2023-06-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag ser inte olika samtalsämnen som olika kvalitet. Därför kan jag kallprata. Det kan vara trevligt. Min far däremot, så fort man inte pratar om något väsentligt för honom så ska man avsluta och lägga på om man pratar i telefon. Skittrist. Ibland får man veta massor om folk genom kallprat.

Däremot har jag en slags kompis som troligen är introvert men låtsas vara extrovert och har ADHD. Hen pratar så himla mycket, men om ingenting, har ingen förmåga till konversation. Säger samma meningar om och om igen. Och jag sliter mitt hår. Där orkar jag inte. Upplever det som tjat. Hen försöker även modulera rösten att låta extrovert, men det låter bara repetitivt och klantigt.
Kan det vara en autistisk person kanske?
Citera
2023-06-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Kallprat är en annan grej, som jag definitivt skulle säga är en extrovert egenskap, som introverta helst skippar om vi får välja.

Här har du helt fel och jag tror detta är främsta anledning till att tjejer väljer bort dig.
Du är inte främst introvert utan du har låga sociala skills.
Citera
2023-06-18, 23:10
Medlem
Citat:
Som rubriken. Är en introvert personlighet överhuvudtaget attraktiv och åtråvärd i andras ögon (både extroverta och andra introverta)? Det har jag funderat på då jag nyligen (och många andra gånger genom åren) blivit avvisad av både en introvert tjej och en extrovert. Jag pratade med den introverta tjejen om detta och det visade sig att vi båda var ute efter motsatsen, en extrovert partner. Den extroverta har jag inte frågat. Dock sa jag till henne på första dejten att jag är introvert, och vi fortsatte träffas ett par gånger till. Nu har vi inte hörts på ett tag och jag misstänker att det är min personlighet som är problemet.

Är extroverta allmänt attraktiva enligt människor av båda personlighetstyper? Är introverta dömda att aldrig hitta en partner?
Du använder ju ord som inte ens hör hemma i sammanhanget?
Att vara introvert har inte mycket att göra med hur man är i det sociala?
Jag är introvert i vardagen men väldigt framåt när jag är på humör, har inga som helst problem att höra av mig till folk,styra upp saker, ragga upp killar.
Men däremellan behöver jag vara ensam och andas.
Citera
2023-06-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Medhåll här, det går lite inflation i begreppet faktiskt. Jag tror många som lallar sig introverta egentligen. Är blyga eller socialt osäkra på annat sätt.
Exakt så.
Jag är introvert men inte det minsta tillbakadragen bland folk när jag är på humör babblar jag nonstop både med vänner och folk runtomkring på fest.
Citera
2023-06-18, 23:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Kan det vara en autistisk person kanske?

Kanske vissa autistiska drag. Men inte väldigt mycket om jag jämför med mina andra kompisar. Dock slår autism olika. Hen har väldigt lite empati utanför sitt eget barn, medan mina andra autistiska kompisar har väldigt mycket empati för de flesta. Hen passerar definitivt som normal hos normala. Det är mest jag som ser hela spektrat av människor som verkar fatta att hen är udda. Hen är även väldigt självsäker och skulle förmodligen bli arg om jag föreslog en diagnos. Hen förstår inte ens sin ADHD trots att jag aldrig sett en hel film med hen. Hen gör kanske 20 olika saker under filmen och påstår sedan att ha sett den.

Just nu är det väldigt stökigt i mitt eget huvud, så när hen kommer hit och bara mal, jag blir galen. Galen galen galen.
Citera
2023-06-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Nej introverta är iregel trista och tråkiga och initiativlösa ..
vardagen blir trist tyvärr
Upplever det lite så med även om ordet introvert kanske är fel.
Men man tröttnar rätt snabbt på killar som är tråkiga och "svåra" 🤣
Citera
2023-06-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kanske vissa autistiska drag. Men inte väldigt mycket om jag jämför med mina andra kompisar. Dock slår autism olika. Hen har väldigt lite empati utanför sitt eget barn, medan mina andra autistiska kompisar har väldigt mycket empati för de flesta. Hen passerar definitivt som normal hos normala. Det är mest jag som ser hela spektrat av människor som verkar fatta att hen är udda. Hen är även väldigt självsäker och skulle förmodligen bli arg om jag föreslog en diagnos. Hen förstår inte ens sin ADHD trots att jag aldrig sett en hel film med hen. Hen gör kanske 20 olika saker under filmen och påstår sedan att ha sett den.

Just nu är det väldigt stökigt i mitt eget huvud, så när hen kommer hit och bara mal, jag blir galen. Galen galen galen.
Jag har tidigare idag försökt förklara hur triggad jag blir av människor med dålig mentaliseringsförmåga och det är vanligt både bland personlighetssyndrom precis som vid autism. Sedan har jag själv gjort iakttagelsen att det hos många kan vara som så att vissa förstår andra rent kognitivt men inte affektivt medan andra känner med andra affektivt men verkligen haltar när det kommer till kognitiv empati. Sedan har somliga svårt att förstå andra och även dem själva. Det är nog svårare med dem eftersom man i många fall inte lika lätt räknar ut vad de faktiskt klarar av att mentalisera rörande det som sker inom dem och/eller hos andra då många låtsas förstå eller tvärtom spelar oförstående som manipulationsteknik.

Förstår an inte själv som vuxen att något är fel för att man reser sig upp sjutton gånger, börjar prata eller pyssla med något annat under en film, vill jag nog säga att självinsikten är låg.
Citera
2023-06-18, 23:29
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Här har du helt fel och jag tror detta är främsta anledning till att tjejer väljer bort dig.
Du är inte främst introvert utan du har låga sociala skills.
Nyckelorden i mitt tidigare inlägg är ju "om vi får välja". Jag står ju ut med kallprat, om jag måste. Men det är inget jag tycker om. Det är inte så att jag mitt i bara byter samtalsämne till något som jag vill prata om. Nej, jag är mer socialt kompetent än många pratkvarnar. Som tur är är det oftast inte mycket kallprat på dejter, man hittar snabbt något intressant att prata om istället.
Citera
2023-06-18, 23:32
Medlem
Citat:
Som rubriken. Är en introvert personlighet överhuvudtaget attraktiv och åtråvärd i andras ögon (både extroverta och andra introverta)? Det har jag funderat på då jag nyligen (och många andra gånger genom åren) blivit avvisad av både en introvert tjej och en extrovert. Jag pratade med den introverta tjejen om detta och det visade sig att vi båda var ute efter motsatsen, en extrovert partner. Den extroverta har jag inte frågat. Dock sa jag till henne på första dejten att jag är introvert, och vi fortsatte träffas ett par gånger till. Nu har vi inte hörts på ett tag och jag misstänker att det är min personlighet som är problemet.

Är extroverta allmänt attraktiva enligt människor av båda personlighetstyper? Är introverta dömda att aldrig hitta en partner?

Inget fel med att vara introvert. Däremot är det fel att vara blyg, sluten och socialt osäker. Om man är det behöver man ändra på det.

Jag är själv introvert och social. Blyg som ung. Numera socialt självsäker och orädd. Det är den vägen man ska gå.
Citera
2023-06-18, 23:37
Medlem
Citat:
Nyckelorden i mitt tidigare inlägg är ju "om vi får välja". Jag står ju ut med kallprat, om jag måste. Men det är inget jag tycker om. Det är inte så att jag mitt i bara byter samtalsämne till något som jag vill prata om. Nej, jag är mer socialt kompetent än många pratkvarnar. Som tur är är det oftast inte mycket kallprat på dejter, man hittar snabbt något intressant att prata om istället.

Tror nästan alla söker någon som kan vara social. Däremot vill även de flesta ha någon som kan slappna av och vara tyst.

Hur mycket åt ena eller andra hållet man vill ha beror mycket på hur man är själv. Att extroverta män generellt skulle vara mer eftertraktade är dock en helt korrekt analys.
Senast redigerad av Keus 2023-06-18 kl. 23:41.
Citera
2023-06-18, 23:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag har tidigare idag försökt förklara hur triggad jag blir av människor med dålig mentaliseringsförmåga och det är vanligt både bland personlighetssyndrom precis som vid autism. Sedan har jag själv gjort iakttagelsen att det hos många kan vara som så att vissa förstår andra rent kognitivt men inte affektivt medan andra känner med andra affektivt men verkligen haltar när det kommer till kognitiv empati. Sedan har somliga svårt att förstå andra och även dem själva. Det är nog svårare med dem eftersom man i många fall inte lika lätt räknar ut vad de faktiskt klarar av att mentalisera rörande det som sker inom dem och/eller hos andra då många låtsas förstå eller tvärtom spelar oförstående som manipulationsteknik.

Förstår an inte själv som vuxen att något är fel för att man reser sig upp sjutton gånger, börjar prata eller pyssla med något annat under en film, vill jag nog säga att självinsikten är låg.

Har själv aspergers men blir galen på folk som inte ens försöker sätta sig in i hur andra tänker. Jag har inte ett sådant intresse för människor att jag vet vem kändisar är, men tycker det är min plikt att förstå folk.

Har dessutom hyfsat koll på mina egna sociala tillkortakommanden.

Brukar göra folk införstådda med att jag inte går sönder om de ber mig sluta med något som är irriterande.

Hen kompisen har en vuxen grabb som hen tror på trots att det kommit fram att han stjäl och ljuger. Det är som att de sitter ihop och hen kan inte hugga loss ungen och ungen blir mer och mer osjälvständig. Väldigt dålig förmåga att se vad som händer.

De värsta NPF-människorna är de som tror att de är normala. Och att alla andra är dumma i huvudet.
Citera
2023-06-18, 23:52
Bannlyst
Jag gillar extroverta på det sättet att man bara kan sitta och lyssna, så sköter de allt ointressant snack. Introverta har i regel högre intelligens än extroverter så när konversationen glider in på något intressant/väsentligt så kan vi oftast ta taktpinnen och briljera.
Senast redigerad av susozs 2023-06-18 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in