2023-06-20, 03:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du är medveten om att det finns filmklipp på denna händelse va? Och att det syns att det är en T54/55 som det handlar om. Stridsvagnar som Ukraina inte har.

Tänk så enkelt det är att se att ryssarna är inkompetenta lögnare. Dom bryr sig inte det minsta om att lögnerna är helt genomskinliga och att ingen vettig människa kommer tro dom.

Lite samma sak som den där Leopard 2:an som dom gjorde en PR-grej av att dom hade slagit ut. Skickade ut film på det och allt. Och tittade man på filmen så såg man klart och tydligt att det var nått jordbruksredskap dom hade sprängt i luften...

Ja korrekt ryssen finns inte där och de kör med speglar o papiire mamce så de skall se ut att de e många...de åker hem imorgon
2023-06-20, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Visst är det så, en död ryss i detta krig är en bra ryss.
Men i den stora bilden så är det bara vansinne. Ryssar som troligtvis kallats in under mobilisering. Levt sina liv, gått skola, kanske startat familj, mitt uppe i allt. Sen dör de i södra Ukraina för att försvara någon jävla åker mitt ute i ingenstans. Pang pang, allt är över.

Jag lägger allt på Putin.

Så länge de är i Ukraina är det inte synd om dom. Hade de velat undvika att döda Ukrainare så hade de kunnat avsluta sina liv hemma i Ryssland istället för att åka och kriga.
2023-06-20, 05:31
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Var det Wagner gubbar som blev stormade? Inte var det där reguljära ryska trupper iaf. Sjukt vad fort livet kan ta slut.

Med tanke på att sista snubben kommer i sneakers så skulle jag inte bli förvånad om det är nyrekryter som knappt fått någon basic training
2023-06-20, 05:33
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
Min puls gick upp bara av att kolla. Vilken respekt man har för dessa män.

Ja, är nog en av de mest sjuka videos på så nära håll från ett krig.

Det är galet hur fort döden kommer i såna här lägen.

Sista snubben som inte kollade runt hörnet när han kom, hade han kommit någon sekund tidigare så hade nog Ukrainaren dött eftersom han hade ryggen vänd mot gången. Allt i krig handlar om tur och timing känns det som.

Hemskt
2023-06-20, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så länge de är i Ukraina är det inte synd om dom. Hade de velat undvika att döda Ukrainare så hade de kunnat avsluta sina liv hemma i Ryssland istället för att åka och kriga.
Det e enkelt att säja. Hur många amerikaner avslutade sina liv istället för att åka till Vietnam och mörda barn och kvinnor. Det e mycket att begära av amerikanska 19-åringar och det e mycket att begära av en vanlig rysk man också.
2023-06-20, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
CoD IRL

Som så ofta i dessa filmer så är det lite udda hur de beter sig, i alla fall relativt svensk militär grundutbildning: såvitt jag kan se har ingen av de tre först skjutna ett vapen i hand, trots att de är i strid. Mycket märkligt: I svenska armén är (var…) regeln att du inte ens går på latrinen utan vapen.

Sedan undrar man ju hur det kommer sig att minst 4 ryssar överraskats nere i en skyttegrav dagtid. Är det kanske den sedvanliga glesa bemanningen vi sett hela kriget som spökar, med en handfull soldater isolerade i ett skyttevärn utan taggtråd eller postering i någon form?

Finns det uppgift var och när detta är filmat? Det ser ut att kunna vara ryska maskingrävda skyttergravar, av helt annan kvalitet än de jordhålor som visats tidigare.

Finns 3 alternativ.

1 - de har slängt sina vapen för att ge upp men blir skjutna ändå.

2 - de är inte stridande personal. Jobbar med underhållsarbete, matlagning, är i trossen.

3 - nya rekryterar som får panik och inte vet vad de gör. Tyder på det, glömt vapen i paniken och någon har vanlig skor. Detta är hur det går när snabbutbildade soldater sätts in.

Sverige har också massor av män som är krigsplacerade i reserven och skall "snabbutbildas" i händelse av krig. Ingen blir en duktig soldat på 3 eller 6 månader. Man dör en meningslös död.
2023-06-20, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det e enkelt att säja. Hur många amerikaner avslutade sina liv istället för att åka till Vietnam och mörda barn och kvinnor. Det e mycket att begära av amerikanska 19-åringar och det e mycket att begära av en vanlig rysk man också.

Javisst, USAs ändlösa krig i Mellanöstern och deras olagliga invasion av Irak (ljög de hade massförstörelsevapen). Hur många amerikanska soldater tog sina liv i USA istället för bomba sönder Irak?

Känner inte till Rysslands lagar men gissar de har dödsstraff för desertering som många andra länder. Har man gått med i armén går det inte att ångra sig.

Motoffensiven är pausad och troligtvis över på detta frontavsnitt.

En del skribenter tror F-16 blir det nya undervapnet. Dock ska Ukrainska piloter bli duktiga på att flyga dem och lära sig strid, kommunikation och mycket nytt. De äldre ukrainska piloterna är tränade efter sovjetisk modell. Tar minst 1 år om det ska göras seriöst.
2023-06-20, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Finns 3 alternativ.

1 - de har slängt sina vapen för att ge upp men blir skjutna ändå.

2 - de är inte stridande personal. Jobbar med underhållsarbete, matlagning, är i trossen.

3 - nya rekryterar som får panik och inte vet vad de gör. Tyder på det, glömt vapen i paniken och någon har vanlig skor. Detta är hur det går när snabbutbildade soldater sätts in.

Sverige har också massor av män som är krigsplacerade i reserven och skall "snabbutbildas" i händelse av krig. Ingen blir en duktig soldat på 3 eller 6 månader. Man dör en meningslös död.

1 - De gör inga tecken som visar att de vill ge upp. Händerna över huvudet, något vitt att vifta med... Inte för att jag tror att det hade spelat någon roll, de hade blivit skjutna ändå, men det det hade framställt skytten i dålig dager.
2023-06-20, 07:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Specialstyrka med ljuddämpare verkar det vara. Men det är ju inget skäl att tre ryssar springer omkring utan vapen. Förklaringen skulle kunna vara att det är LDPR-gubbar som åker dit: i alla fall den siste verkar ha delvis civila kläder (tröja och skor). Å andra sidan är dessa ju veteraner sedan ett drygt år vid det här laget. Konstigt krig är det.
Det är inte omöjligt att de ryska soldaterna antingen var något berusade eller drogade på annat vis som gjorde att omdömet kan ha försvunnit något.

Man vet ju själv efter att ha tagit ett par groggar hur jävla odödlig man är.
2023-06-20, 07:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Du kanske har rätt, "probing attacks" kanske är jättebra.
Men hade jag haft en begränsad tid och varit numerärt underlägsen hade jag satsat på att få en spricka ner mot Mariupol istället. Men de kan givetvis det här bättre än mig.
Man satsar inte allting under en kort tid när man gör en sån här offensiv. Då offensiven har varit tillkännagiven sedan länge så var det inte längre någon överraskning att den skulle komma. Då är man givetvis mer metodisk. En rekognosering med en större styrka för att forcera ryssen till en reaktion är det absolut bästa initialt. Den har vi passerat nu.

Citat:
Nja, i Bachmut så tänkte jag att de förmodligen skulle lyckas tillslut, av den enkla anledningen att ryssarna är så många fler och att de inte bryr sig om att offra manskap i stora kvantiteter. Plus Wagner då.
Till slut ja. Men det tog väl drygt 6 månader eller något sådant att ta en mindre stad trots detta övertag i manskap.

Citat:
Sedan är det ju så med krig, att folk tjänar pengar på det. Om du tror Ryssland enbart blöder pengar på grund av kriget så är du nog lite naiv.
Det är skillnad på någon som strider för sitt fosterland och någon som blir skickad till ett område de skiter i även om båda två erhåller lön. Det är nog snarare du som inte inser betydelsen av det.

Citat:
Man får väl se vart det barkar hän. Hade Nato hjälpt till på riktigt och tagit landområdena ner till Mariupol hade Ukraina haft ett helt annat läge i en fortsatt konflikt eller i förhandling.
Och jag tror inte Putin hade använt kärnvapen i ett sånt läge, som alla är så rädda för. Enligt Kreml så är de redan i väpnad konflikt med Nato, oavsett hur vi rubricerar det. Tror jag.
Natos markstyrkor kommer inte att blanda sig i detta krig om de inte blir provocerade till det. I dagsläget så sköter Ukraina kriget själva.
2023-06-20, 08:50
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Visst är det så, en död ryss i detta krig är en bra ryss.
Men i den stora bilden så är det bara vansinne. Ryssar som troligtvis kallats in under mobilisering. Levt sina liv, gått skola, kanske startat familj, mitt uppe i allt. Sen dör de i södra Ukraina för att försvara någon jävla åker mitt ute i ingenstans. Pang pang, allt är över.

Jag lägger allt på Putin.
Ja, du gör rätt i att lägga allt på Putin eftersom detta inte hade pågått utan honom.
Däremot får du inte glömma det faktum att majoriteten av ryzzarna blivit hjärntvättade sedan barnsben och är i princip en klon av Putin mentalt. Detta är livsfarligt. Det går aldrig att lita på en ryss igen.
2023-06-20, 08:56
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Känner inte till Rysslands lagar men gissar de har dödsstraff för desertering som många andra länder. Har man gått med i armén går det inte att ångra sig.

Motoffensiven är pausad och troligtvis över på detta frontavsnitt.
1: Vilka länder har dödsstraff för desertering som INTE är en diktatur eller skurkstat? Det är knappast "många".
2: Motoffensiven är inte pausad. Sluta ljug.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in