2023-06-19, 22:29
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Alltså frågeställningen är väl svårare ställd än den behöver vara.
Frågan är väl egentligen om du kan ta ett lån och om skulden avskrivs vid bortgång?
Då säger du såklart inte till banken att du vet att du inte har länge att leva, eller vem som skall få pengarna eller hela planen.
Känns oherderligt, men skulle faktiskt vara intressant att veta om det går, som ett hypotetiskt scenario.
Kan känna viss sympati med en förälder som funderar såhär. Lite rörande på något sätt.

Den centrala frågan är om det avskrivs eller om någon annan tvingas betala tillbaka vid bortgång.
Citera
2023-06-19, 23:51
Medlem
Halte Haralds avatar
Låna på och köp guld/silver. Ge bort allt till ungarna. Bombsäkert.

Som sagt, ska du göra detta så ska du göra det ordentligt, finns masssssor med kreditinstitut som gärna lånar dig pengar till en skyhög ränta.

Kan speltorskar låna miljonbelopp kan jag lova att du också kan det
Citera
2023-06-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Man ärver inte skulder
Nej men om vi säger att din pappa har skulder.
Han ger bort 100 000 kr till dig innan han dör eller att det står 100 000 kr till dig i testamentet som han har på banken.

Banken kan kräva in dessa pengar även om han har gett dom till dig innan han har dött eller efter via arv.
Det är ju inte ens hans pengar från början.
Banken kommer kräva dessa 100 000 från dig för att täcka skulder som din pappa hade, då det återigen inte var hans pengar.
Det blir ju inte dina pengar för att du har fått pengar av din pappa som inte var hans pengar.

Detta är klassiskt fall
Citera
2023-06-20, 04:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haxard005
Om vi säger att jag vet att jag ska dö om några månader, kan jag ta ett stort lån och lägga på ett sparkonto eller fonder i mitt barns namn utan att banken kan kräva tillbaka pengarna?

Nej, de kommer bli avkrävda pengarna eftersom du gett pengar som du inte äger.
Citera
2023-06-20, 05:38
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
Gåvor till närstående, såsom barn, är återvinningsbara i obegränsad tid. Om du skänkt bort tillgångar innan din död, och detta medför att ditt dödsbo hamnar på obestånd, kan fordringsägarna försätta ditt dödsbo i konkurs. Därefter kan konkursförvaltaren kräva tillbaka medel till dödsboet från dödsbodelägarna för att reglera dödsboets skulder.

Det är väldigt mycket gissande i denna tråd. Det finns reglerat i konkurslagens 4e kapitel.
Är barnet medborgare i annat land och inte har för avsikt att återvända till Sverige så är gissningarna i tråden ganska bra.
Citera
2023-06-20, 06:53
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men om tillgångarna inte täcker skulderna så skrivs de av, det är ju ts hela poäng, att han vill få ut medel till sina barn innan de tillfaller dödsboet.

Han kanske redan vet att det inte blir något arv att dela ut.

Ja, räcker inte pengarna blir det inget arv över men hade den döde ett hus kan det auktioneras ut eller en bostadsrätt.
Citera
2023-06-20, 09:36
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är barnet medborgare i annat land och inte har för avsikt att återvända till Sverige så är gissningarna i tråden ganska bra.

Varför spelar det roll menar du? Att driva in pengar från utlandet kan såklart vara mer komplicerat, beroende på land, men varför skulle rättsförhållandet bli annorlunda?
Citera
2023-06-20, 09:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Varför spelar det roll menar du? Att driva in pengar från utlandet kan såklart vara mer komplicerat, beroende på land, men varför skulle rättsförhållandet bli annorlunda?
Det kostar mer än det smakar att driva in pengar från annat land om det inte är minst 7-siffrigt.
Rättsförhållanden är en sak men vad som händer i praktiken är en annan,
Jag lämnade en skatteskuld i Spanien och jag var aldrig ens orolig trots att jag besökt Spanien efteråt.
Citera
2023-06-20, 09:45
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Han ger bort 100 000 kr till dig innan han dör eller att det står 100 000 kr till dig i testamentet som han har på banken.

Banken kan kräva in dessa pengar även om han har gett dom till dig innan han har dött eller efter via arv.
Banken kommer kräva dessa 100 000 från dig för att täcka skulder som din pappa hade, då det återigen inte var hans pengar.
Det blir ju inte dina pengar för att du har fått pengar av din pappa som inte var hans pengar.

Detta är klassiskt fall

Nja, banken kan inte kräva pengar direkt av barnen. Banken kan bara kräva betalt av dödsboet, som i sin tur kan kräva tillbaka pengar från dödsbodelägarna.

Att någon skriver att du ska få 100 000 kr i sitt testamente saknar relevans för frågan eftersom testamentet blir relevant först vid arvsskiftet, som ska ske efter att dödsboets skulder har reglerats. Sker arvsskifte innan dödsboets skulder reglerats ska arvsskiftet gå åter, i den mån som krävs för att reglera dödsboets skulder. Detta finns i ärvdabalken.
Citera
2023-06-20, 09:54
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det kostar mer än det smakar att driva in pengar från annat land om det inte är minst 7-siffrigt.
Rättsförhållanden är en sak men vad som händer i praktiken är en annan,
Jag lämnade en skatteskuld i Spanien och jag var aldrig ens orolig trots att jag besökt Spanien efteråt.

Visst, det är ofta fallet att det kostar mer än det smakar för en fordringsägare att kräva tillbaka pengar. Om du t.ex. skänker bort 2 000 kr innan din död skulle ingen fordringsägare bemöda sig med att försätta ditt dödsbo i konkurs för att söka återvinna denna gåva, oavsett var dödsbodelägarna bor eller vilket land de är medborgare i.

Det är dock fullt möjligt för fordringsägarna att göra detta, vilket var frågan i trådstarten.
Citera
2023-06-20, 10:29
Medlem
Citat:
Nja, banken kan inte kräva pengar direkt av barnen. Banken kan bara kräva betalt av dödsboet, som i sin tur kan kräva tillbaka pengar från dödsbodelägarna.

Att någon skriver att du ska få 100 000 kr i sitt testamente saknar relevans för frågan eftersom testamentet blir relevant först vid arvsskiftet, som ska ske efter att dödsboets skulder har reglerats. Sker arvsskifte innan dödsboets skulder reglerats ska arvsskiftet gå åter, i den mån som krävs för att reglera dödsboets skulder. Detta finns i ärvdabalken.
Nej men det blir ju indirekt så.
Man kan ju inte belåna upp sig maximalt, skicka pengarna till sina barn för att sedan dö och tro att barnen kommer att få behålla pengarna.
Citera
2023-06-20, 11:17
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Detta är klassiskt fall

Ger han bort de ett tag innan dödsfallet så kan det inte krävas tillbaka, är det någon vecka innan är det en annan sak.

Man kan inte ärva en skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in