Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungsindian
Som rubriken. Är en introvert personlighet överhuvudtaget attraktiv och åtråvärd i andras ögon (både extroverta och andra introverta)? Det har jag funderat på då jag nyligen (och många andra gånger genom åren) blivit avvisad av både en introvert tjej och en extrovert. Jag pratade med den introverta tjejen om detta och det visade sig att vi båda var ute efter motsatsen, en extrovert partner. Den extroverta har jag inte frågat. Dock sa jag till henne på första dejten att jag är introvert, och vi fortsatte träffas ett par gånger till. Nu har vi inte hörts på ett tag och jag misstänker att det är min personlighet som är problemet.
Är extroverta allmänt attraktiva enligt människor av båda personlighetstyper? Är introverta dömda att aldrig hitta en partner?
Jag är sannolikt vad många skulle klassa som introvert, och jag blir utmattad ifall jag har för många extroverta personer omkring mig. Har levt med en extrovert man, och osäker på ifall jag vill göra det igen? Tror en introvert eller en ambivert, just för att jag blir så trött av att umgås med en massa människor så jag föredrar lugn och ro större delen av tiden för att fylla på min energi.
Så hellre en introvert man än en extrovert, men det är ju mycket annat som spelar in förutom det så beror ju alldeles på. En man som är mycket blyg och väldigt tafatt kan ju svårt att få till det med, men inte säkert att han är introvert bara för att han är blyg.
Tycker inte att introverta är sämre på att ta initiativ, det enligt mig mest utmärkande för en introvert är att vi laddar energi då vi är själva och töms på energi av umgänge med andra, medans extroverta får energi av att umgås med andra och inte är så nöjda med att vara för sig själva, ifall jag fattat det rätt?
Är nog väldigt individuellt vem man trivs ihop med, och troligen många fler personliga egenskaper som spelar roll än ens personlighet skulle jag gissa.