2023-06-18, 23:22
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Stockholm är de städer som blev först förstörd mångkultur. Det som idag drabbar små städer som Eskilstuna och Borlänge, har sedan länge varit standard läge i Stockholm. Järva fältet var förstörd med mångkultur redan tidigt 90 tal.

Shit vad svagbegåvad du igen visar dig.
Alla bor inte i Mälardalen eller Dalarna.
Det finns en värld utanför din lilla tankeatmosfär.
Du kan stava till mångkultur, synd du inte kan stava till multitalang.
Med detta sagt, ridå!
Citera
2023-06-18, 23:29
Medlem
JunkerWolands avatar
Då jag flyttade hemifrån blev min första adress Husby. Mest för billig hyra såklart, och tänkte att vafan hur illa kan det vara?

Visst kom det fram lite gängtyper från början och frågade saker. Men jag vet att det är bara börja berätta hela min livshistoria, tillslut tröttnar folk på mig och efter vill de inte ha med mig att göra.

Fick lyssna på musik genom hörlurar varje kväll. Precis nedanför mitt fönster hängde alltid massa grabbar som lät sina pittbulls springa löst. Deras brudar hamnade alltid i jidder med varandra, och kunda stå och skrika i timmar... Jag har sett tillräckligt med afroamerikansk standup för att veta hur det slutar om jag skulle klaga

Det sjukaste var ändå när jag kom hem en natt. Precis efter jag kommit in genom dörren så knackar det på dörren. Kollar ut genom nyckelhålet men ingen där. Då ja öppnar dörren springer en 2 åring in i lägenheten. Mitt i natten i Husby, vafan gör man? Inte börjar jag knacka dörr liksom. Iaf kan jag inte bara kasta ut ungen i hallen. Så han fick mat och sommade senare på soffan.

Han väcker mig dagen efter och då börjar jag bli rätt nojig. Vad ska folk tro? Är det meningen att det här är som en herrelöskatt som jag måste adoptera. Kan ju inte ringa socialen, för då blir jag golaren i porten. Började nästan acceptera rollen som farsa till en afrikansk unge vid frukosten. Men sen bara drog ungen, och nerför hallen ser jag hur han går in till sin lägenhet. Såg han med sin morsa senare så allt gick väl okej antar jag.

Det som fick mig att flytta var mer att ingen ville komma hem till mig, efter första gången de kommit på besök.
Citera
2023-06-18, 23:47
Medlem
Din tråds rubrik är inte så tydlig. Vadå svensk ? Svensk medborgare ? Majoriteten av de som bor i sverige är ju svenskar ? Fattar inte riktigt
Citera
2023-06-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajlike
Om man är ung svensk man (20-28 år), tror ni man kan flytta till t.ex Malmvägen, Rinkeby, Hammarkullen etc utan några problem? Eller är chansen hög att bli rånad, utfrågad ”vad man gör i deras ort”? Om ja, vad tror ni är anledningen att vissa personer slipper det och andra blir utfrågade?

Man hör mycket om folk som säger att man blir utfrågad och testad som ny i dessa förorter men enligt polare är det bullshit. Vad stämmer egentligen?

Det beror helt på vem du är och vad du signalerar. Det är inte bara svenska akademiker från medelklassen som kan fånga upp på 100m avstånd och sortera in folk som wt eller kaoz-invandrare.

Invandrare och wt har samma inbyggda radar och svenskar har lika stor spännvidd i sitt beteende som alla andra grupper.

Personligen känner jag mig tryggare och tycker det är avsevärt mer värme och vänlighet på malmvägen än bland Sollentunas bättre villor men det beror på att jag känner mer klasstillhörighet med folket på malmvägen och har lättare att kommunicera med dom.
Citera
2023-06-19, 00:06
Medlem
Triplefaces avatar
Svenskar kan bo där, men många skulle nog känna sig ganska obekväma. En rask promenad från tunnelbanan hem.

Vuxna svenskar skulle nog alltsom oftast klara sig från att bli utsatta, men om man har barn skulle risken vara överhängande att de blir trakasserade och rånade. Inte varje dag men tillräckligt ofta för att det skulle vara ohållbart att bo där. Om barnen blir ghettofierade minskar risken, men det är knappast att föredra.
Citera
2023-06-19, 04:35
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Fast då måste du sova enormt bra och tungt?

Tyckte det i princip var omöjligt att sova när man kom hem ifrån jobbet på kvällen. Jidder i trappen, skrik utanför hela nätterna, kaos i lägenheterna runt en osv.

Glad att man inte bor så mer. Varit vittne till våldsamheter och annat flertalet gånger.

Ja så kan det ju vara också. Men jag sover nog bra. En stor skillnad är det sedan jag köpt en blygsam insatslägenhet. De flesta är pensionärer eller arbetande familjer i uppgången. Men som sagt jag ser inte brotten så att säga, dock är ju buset på ett sätt alltid närvarande ändå.
Citera
2023-06-19, 04:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ahmagadlajk
Din tråds rubrik är inte så tydlig. Vadå svensk ? Svensk medborgare ? Majoriteten av de som bor i sverige är ju svenskar ? Fattar inte riktigt
En svenskt medborgarskap gör dig inte till svensk. Förhoppningsvis kommer regeringen börja riva upp dessa medborgarskap snart.
Citera
2023-06-19, 09:54
Medlem
Lillarapunzels avatar
Att utsatta områden skulle vara farligare för de som bor där, än andra områden är en myt. Snarare skulle jag säga att människorna där är mer öppna och sociala än slutna och stela svenskar i somliga villaområden...

Är själv inte uppvuxen i ett utsatt område, däremot uppvuxen och boende i en kommun som idag tyvärr har många "utsatta områden". Jag har även haft släktingar som bott i dessa områden, samt i perioder gått i skolor de områdena. Detta är i Stockholms län kan tilläggas.
Det jag såg under min uppväxt var hårt arbetande människor som gjorde rätt för sig, och ville skapa en framtid som inte var möjlig i sina hemländer, på min tid var det mycket juggar som flytt från kriget där. De barn jag växte upp med då är allt ifrån läkare, tandläkare, till elektriker och kockar idag.
Om något tyckte jag snarare att jag som svensk blev mottagen med mer öppna armar, än när jag gick i skolor med svenskarna från villaområdena... Och apropå swedengate som var på tapeten för ett tag sedan; När jag hemma hos mina bekanta i de områden som idag klassas som socioekonomiskt svagare, fick jag äta så mycket mat så jag nästan rullade hem sen.
Ovanstående är iaktagelser från 00- och första hälften av 10-talet.

I mer "modern" tid (sent 10-tal och framåt) har jag rört mig mycket i angränsande kommuns "utsatta områden" helt oberoende av tid på dygnet, och aldrig råkat ut för någonting, knappt ens sett någon annan ute nattetid. Då är jag ändå förhållandevis ung kvinna och liten till växten. Så att "utsatta områden" skulle vara farligare eller mer ogästvänliga är bara rent dravel utan någon som helst substans.
Citera
2023-06-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Att utsatta områden skulle vara farligare för de som bor där, än andra områden är en myt. Snarare skulle jag säga att människorna där är mer öppna och sociala än slutna och stela svenskar i somliga villaområden...

Är själv inte uppvuxen i ett utsatt område, däremot uppvuxen och boende i en kommun som idag tyvärr har många "utsatta områden". Jag har även haft släktingar som bott i dessa områden, samt i perioder gått i skolor de områdena. Detta är i Stockholms län kan tilläggas.
Det jag såg under min uppväxt var hårt arbetande människor som gjorde rätt för sig, och ville skapa en framtid som inte var möjlig i sina hemländer, på min tid var det mycket juggar som flytt från kriget där. De barn jag växte upp med då är allt ifrån läkare, tandläkare, till elektriker och kockar idag.
Om något tyckte jag snarare att jag som svensk blev mottagen med mer öppna armar, än när jag gick i skolor med svenskarna från villaområdena... Och apropå swedengate som var på tapeten för ett tag sedan; När jag hemma hos mina bekanta i de områden som idag klassas som socioekonomiskt svagare, fick jag äta så mycket mat så jag nästan rullade hem sen.
Ovanstående är iaktagelser från 00- och första hälften av 10-talet.

I mer "modern" tid (sent 10-tal och framåt) har jag rört mig mycket i angränsande kommuns "utsatta områden" helt oberoende av tid på dygnet, och aldrig råkat ut för någonting, knappt ens sett någon annan ute nattetid. Då är jag ändå förhållandevis ung kvinna och liten till växten. Så att "utsatta områden" skulle vara farligare eller mer ogästvänliga är bara rent dravel utan någon som helst substans.

Bara för att du är en anhängare av invandring betyder det inte att du måste vara fientlig mot dig själv.
Citera
2023-06-19, 16:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Bara för att du är en anhängare av invandring betyder det inte att du måste vara fientlig mot dig själv.

Förstår inte alls vad du menar?
Citera
2023-06-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Förstår inte alls vad du menar?

Du måste belysa att invandrarfamiljer är så mycket mer varmare och hårt arbetande än infödda svenskar, som inte bjuder sina vänners kompisar på mat medan invandrarfamiljerna gödde dig riktigt ordentligt när du besökte deras barn.

Jag känner inte igen den bilden du beskriver av ditt eget folk. Svenskar är som folk är mest och vi bjuder våra gäster på mat och går även vi till jobbet. Tycker inte det är helt schysst att man ska hålla på att snacka ned sitt eget folk bara för att man är för invandring. Du verkar ha köpt hela den här bilden att allt som är bra är importerat från andra kulturer, och Sverige hade inte klarat sig utan invandring. Det är inte hela bilden. Sverige hade en välfungerande industri redan innan det började komma en massa arbetskraftsinvandring till landet, den fanns på plats och sedan kunde vi sätta de som ville och hade kompetens i arbete. De kom hit av fri vilja, för att försörja sig själva, inte för att de hade någon känsla för landet och brann för att bygga det vidare och betala skatt här.

Det är det jag menar med att du inte behöver vara fientlig emot dig själv bara för att du tycker om invandring.
Citera
2023-06-19, 17:55
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Du måste belysa att invandrarfamiljer är så mycket mer varmare och hårt arbetande än infödda svenskar, som inte bjuder sina vänners kompisar på mat medan invandrarfamiljerna gödde dig riktigt ordentligt när du besökte deras barn.

Jag känner inte igen den bilden du beskriver av ditt eget folk. Svenskar är som folk är mest och vi bjuder våra gäster på mat och går även vi till jobbet. Tycker inte det är helt schysst att man ska hålla på att snacka ned sitt eget folk bara för att man är för invandring. Du verkar ha köpt hela den här bilden att allt som är bra är importerat från andra kulturer, och Sverige hade inte klarat sig utan invandring. Det är inte hela bilden. Sverige hade en välfungerande industri redan innan det började komma en massa arbetskraftsinvandring till landet, den fanns på plats och sedan kunde vi sätta de som ville och hade kompetens i arbete. De kom hit av fri vilja, för att försörja sig själva, inte för att de hade någon känsla för landet och brann för att bygga det vidare och betala skatt här.

Det är det jag menar med att du inte behöver vara fientlig emot dig själv bara för att du tycker om invandring.

Fast, som jag skriver är det bara mina upplevelser från min uppväxt, där invandrarna var mer accepterande och öppna än svenskarna som var inskränkta och stela. Så var det, och så tycker jag det fortfarande är i mångt och mycket. Svenskar är stelare och ängsligare, åtminstone en del villafolk.
Sen har jag öht inte pratat någonting om industrin i det inlägget jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in