2023-06-19, 15:17
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Precis, frågorna kommer typ en gång om året lr vartannat år. Men man vet inte när dem kommer.

På t.ex. LF kan du frivilligt gå in o svara på penningtvättformuläret när som helst för att "nolla" respittiden. (vilket är utmärkt om du ska ut o resa).

Tror inte det går på Nordea, om de inte lagt in det på nya internetbanken.

Definitivt detta som triggat.
Eftersom nordea inte kan se kontohavare på ditt LF konto så blir det som att du skickar bort pengar till okänd.
Samma när pengar kommer in, då är det också okänd person.

De kan givetvis kontakta varandra vid t.ex. utredningar och felskickningar för att ta rätt på vem som skickat lr tagit emot, men man stänger hellre av en kund än drar igång en kostsam penningtvättutredning.

Jag bad om länkar i ditt fall.
Sen såg Nordea mycket väl vem mottagaren var eftersom säljaren också hade Nordea-konto, jag bollade mellan Nordea och Länsförsäkringar med mina egna konton för att få ihop stålarna till bilen.
Citera
2023-06-19, 15:22
Medlem
henrikos avatar
Det här är så sjukt. Vi behöver verkligen något liknande "the fifth" i staterna, så att när man blir misstänkt för pengatvätt och får den här sortens misstänksamma frågor borde man verkligen ha rättigheten att inte svara på dom.
Citera
2023-06-19, 15:33
Medlem
Citat:
På t.ex. LF kan du frivilligt gå in o svara på penningtvättformuläret när som helst för att "nolla" respittiden. (vilket är utmärkt om du ska ut o resa).

Särskilt lämpligt ifall förhållanden ändras så det man svarat innan inte stämmer längre. Då är det bättre att uppdatera sitt svar än att vänta tills banken upptäcker det och börjar fråga.
Citera
2023-06-19, 15:36
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
jag bollade mellan Nordea och Länsförsäkringar

Det är att nordea inte kan se vems ditt LF konto är.

Ser ut såhär för nordea:

(Nordea)Du ---> (LF)Okänd
(LF)Okänd ---> (Nordea)Du
(Nordea)Du ---> (Nordea)Bilsäljare

Ser ut som klassisk penningtvätt.
Du skickar person till okänd 3e part.
okänd 4e part skickar dig pengar varav du köper bil för dem (Nordea tänker: bilmålvakt?)

För att Nordea ska se att det är dina pengar som du skickar måste de göra utredning över bankgränserna och det kostar pengar.
Är de inte skyldiga att göra utredningen så stänger de hellre av, bättre stänga av en för mkt, är inte olagligt, då har de uppfyllt lagens krav.
Senast redigerad av sebnie 2023-06-19 kl. 15:38.
Citera
2023-06-19, 15:54
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
När jag ska logga in för att besvara frågorna (se 2) med mitt personnummer ska jag då använda en startkod som för mig är helt okänd, var finns den, jag kan alltså inte besvara frågorna !

Som redan påpekats är det antingen dina transaktioner eller halt vanlig bankrutin.
Bankerna är enligt lag skyldiga att ställa frågor. Jag har själv fått fylla i en sån enkät.
https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/daerfoer-maaste-banken-staella-fraagor/

Startkod har jag aldrig hört talas om däremot personlig kod. Det har alla Nordeakunder.
Själv är min fyrsifriga kod
Det gäller alltså att hålla reda på den.
Ditt BankID fungerar välj?
Försök skaffa en ny kod. Bytte just personlig kod i mobilappen. Tog inte ens en minut.
Testa ock se om deras "startkod" är samma som personlig kod.
Länk till hur du skaffar/byter har du här.
https://www.nordea.se/privat/kundservice/valj-personlig-kod.html
Citera
2023-06-19, 16:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Du kan glömma Nordea:s "telefonservice", det är Sveriges mest nedsablade telefonväxel.
Exempelvis måste du alltid slå personnummer först, sen lyssna på massa uppmaningar typ inspelade samtal och kundundersökningar, för att sen få rösten att man kommit i telefonkö, med väntetid 15-55min, MEN nästan uteslutande säger rösten, alla linjer är f.n upptagna, v.g försök igen senare.

Inse alltså hur man blockerar en hel telefonväxel genom att köra hela proceduren och sen lägga på, för att istället direkt meddela direkt i första svaret att alla linjer är upptagna, dom låser alltså upp varje uppringare någon minut för att köra alla standardfraser, istället för att direkt meddela överbelastning.

Däremot har jag fått en misstanke nu, vi köpte en beg bil för 2 veckor sen där jag bollade 20k mellan Nordea och Länsförsäkringar då säljaren ville ha summan via Swish, som jag var tvungen att utöka swish-limiten och då göra 2 utbetalningar a 10k, vilket var en jävla cirkus, antar att detta triggade någon snokrobot på Nordea som sen drog igång en automatiserad spärr, eftersom Nordea inte kontaktat mig om ev frågor.

De få gångerna jag ringt nordea så har jag max suttit i kö fem minuter men det är väl lite beroende på när man ringer.
Kam mycket väl ha varit bilköpet som gjort att spärren löst ut men håller med om att det är väldigt dåligt att man stoppar konton utan information. Samtidigt så är det väl så man måste göra annars har ju kunden tid på sig att flytta pengar som annars ska spärras.

Hopoas det löser sig.
Citera
2023-06-19, 16:47
Medlem
wedonthavetimes avatar
Se till att ha några miljoner i banken så slipper du det där fjanteriet som bankerna kör med.
Citera
2023-06-19, 17:10
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Det är att nordea inte kan se vems ditt LF konto är.

Ser ut såhär för nordea:

(Nordea)Du ---> (LF)Okänd
(LF)Okänd ---> (Nordea)Du
(Nordea)Du ---> (Nordea)Bilsäljare

Ser ut som klassisk penningtvätt.
Du skickar person till okänd 3e part.
okänd 4e part skickar dig pengar varav du köper bil för dem (Nordea tänker: bilmålvakt?)

Nordea ser klart och tydligt att jag under flera år månadsvis betalat in pengar till lf-kontot från mitt Nordea konto. Sen tar jag ut hälften 10k från Lf -kontot och lägger tillbaka in på Nordea och ökar swish limiten, dessutom snackade jag med kundtjänst för att kunna höja beloppsgränsen som då fick veta att det rörde bilköp och redan här ställde de frågor som nu åter ställdes när Nordea kontot spärrades.

Det finns alltså en inspelning 2 veckor gammal att hänvisa till mellan mig och kundtjänst och så spärrar dom likt förbannat...om det nu verkligen var bilköpet som triggade en robot någonstans....
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Se till att ha några miljoner i banken så slipper du det där fjanteriet som bankerna kör med.
Yes, I wish att jag hade några mille på banken, då hade jag köpt lastbil-kört upp till Murmansk och köpt någon avdankad EMP generator-kört hem skiten och sen bränt Nordeas hela serverhall och deras satellit-kontor....
https://www.thedrive.com/the-war-zone/31033/this-is-how-the-russian-military-tests-if-its-vehicles-can-stand-up-to-a-nuclear-blast
Senast redigerad av room6527 2023-06-19 kl. 17:26.
Citera
2023-06-19, 18:39
Medlem
Citat:
Nordea ser klart och tydligt att jag under flera år månadsvis betalat in pengar till lf-kontot från mitt Nordea konto. Sen tar jag ut hälften 10k från Lf -kontot och lägger tillbaka in på Nordea och ökar swish limiten, dessutom snackade jag med kundtjänst för att kunna höja beloppsgränsen som då fick veta att det rörde bilköp och redan här ställde de frågor som nu åter ställdes när Nordea kontot spärrades.

Det finns alltså en inspelning 2 veckor gammal att hänvisa till mellan mig och kundtjänst och så spärrar dom likt förbannat...om det nu verkligen var bilköpet som triggade en robot någonstans....
Yes, I wish att jag hade några mille på banken, då hade jag köpt lastbil-kört upp till Murmansk och köpt någon avdankad EMP generator-kört hem skiten och sen bränt Nordeas hela serverhall och deras satellit-kontor....
https://www.thedrive.com/the-war-zone/31033/this-is-how-the-russian-military-tests-if-its-vehicles-can-stand-up-to-a-nuclear-blast

Det är helt enkelt som så att alla banker har automatiska system som flaggar konton om det sker något som är ovanligt för just det kontot.
Om det flaggar specifika saker som en eller flera överföring/ar så kommer du få frågor om just det.
Om frågorna du fick enbart var det vanliga standardformuläret så var det inte någon flaggning utan bara slumpmässigt utvald just då.

I ditt fall så verkar det vara det sk "kundkännedom" formuläret, alltså standardfrågor alla måste svara på. Det är något man måste svara på kanske en gång per år eller vart annat år eller så.
Då får man ett meddelande på sin internetbank/app eller e-post eller ett brev att man har 14 dagar på sig att svara på dessa frågor annars kommer ditt konto stängas av.
Du säger förvisso att du inte fått något meddelande och om du nu bara inte missat något så kan det ju ha blivit något tekniskt fel så att meddelandet inte skickades.
Senast redigerad av Aramir2 2023-06-19 kl. 18:42.
Citera
2023-06-19, 18:47
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är helt enkelt som så att alla banker har automatiska system som flaggar konton om det sker något som är ovanligt för just det kontot.
Om det flaggar specifika saker som en eller flera överföring/ar så kommer du få frågor om just det.
Om frågorna du fick enbart var det vanliga standardformuläret så var det inte någon flaggning utan bara slumpmässigt utvald just då.

I ditt fall så verkar det vara det sk "kundkännedom" formuläret, alltså standardfrågor alla måste svara på. Det är något man måste svara på kanske en gång per år eller vart annat år eller så.
Då får man ett meddelande på sin internetbank/app eller e-post eller ett brev att man har 14 dagar på sig att svara på dessa frågor annars kommer ditt konto stängas av.
Du säger förvisso att du inte fått något meddelande och om du nu bara inte missat något så kan det ju ha blivit något tekniskt fel så att meddelandet inte skickades.
Har svårt att tro att dom missar b-post, email eller meddelande i appen för Nordea samt kontosidan.
Inte någonstans spår av någon "kundkännedom". Och jag minns samtalet tydligt att det var just "kundkännedom" iom att jag gick över beloppsgränsen på Swish och körde 2ggr 10k.
Citera
2023-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Har svårt att tro att dom missar b-post, email eller meddelande i appen för Nordea samt kontosidan.
Inte någonstans spår av någon "kundkännedom". Och jag minns samtalet tydligt att det var just "kundkännedom" iom att jag gick över beloppsgränsen på Swish och körde 2ggr 10k.

Allt sådant där är automatiserat idag så blir det något tekniskt fel just när meddelandet skickas till din app eller vad det nu kan vara så kan det bli registrerat att det skickats utan att du faktiskt fått det.

Kundkännedoms-frågorna är som sagt en standard grej. Alla bankerna kör med det och man har alltid 14-dagar på sig.
Citera
2023-06-19, 19:29
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Med anledning av TS inlägg så ringde jag Nordea angående mitt eget sparkonto. Jag satt i telefon med dem i över en halvtimme. Jag var tvungen att öppna tillgång till mitt konto via BANK-id och det var oerhört komplicerat och bankens support hade inte ens själva koll på hur det fungerar och dom gjorde fel flera ggr bland annat startade ett personkonto till mig av misstag som inaktiverades efterråt. Jag har själv haft konto på Nordea sedan dett hette PK-banken, riktigt bajsdåligt att det fungerar på det här sättet. Jag fick nu även i supporten svara på alla idiotiska frågor tex om jag är svensk medborgare, och om jag vill spara pengar...det är ju helt befängt att behöva svara på sådant trams om och om igen.

Men det handlar ju om att bekämpa penningtvätt och terrorism säger man, så då måste dom jävlas med vanligt folk, i storbankens ögon är man visst som småsparare skyldig till brott tills motsatsen bevisats. 😂

Det handlar nog mindre om att jävlas med folk och mer om att de har en lagstadgad skyldighet att se till att deras kunder inte sysslar med sådana olagligheter. Banken är hellre lite jobbig mot sina kunder än att riskera att betala miljonbelopp p.g.a. att det inte har uppfyllt sina skyldigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in