2023-06-18, 21:10
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Greker har lätt att anpassa sig vart de än åker, och ja inte fan har det funnits många greker här inte, och ja alexander den store var grek med grekiska föräldrar och den diskussionen vill jag inte börja ge mig in på
Sen att sveriges politik har varit att ta in allt och visa hur snälla dom är när det inte finns jobb till folk och folk som har svårt att anpassa sig, det kan inte jag eller du göra någonting åt. Politikerna vill ha det så och SD kan aldrig bli så stort att de kan regera själva och göra någonting åt det. Jag tänker inte skriva mer på denna tråden, skriver nästan aldrig....

Drar man parallell till trådstarten så bevisar också vårat prat att det finns betydligt fler motsättningar än vad man tror. Vilket i längden inte är hållbart, för framförallt utsatta områden.

Genom mitt liv har flertalet folk med invandrarbakgrund berättat att de själva tycker Sverige tar in för många utlänningar. Men ingen tycks vilja vara den som själv flyttar härifrån. Jag är inte den som någonsin kommer tvinga någon, men det är värt att man som invandrare funderar över hur man tror att sina barnbarn kan tänkas ha för liv i Sverige, och om det är värt att riskera, bara för att vara bekväm idag.
Citera
2023-06-18, 21:14
Medlem
Citat:
Grekiskt ursprung här, född och uppvuxen i sverige.
Mina föräldrar kom till sverige 1971 och började jobba dagen efter.
Liten ort som hade få invånare och ca 1000 av dessa var greker, continental och massa industrier som de jobbade i.
Gislaved heter orten, bor själv inte där längre men de var många.
Arbetskraft behövdes då och greker var en del i den arbetskraft som behövdes.
Om det inte hade funnits arbetskraft, varför tog de emot alla som kom och behövde jobb?
Nu fanns det många andra nationaliteter också men så ligger det till iallafall, gislaved kallades för greklaved en gång i tiden, nu finns det inte ens 10 greker kvar i lilla gislaved.
En grek har aldrig arbetat. En analomi.
Citera
2023-06-18, 21:22
Medlem
Citat:
Grekiskt ursprung här, född och uppvuxen i sverige.
Mina föräldrar kom till sverige 1971 och började jobba dagen efter.
Liten ort som hade få invånare och ca 1000 av dessa var greker, continental och massa industrier som de jobbade i.
Gislaved heter orten, bor själv inte där längre men de var många.
Arbetskraft behövdes då och greker var en del i den arbetskraft som behövdes.
Om det inte hade funnits arbetskraft, varför tog de emot alla som kom och behövde jobb?
Nu fanns det många andra nationaliteter också men så ligger det till iallafall, gislaved kallades för greklaved en gång i tiden, nu finns det inte ens 10 greker kvar i lilla gislaved.

Gislaved ligger inte långt ifrån Halmstad.
Jag minns att mamma och pappa hade planer på att flytta dit tidigt 70-tal. Pappa skulle börja arbeta på en Gummifabrik.

Gislaved känner jag till ganska bra.
Citera
2023-06-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Gislaved ligger inte långt ifrån Halmstad.
Jag minns att mamma och pappa hade planer på att flytta dit tidigt 70-tal. Pappa skulle börja arbeta på en Gummifabrik.

Gislaved känner jag till ganska bra.
Har kollat både på fotboll och ishockey i Gislaved.
Citera
2023-06-18, 21:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag påstår inte att greker byggde sverige OMG, jag säger att i lilla gislaved där jag är född så bodde det ca 1000 greker som jobbade sent 70 tal början av 80 talet, anderstorp inräknad eller om det var gislaveds kommun. Det är en liten del av sverige ja, och många greker fanns det inte i sverige och har aldrig funnits. De flesta som har utvandrat från grekland finns i usa australien tyskland osv.
För att tillägga, visa mig dina källor på förtidspension osv och sluta ljuga, förtidspension i grekland visst, lycka till.
Källan om förtidspensionen är här: https://www.dn.se/arkiv/debatt/chockerande-siffror-om-fortidspension-grekiska-och-turkiska-invandrare-anvander-systemet-extremt/

www.dn.se/arkiv/debatt/chockerande-siffror-om-fortidspension-grekiska-och-turkiska-invandrare-anvander-systemet-extremt/

Men den är låst. Jag hoppas att det är någon som råkar ha inlägg till DN som kan låsa upp och citera lite.
Citera
2023-06-18, 21:55
Medlem
Grejen med att greker ofta förtidspensionerades hör väl också samman med att man arbetade inom slitsamma yrken? Enligt siffror från 2011 bland 45-64 åringar 39% av grekerna förtidspensionerade, Jugoslaver 33% och Turkar 31%. Sedan fifflades det mycket från grekernas sida i Sverige på den tiden med skatte och bidragsfusk. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nBd6W/aldre-greker--sjukast-i-sverige

Tycker dock att många av dagens greker som emigrerat till Sverige gör stor nytta inom framförallt sjukvården.
Citera
2023-06-18, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
har du ett normalt arbete så tror jag att du sover när buset är igång. Har alltid bott i sådana områden, missar alltid de lokala förmågorna och deras bedrifter.

Fast då måste du sova enormt bra och tungt?

Tyckte det i princip var omöjligt att sova när man kom hem ifrån jobbet på kvällen. Jidder i trappen, skrik utanför hela nätterna, kaos i lägenheterna runt en osv.

Glad att man inte bor så mer. Varit vittne till våldsamheter och annat flertalet gånger.
Senast redigerad av WitchcultToday 2023-06-18 kl. 22:04.
Citera
2023-06-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XEXXE69
Skulle aldrig sätta min fot i något av dessa områden.
Riv dem och sprid ut invånarna.

De som gillar mångkultur och röstar för invandring borde tvingas att bo i Rinkeby.
Japp ! Har under lång tid varit tydlig mot personer i min omgivning ang exakt detta. Invandrar vurmare som aldrig bor där invandrarna bor. De blir jävligt provocerande. Mist några bekanta men det skiter jag i. Brukar även roa mig med kolla var folk bor när de varit i media och relativiserat invandrar problemen. Tex Anders Lindberg på Aftonbladet. Han bor i ett vitt Villaområde i Trollbäcken.
Citera
2023-06-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajlike
Om man är ung svensk man (20-28 år), tror ni man kan flytta till t.ex Malmvägen, Rinkeby, Hammarkullen etc utan några problem? Eller är chansen hög att bli rånad, utfrågad ”vad man gör i deras ort”? Om ja, vad tror ni är anledningen att vissa personer slipper det och andra blir utfrågade?

Man hör mycket om folk som säger att man blir utfrågad och testad som ny i dessa förorter men enligt polare är det bullshit. Vad stämmer egentligen?

Jag bor emellanåt i sådant klassat område. Det är rätt jobbigt, du måste kika över axeln hela tiden. Och så händer allvarliga saker hela tiden.
Ett tips är att försöka snabbt bli ytlig vän med dina grannar, för mer än ytligt blir det inte då invandrare inte vill umgås med svenskar. Men håller du koll åt dom så håller de koll åt dig.
Det är djungels lag på sådana ställen, det är inget för svaga människor.
Det sliter en del att bo så, det går inte att lämna balkongdörren öppen o lämna gräsmattan mm, du måste stänga/låsa när du inte är där. Härom veckan så sköt polisen varningsskott ca 50 meter ifrån där vi satt o drack, hatar fan det området men bror min har valt det i brist på pengar
Citera
2023-06-18, 23:03
Medlem
Citat:
Om man är ung svensk man (20-28 år), tror ni man kan flytta till t.ex Malmvägen, Rinkeby, Hammarkullen etc utan några problem? Eller är chansen hög att bli rånad, utfrågad ”vad man gör i deras ort”? Om ja, vad tror ni är anledningen att vissa personer slipper det och andra blir utfrågade?

Man hör mycket om folk som säger att man blir utfrågad och testad som ny i dessa förorter men enligt polare är det bullshit. Vad stämmer egentligen?
Vi bor i ett blatteområde och det är för jävligt.
Vi har nu fått inse att hi måste flytta långt härifrån för att få det bättre. Hela Malmö är förstört och arabskrällena visar noll respekt för svenskarna. Så nej, flytta inte till ett sånt område. Du kommer ångra dig.
Citera
2023-06-18, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Nu bor ju inte alla i Stockholm.
Där jag bor var det typ NOLL finnar som kom under sjuttiotalet.
Men bra försök att tro att hela Sverige är fixerat kring rövhålet STH!
Ditt inlägg innehåller en massa ord som verkar vara självspegling, tragiskt..sluta med det.

Stockholm är de städer som blev först förstörd mångkultur. Det som idag drabbar små städer som Eskilstuna och Borlänge, har sedan länge varit standard läge i Stockholm. Järva fältet var förstörd med mångkultur redan tidigt 90 tal.
Citera
2023-06-18, 23:19
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Gissar att flertalet av de svenskar som flyttar in i dessa områden gör det för att de aviseras ett boende av sociala myndigheter för det är nog väldigt få som frivilligt väljer att bosätta sig där.
Om någon hederlig och självförsörjande svensk flyttar in lär de nog väcka en del uppmärksamhet men övriga blir nog behandlade som andra små "exotiska" minoriteter ute i orten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in