[quote=IcyHeart|84791884]
Citat:
Ursprungligen postat av
L.Kollberg
En delförklaring åtminstone, kan ju vara att jag och mina kollegor (alltså numera) vardera jobbar för 2-3 personer, gentemot vad vi gjorde för 12-15 år sedan. Vad jag menar är att vår arbetsmängd har ökat 100-200%, jämfört med tidigare, per medarbetare.
De flesta arbetskamrater sen förr, har flytt arbetsplatserna. Eller blivit långtidssjukskrivna. Även om jag själv kämpar på, ganska ensam kvar som erfaren socialarbetare bland nyexade, så har även jag varit sjukskriven en period ca ett halvår, för ett tag sen.
Jag har sagt detta ett antal gånger. Men jag tror det tål att upprepas. Om man vill stoppa nyrekryteringen till gängen. DÅ hjälper hårdare straff föga. Där behöver man oss, dvs socialarbetare. Man behöver förebyggande arbete, vi har flera bra sociala insatser som många gånger hjälper ungdomar in på andra banor. Det ger gängen mycket magrare utbud att få in dem till sig.
Vi förhindrar många unga att gå helt snett. Men, om man skär ner så som gjorts på våra verksamheter, så kommer vi inom några år inte att ha någon socialtjänst värd namnet, kvar. Få svenskar, av gemene man, känner till hur illa det egentligen står till. Vi arbetar under många gånger nästintill slavliknande förhållanden, pga vår arbetsmängd. Sorgligt men sant. Inom 5 år planerar även jag att kasta in handduken och börjar jobba med ngt annat…. 😔
Är åtminstone lite glad, för att jag vet med mig att jag personligen bidragit till ett antal ungdomar som var mycket illa ute och som det går bra för, idag. ❤️
Med all respekt för ditt yrke och ni gör ett hedersamt och i många fall svårt jobb på bästa möjliga sätt utifrån den verklighet och den situation ni verkar inom. Men är det inte så att ni kanske överdriver er roll i att stoppa gängvåldet en aning?
Det här sitter djupt i människans psyke och undermedvetna. Vanliga referenser som dålig ekonomi, påstådd fattigdom och allt som hör till de socioekonomiska faktorerna finns där på marginalen som en del av förklaringen men är långt ifrån hela sanningen. Inte heller påstådd rasism, dålig integration, bostadssegregering och rena kulturkrockar funkar som enskilda förklaringar även om de naturligtvis finns där på marginalen där också. Nej jag tror mer på att en gängmedlem som mördar har en personlighetsstörning i botten, dvs psykopati, lättare utvecklingsstörning eller annan empati och konsekvens störning. De är oftast andra generationens invandrare vilket talar om för mig att varken samhället eller föräldrarna har kunnat integrera dessa pojkar in i det svenska samhället. De tillhör eller identifierar sig inte som svenskar eller med svenskt beteende eller kultur. Inte heller kan de fullt ut identifiera sig med föräldrarnas hemland och dess kultur. Vad blir kvar om man växer upp i den miljö som dessa pojkar växer upp i? Jo amerikansk hip hop och gangsta kultur. Parar man detta med en ständig kulturkrock gentemot det svenska snälla gulliga "låt gå" samhället med konsensushysteri och samarbetsfokus och föräldrarnas auktoritära, patriarkala tradition grundad i heders- och klankultur från mellanöstern och det är upplagt för en tickande vandrande bomb av identitetslös och gränslös fjortis. Lägg därtill en uppväxt i en miljö präglad av allmän misstro mot staten, droger, islam rotlöshet och vanlig tonårsmentalitet och du får en produkt som är "fucked up" i skallen. Ca 30 000 har samröre med, sympatiserar med eller skyddar gängkriminella i Sverige enligt de senaste siffrorna. Det är som en mellanstor svensk stad av mer eller mindre gängkrimnella personer. Jag antar att de flesta av dessa har ni på socialen ingen som helst koll på eftersom de är personer som inte behöver efterfråga er hjälp.
Era metoder på socialen funkade på 70-talet för Benny, Kenta och Conny. För svensk arbetarklass ungdom som kom snett. Idag är ni hopplöst obsoleta. Ni är en del av problemet snarare. Det är bara pinsamt att tro att ni kan göra någon skillnad. Det är fantasier. Problemen är på ett så grundläggande och djupt plan i samhället så det är omöjligt idag att ens tänka tanken att komma tillrätta med problemen. Det får du tacka våra politiker och elit för som inte stoppade dårskapen i tid. Nu är det försent och det är bara att tugga i sig verkligheten. Du är helt grundlurad.