2023-06-19, 16:23
  #49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Man ska ju inte kasta runt på diagnoser hur som helst men narcissistiska drag hos föräldrarna kan få dem att både lita blint på barnen de projicerar den egna självbilden av "perfektion" på (precis som vid andra svartvita tänkanden) samtidigt som de kan göra sina barn beroende av dem. Alltså dålig mentaliseringsförmåga innebär att personen "bestämmer" hur andra tänker, känner, och hur de agerar eller varför. Det krävs en del självinsikt för att kunna särskilja sig själv mot andra människor också.

Diagnoser är i många fall härvor av fler drag än bara efter den primärt satta diagnosen då de flesta av oss har fler delar i våra personligheter än kriterier och symptom av något specifikt.

Narcissism verkar vara roten till mycket. Mamman till personen jag beskrev är helt klart narcissist.
Citera
2023-06-19, 16:48
  #50
Medlem
lakritcs avatar
Nej. Möjligen en annan introvert, men generellt en dålig egenskap.
Citera
2023-06-19, 16:59
  #51
Medlem
Katzyns avatar
Alltså jag ser mig själv som (milt) introvert och vill gärna ha en dito partner. Alltså någon som behöver och vill ha lite tid för sig själv och egna intressen, som inte ständigt behöver någon annan för att må bra och som kan förstå mig i det med. Däremot vill jag ju inte ha någon fullständig eremit, att ha en relation med någon som inte ens vill ha relationer med andra är ju meningslöst och jag gillar absolut att vara ute bland folk, gå på fest osv med, och vill ha en partner som åtminstone ibland både kan tänka sig hänga med på sånt och tycka att det är roligt (inget kul att släpa på någon som "ställer upp" men egentligen hatar det).
Citera
2023-06-19, 17:03
  #52
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Såklart. Beror ju på vem man är som person. Faktum är att en extrovert och en introvert kan ge bra balans i ett förhållande.
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Nej, jag orkar faktiskt inte med introverta. Kan rekommendera att söka på introvert på internationella sociala medier/forum och riktigt gotta sig i hur självgoda de är. Möjligtvis om de inte är permanent online, men annars har jag inte mycket övers för dem.
Vem pallar duracellkaniner.
Introverta är ett brett begrepp.
Finns de med integritet. Dvs de som blir extrovertare när de är med människor de tycker om.
Citera
2023-06-19, 18:52
  #53
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
För min egen del så underlättar det om man ska förklara för någon okänd hur man är i stora drag. Om man då säger att man är mera introvert än extrovert så kan dom flesta föreställa sig på ett ungefär även om introverta inte är en homogen massa såklart.
Men just att introverta tenderar att ladda energi av ensamhet medans extroverta får energi av umgänge, kan vara en grovhuggen förklaring till hur man fungerar.
Detta är ju bara ett av flera personlighetsdrag, så det är inte linjärt som du säger men tycker inte att introvert låter deppigt. För mig är det bara en förklaring till hur man bäst får ny energi, bland en massa folk eller utan en massa folk.
Det känns ju inte som att man säljer in sig själv särskilt bra när man beskriver sig som introvert, när ens fördom är att ingen tycker om en introvert. Samtidigt är det meningslöst att ljuga och säga att man inte är det. Det märks ju när man lär känna varandra.
Citera
2023-06-19, 19:03
  #54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Såklart. Beror ju på vem man är som person. Faktum är att en extrovert och en introvert kan ge bra balans i ett förhållande.

Vem pallar duracellkaniner.
Introverta är ett brett begrepp.
Finns de med integritet. Dvs de som blir extrovertare när de är med människor de tycker om.

Tror man måste vara väldigt mogen för att umgås med en från andra laget.

Själv pallar jag inte extroverta, för mig är de helt enkelt dåliga människor i de flesta fallen.
Citera
2023-06-19, 20:03
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Har inte sagt att min introversion innebär att jag är blyg och osocial. Tvärt om. Däremot är det ju så att blyga och osociala människor är introverta.

Kallprat är en annan grej, som jag definitivt skulle säga är en extrovert egenskap, som introverta helst skippar om vi får välja.

Blyga människor vågar inte prata & vara sociala pga dålig självkänsla. Introverta laddar på sina energidepåer genom att vara själva, men kan socialisera....om de vill. En introvert behöver inte ha sällskap eller socialisera hela tiden för att känna de existerar, men det behöver en extrovert. En introvert socialiserar inte med allt & alla utan bara sådana han/hon har personkemi med. En extrovert socialiserar med folk bara för att socialisera, även om det finns noll personkemi eller gemensamma intressen.

Två helt olika personlighetstyper helt enkelt. Jag får en känsla av att extroverta verkar vara mer dömande gentemot introverta då introverta inte vill socialisera bara för att socialisera. Lite egoistiskt tänk från de extroverta kan jag tycka .
Citera
2023-06-19, 20:05
  #56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Blyga människor vågar inte prata & vara sociala pga dålig självkänsla. Introverta laddar på sina energidepåer genom att vara själva, men kan socialisera....om de vill. En introvert behöver inte ha sällskap eller socialisera hela tiden för att känna de existerar, men det behöver en extrovert. En introvert socialiserar inte med allt & alla utan bara sådana han/hon har personkemi med. En extrovert socialiserar med folk bara för att socialisera, även om det finns noll personkemi eller gemensamma intressen.

Två helt olika personlighetstyper helt enkelt. Jag får en känsla av att extroverta verkar vara mer dömande gentemot introverta då introverta inte vill socialisera bara för att socialisera. Lite egoistiskt tänk från de extroverta kan jag tycka .

Ja, blyga kan ju faktiskt egentligen vara extroverta och bli det om de blir behandlade för social fobi.
Citera
2023-06-19, 20:43
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Det känns ju inte som att man säljer in sig själv särskilt bra när man beskriver sig som introvert, när ens fördom är att ingen tycker om en introvert. Samtidigt är det meningslöst att ljuga och säga att man inte är det. Det märks ju när man lär känna varandra.

Det beror ju alldeles på om man lägger fokus på introvert och vad den andra tycker?
Även om det gör det svårare för den som inte lockas av introverta så är det lika bra att vara ärliga från start.
Du kanske kan lägga fokus på att du behöver lugn och ro mellan varven för att ladda ny energi, ifall det är så det är för dig?
Och hålla fram det som något positivt att du inte ränner på krogen i tid och otid utan kan vara hemma och ta det lugnt?
Beror ju som sagt på vilken typ av tjej du vill locka till dig, och vilka åsikter du själv har om introverta?

Jag personligen lockas mera av andra introverta för att jag känner igen mig själv i hur dom oftast är, och vi har lättare att respektera varandras behov av tid själv för att ladda ny energi. Om jag umgås med en extrovert kan dom sällan relatera till att jag behöver "hem till boet" och vara själv för att orka med umgänge med andra. Men det kan ju bero på att dom har svårt att förstå, behöver ju inte bero på att dom är extroverta.
Citera
2023-06-19, 20:56
  #58
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Jag tror att man kan förstå varandra ändå, fast man inte är kopior av varandra personlighetsmässigt.

Det handlar inte om att förstå rent allmänt. Det handlar om att båda behöver egentid om de är introverta. Man behöver egentid och man ger egentid. En extrovert person ger ingen egentid. Han förstår det inte. En introvert som tvingas vara med en extrovert kommer inte ifrån så mycket som han vill.
Citera
2023-06-19, 21:18
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Såklart. Beror ju på vem man är som person. Faktum är att en extrovert och en introvert kan ge bra balans i ett förhållande.

Vem pallar duracellkaniner.
Introverta är ett brett begrepp.
Finns de med integritet. Dvs de som blir extrovertare när de är med människor de tycker om.
Mjo låt gå. Vi kan väl i alla fall enas om att de värsta kräken som finns är de som beskriver sig själva som "extrovert introverta" eller "introvert extrovert", dvs "ibland vill jag vara med folk men ibland vill jag inte det". Kokar bara jag tänker på sådana människor. Samma människor som på en 1-5 betygsskala frågar om man får ge halvpoäng. Ha lite krydda, lovar det är kul.
Citera
2023-06-20, 05:57
  #60
Medlem
Människor är känslovarelser, såklart att "introverta" inte direkt är ett fint begrepp utifrån ett kollektivt och populistiskt perspektiv.

Det där att lägga människor i fack verkar också vara ett mänskligt drag. Simpla varelser som vill lyfta upp sig själva på bekostnad av andra människor, patetiskt med andra ord. Däremot förstår jag någorlunda de sociala spelen och behoven som människor har... Men svar på frågan, såklart finns det människor som gillar människor med tillbakadragna drag och det behöver inte betyda att personen inte förstår sociala konstellationer... Men majoriteten går på sådana här begrepp och införlivar det i sin verklighetsbild.

Nästan som att folk har förutfattade meningar angående extrovert och introvert, jag ser det bara framför mig hur folk resonerar till det extrema.

Jag skulle vilja påstå att jag är tillbakadragen, men ibland blir jag bara trött på människor helt enkelt och då får det vara. Med åldern så tar jag tillvara på min tid, vem jag delar detta med och då är jag en ganska simpel människa med en hektisk uppväxt... Att vara analyserande till sin omgivning utan att vara eremit är ju en bra grogrund för att förstå människor bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in