så att arvvingarna själva har delat boet trots skulder.

Jag tycker för övrigt att frågeställningen borde vara densamma om pengarnas mottagare INTE vore arvtagare.
Citera
2023-06-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är på vilken laglig grund man kan kräva pengar från tredje part? Det är ju inte så att arvvingarna själva har delat boet trots skulder.

Jag tycker för övrigt att frågeställningen borde vara densamma om pengarnas mottagare INTE vore arvtagare.

Ja, den är helt klart intressant! Och som du säger, det kan ju vara en kompis som får pengarna.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in