2023-06-19, 23:07
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
AFU har vad jag förstått trots smärtsamma förluster ännu inte lyckats nå fram till ryssarnas främsta försvarslinje på något ställe? Flera tusen förlorade soldater och massor med förlorat pansar för att ta en kvadratmil i ingemanslandet i säkerhetszonen...

Ska bli intressant att se vad Ukrainas strategi blir efter stridspausen. Invänta F-16 och mer pansar från sponsorerna i Washington och Bryssel eller skippa attackerna på multipla frontavsnitt och satsa allt på ett kort i en enda samlad megaframstöt mot Azovska sjön?
Om Ukraina ska använda pensionerade/utrangerade/skrotfärdiga F16, gåvor från "vännerna", i motoffensiven med full beväpning/bomblast och dessutom dra på och manövrera rejält för att undvika luftförsvar så lär det bli i självmordsuppdrag då bränslet inte räcker till att flyga tillbaka till baserna utanför Ukraina.
"Engångspiloterna" behöver endast lära sig att starta, inte att landa, något som gör utbildningen mycket kortare och billigare.
2023-06-19, 23:11
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
AFU har vad jag förstått trots smärtsamma förluster ännu inte lyckats nå fram till ryssarnas främsta försvarslinje på något ställe? Flera tusen förlorade soldater och massor med förlorat pansar för att ta en kvadratmil i ingemanslandet i säkerhetszonen...

Ska bli intressant att se vad Ukrainas strategi blir efter stridspausen. Invänta F-16 och mer pansar från sponsorerna i Washington och Bryssel eller skippa attackerna på multipla frontavsnitt och satsa allt på ett kort i en enda samlad megaframstöt mot Azovska sjön?

Se bifogat klipp från en USA-baserad "Combat Veteran". Han förordar att ej insatta brigader (4st) Sätts in Donetsk och man sedan går söderut och rullar upp försvaret bakifrån . Donetsk är inte alls lika befäst som Zaporizja varför en frontalattack ej fungerar. Slutmålet är detsamma som tidigare, dvs att nå Azovska sjön.

Vad som dock, för mig ,är oklart är vad de ca 5 brigader som huvudsakligen satts in i denna oblast skall göra?. Omdisponeras till andra ställen eller vara kvar och användas för försvarsstrid/binda upp ryska trupper. En andra oklarhet är om Ukraina behöver förstärka på den front vid bl.a LYman , där
nu ryssarna satt in ett motanfall. En tredje oklarhet är om det överhuvud taget går att göra ett storskaligt angrepp utan bättre luftvärn,stridsflyg. Och hur skall man klara/försvara en anfallslinje
som blir betydligt längre än vid ett frontalangrepp.
Vad säger trådens militärexperter?

https://www.youtube.com/watch?v=Ak52akGrM90
2023-06-19, 23:15
Medlem
Myschs avatar
NSFW klipp från frontlinjen där Ukrainska soldater stormar en Rysk skyttegrav, CQC.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/14d4oim/enemy_contact_at_close_range_the_ukrainian_ssos/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
2023-06-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
NSFW klipp från frontlinjen där Ukrainska soldater stormar en Rysk skyttegrav, CQC.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/14d4oim/enemy_contact_at_close_range_the_ukrainian_ssos/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

Var det Wagner gubbar som blev stormade? Inte var det där reguljära ryska trupper iaf. Sjukt vad fort livet kan ta slut.
2023-06-20, 00:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Om Ukraina ska använda pensionerade/utrangerade/skrotfärdiga F16, gåvor från "vännerna", i motoffensiven med full beväpning/bomblast och dessutom dra på och manövrera rejält för att undvika luftförsvar så lär det bli i självmordsuppdrag då bränslet inte räcker till att flyga tillbaka till baserna utanför Ukraina.
"Engångspiloterna" behöver endast lära sig att starta, inte att landa, något som gör utbildningen mycket kortare och billigare.

Flyger man in från baser utanför Ukraina, ja då har det landet att vänta attacker från ryssarna. Verkar inte helt smart att låta plan lyfta för anfall inom Ukraina.
2023-06-20, 00:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
https://funker530.com/video/nsfw-russian-soldiers-gunned-down-point-blank-in-trench/?ref=app

En av dom råaste filmer jag sett i denna krig
CoD IRL

Som så ofta i dessa filmer så är det lite udda hur de beter sig, i alla fall relativt svensk militär grundutbildning: såvitt jag kan se har ingen av de tre först skjutna ett vapen i hand, trots att de är i strid. Mycket märkligt: I svenska armén är (var…) regeln att du inte ens går på latrinen utan vapen.

Sedan undrar man ju hur det kommer sig att minst 4 ryssar överraskats nere i en skyttegrav dagtid. Är det kanske den sedvanliga glesa bemanningen vi sett hela kriget som spökar, med en handfull soldater isolerade i ett skyttevärn utan taggtråd eller postering i någon form?

Finns det uppgift var och när detta är filmat? Det ser ut att kunna vara ryska maskingrävda skyttergravar, av helt annan kvalitet än de jordhålor som visats tidigare.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-06-20 kl. 00:22.
2023-06-20, 00:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sedan undrar man ju hur det kommer sig att minst 4 ryssar överraskats nere i en skyttegrav dagtid.

Ställningen ska ha infiltrerats bakifrån av specialstyrkor.
2023-06-20, 00:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ställningen ska ha infiltrerats bakifrån av specialstyrkor.
Specialstyrka med ljuddämpare verkar det vara. Men det är ju inget skäl att tre ryssar springer omkring utan vapen. Förklaringen skulle kunna vara att det är LDPR-gubbar som åker dit: i alla fall den siste verkar ha delvis civila kläder (tröja och skor). Å andra sidan är dessa ju veteraner sedan ett drygt år vid det här laget. Konstigt krig är det.
2023-06-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Specialstyrka med ljuddämpare verkar det vara. Men det är ju inget skäl att tre ryssar springer omkring utan vapen. Förklaringen skulle kunna vara att det är LDPR-gubbar som åker dit: i alla fall den siste verkar ha delvis civila kläder (tröja och skor). Å andra sidan är dessa ju veteraner sedan ett drygt år vid det här laget. Konstigt krig är det.
Efter några, granater så är man nog inte så klar i huvudet, såpass klar att man promenerar mot fiender en efter en rakt in i döden
2023-06-20, 01:01
Medlem
barndomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Min puls gick upp bara av att kolla. Vilken respekt man har för dessa män.
2023-06-20, 02:11
Medlem
Drozds avatar
Ukrainas illvillige goblin till försvarsminister (Reznikov) försöker bortförklara varför offensiven går åt pipan:

https://www.bitchute.com/video/bHCcbncLypuP/
2023-06-20, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Visst är det så, en död ryss i detta krig är en bra ryss.
Men i den stora bilden så är det bara vansinne. Ryssar som troligtvis kallats in under mobilisering. Levt sina liv, gått skola, kanske startat familj, mitt uppe i allt. Sen dör de i södra Ukraina för att försvara någon jävla åker mitt ute i ingenstans. Pang pang, allt är över.

Jag lägger allt på Putin.
meningslösa dödsfall blir bara offren från den sida som förlorar. vilken sida det återstår att se men jag tippar på att ukraina ligger löst till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in