2023-06-19, 15:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det blir ändå lite konstigt att Pusselbiten presenterar det enda trovärdiga scenario där SE faktiskt kan vara GM. Hade GM-SE mask på sig på mordnatten och en till SE utklädd medhjälpare som speglade GM-SEs rörelser så har SE en hel del att förklara. Pusselbiten drar Polisens uppmärksamhet mot SE snarare än att vilseleda.

Att peka ut LJ som GM blir ingen bra "vilseledning" heller, då LJs hår och kroppslängd är väsensskilda från det signalement som vittnen uppger på GM. Det är också känt i maj att YN mött både LJ och GM så utpekandet av LJ blandar inte bort några kort för Polisen.

Statistik visar också att brev skrivna samma datum oftast inte är skrivna av samma person. Jämför gärna med Skelleftehamnsbreven som skrevs av samma person men som postades olika datum.

Texten är uppenbarligen skriven av antingen en tokstolle eller en person som vill förlöjliga teoribildningen kring SE. Men hur många förutom Ålandskvinnan, Linder och möjligen Irvell misstänkte SE så tidigt som i maj 86? Känner ni till någon mer? Och hur många tokstollar var så pass inlästa på SE redan då, "20 meter ifrån" ...
Citera
2023-06-19, 15:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gör de detta före HLR alltså? Det går nämligen inte att utföra HLR på en person som ligger i framstupa sidoläge. På hans exfru låter det som om SE inte hade sådana kunskaper, men han drog till med att han hade lärt sig på en kurs på jobbet. Visserligen ingen omöjlighet, men men ... Att vända på en person är inte framstupa sidoläge.

SEs "kurs på jobbet" var enligt honom i Röda Korsets regi, vilket något lättvindigt och på oklara grunder har gjorts till en koppling mellan SE och Röda Korset-breven, vars innehåll helt skulle frikänna SE som GM.

"GM hade klivit in i en blå bil" enligt brevskrivaren så det kunde därför inte avse SE enligt dessa tankegångar. Kursen SE hade gått på jobbet inkluderade bevisligen bilkuddar ('bulkuddar' sic!) så kopplingen mellan SE och bilar finns ändå.

Förvänta dig inga klargöranden om hur OP vänds när du läser TPs bok. TP undviker ämnet och hittar på egna versioner om hur OP har hanterats efter skotten.
Citera
2023-06-19, 15:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Texten är uppenbarligen skriven av antingen en tokstolle eller en person som vill förlöjliga teoribildningen kring SE. Men hur många förutom Ålandskvinnan, Linder och möjligen Irvell misstänkte SE så tidigt som i maj 86? Känner ni till någon mer? Och hur många tokstollar var så pass inlästa på SE redan då, "20 meter ifrån" ...

Det var jag som skrev texten i inlägget. Visst vill jag belysa det orealistiska i SE-teorin, så att kalla mig "tokstolle" passar inte riktigt in.

"20 meter ifrån" borde väl bara vara känt av PU 13 maj 1986 och de journalister som PU läckte till?

Språket i brevet verkar "akademist" preparerat med felstavningar och märklig meningsbyggnad. För mig är det inte uteslutet att brevet skrevs av en utredare. Skrivmaskiner verkar de haft tillgång till verkar det som.
Citera
2023-06-19, 15:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Inte helt rätt. Jag tror det är mer rätt att det är JÅS som sprang in.

Citat:
SEs "kurs på jobbet" var enligt honom i Röda Korsets regi, vilket något lättvindigt och på oklara grunder har gjorts till en koppling mellan SE och Röda Korset-breven, vars innehåll helt skulle frikänna SE som GM.

"GM hade klivit in i en blå bil" enligt brevskrivaren så det kunde därför inte avse SE enligt dessa tankegångar. Kursen SE hade gått på jobbet inkluderade bevisligen bilkuddar ('bulkuddar' sic!) så kopplingen mellan SE och bilar finns ändå.

Förvänta dig inga klargöranden om hur OP vänds när du läser TPs bok. TP undviker ämnet och hittar på egna versioner om hur OP har hanterats efter skotten.

Är inte den eventuella kopplingen till SE snarare ett det skrevs ett antal brev, där stilen är förvanskad, och till och med ringdes något samtal, där syftet kan ha varit att vilseleda utredningen. Han var av allt att döma en flitig brevskrivare, så det tål att tittas närmare på.

Visst, det känns osannolikt ... Men en del drivs av någon slags patologisk vrede. Kolla in Stocklassas dokumentär, till exempel. Hisnande påkostad men som ekar tomt, och av bottendjup bitterhet.

En hel dokumentär om att han inte hittade något av värde i Sydafrika-spåret, och blev arg och bitter när utredningen valde att lägga fram nåt med mer substans.

Människor kan kort sagt drivas av upplevda oförrätter, och tar varje tillfälle i akt att hacka och röra till det.
Citera
2023-06-19, 15:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det var jag som skrev texten i inlägget. Visst vill jag belysa det orealistiska i SE-teorin, så att kalla mig "tokstolle" passar inte riktigt in.

"20 meter ifrån" borde väl bara vara känt av PU 13 maj 1986 och de journalister som PU läckte till?

Språket i brevet verkar "akademist" preparerat med felstavningar och märklig meningsbyggnad. För mig är det inte uteslutet att brevet skrevs av en utredare. Skrivmaskiner verkar de haft tillgång till verkar det som.

Men du skrev väl ändå inte Pusselbitens brev? Det är denna individ som jag diskuterar.
Citera
2023-06-19, 15:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Är inte den eventuella kopplingen till SE snarare ett det skrevs ett antal brev, där stilen är förvanskad, och till och med ringdes något samtal, där syftet kan ha varit att vilseleda utredningen. Han var av allt att döma en flitig brevskrivare, så det tål att tittas närmare på.

Visst, det känns osannolikt ... Men en del drivs av någon slags patologisk vrede. Kolla in Stocklassas dokumentär, till exempel. Hisnande påkostad men som ekar tomt, och av bottendjup bitterhet.

En hel dokumentär om att han inte hittade något av värde i Sydafrika-spåret, och blev arg och bitter när utredningen valde att lägga fram nåt med mer substans.

Människor kan kort sagt drivas av upplevda oförrätter, och tar varje tillfälle i akt att hacka och röra till det.

Du är förvånad över att en produktion ämnad för TV driver en agenda? Alla utom möjligen Netflix då eller?
Citera
2023-06-19, 15:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men du skrev väl ändå inte Pusselbitens brev? Det är denna individ som jag diskuterar.

Du menade texten i brevet? Jag trodde du skrev om texten i mitt inlägg.
Då fattar jag också.
Citera
2023-06-19, 15:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du är förvånad över att en produktion ämnad för TV driver en agenda? Alla utom möjligen Netflix då eller?

Netflix-mästerverket var en tv-serie och ingen dokumentär. Då brukar man kunna ta ut svängarna något. Däremot är jag förvånad över att en dokumentär slår över till en personlig bitterhets-vendetta.

Pengarna för den biffiga produktionen hade, milt uttryckt, gjort större nytta om man istället grävt djupt i SE-spåret.

Istället för att rapa upp några halvsmälta Wall-sanningar ...
Citera
2023-06-19, 16:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

"Är förvanskad". Hur kan du möjligtvis veta det?
Citera
2023-06-19, 16:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"Är förvanskad". Hur kan du möjligtvis veta det?

Det syns, eftersom handstilen inte är konsekvent från brev till brev. Vilket också konstateras av polisens expert ifråga om breven från Skelleftehamn. (Norrtälje och Skelleftehamn har dessutom ett par gemensamma nämnare, som jag tänkte undersöka senare.)

Stavningen är för övrigt medvetet förvanskad: Pusselbiten kan stava till "mord" men inte till "mördare". Jojo!

Otto gjorde årets kulturgärning i sin återgivning. Skrattade så jag höll på att blöda näsblod över innehållet, som han utan att darra till levandegjorde.
Citera
2023-06-19, 16:32
Avstängd
Citat:
Det syns, eftersom handstilen inte är konsekvent från brev till brev. Vilket också konstateras av polisens expert ifråga om breven från Skelleftehamn. (Norrtälje och Skelleftehamn har dessutom ett par gemensamma nämnare, som jag tänkte undersöka senare.)

Stavningen är för övrigt medvetet förvanskad: Pusselbiten kan stava till "mord" men inte till "mördare". Jojo!

Otto gjorde årets kulturgärning i sin återgivning. Skrattade så jag höll på att blöda näsblod över innehållet, som han utan att darra till levandegjorde.

Ha ha, skrattade så jag fick magknip när jag tittade/lyssnade på det klippet. Svårt och veta om han är en dålig humor installation eller om han bara är en fem femma (gissar på det sista). Grabben skulle platsa på Barnkanalen.
Citera
2023-06-19, 16:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Kronan på verket i den så kallade dokumentären var LL:s tvärsäkra åsikt om SE:s närvaro på brottplatsen efter skotten. Den här dokumentären gav samma vibbar som den prisbelönta Estonia-dokumentären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in