Att utsatta områden skulle vara farligare för de som bor där, än andra områden är en myt. Snarare skulle jag säga att människorna där är mer öppna och sociala än slutna och stela svenskar i somliga villaområden...
Är själv inte uppvuxen i ett utsatt område, däremot uppvuxen och boende i en kommun som idag tyvärr har många "utsatta områden". Jag har även haft släktingar som bott i dessa områden, samt i perioder gått i skolor de områdena. Detta är i Stockholms län kan tilläggas.
Det jag såg under min uppväxt var hårt arbetande människor som gjorde rätt för sig, och ville skapa en framtid som inte var möjlig i sina hemländer, på min tid var det mycket juggar som flytt från kriget där. De barn jag växte upp med då är allt ifrån läkare, tandläkare, till elektriker och kockar idag.
Om något tyckte jag snarare att jag som svensk blev mottagen med mer öppna armar, än när jag gick i skolor med svenskarna från villaområdena... Och apropå swedengate som var på tapeten för ett tag sedan; När jag hemma hos mina bekanta i de områden som idag klassas som socioekonomiskt svagare, fick jag äta så mycket mat så jag nästan rullade hem sen.

Ovanstående är iaktagelser från 00- och första hälften av 10-talet.
I mer "modern" tid (sent 10-tal och framåt) har jag rört mig mycket i angränsande kommuns "utsatta områden" helt oberoende av tid på dygnet, och
aldrig råkat ut för någonting, knappt ens sett någon annan ute nattetid. Då är jag ändå förhållandevis ung kvinna och liten till växten. Så att "utsatta områden" skulle vara farligare eller mer ogästvänliga är bara rent dravel utan någon som helst substans.