2023-06-18, 11:26
Medlem
Ducadreams avatar
Otroligt hemskt. 😰💔
Citera
2023-06-18, 11:42
Medlem
Tercios avatar
Det är inte så svårt om man vill att stoppa detta. Bogsera tillbaka alla båtar, konfiskera och sänk dem sedan. Döm alla drivande till extremt hårda straff.

Men politikerna vill ha invandringen.
Citera
2023-06-18, 11:57
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Det är inte så svårt om man vill att stoppa detta. Bogsera tillbaka alla båtar, konfiskera och sänk dem sedan. Döm alla drivande till extremt hårda straff.

Men politikerna vill ha invandringen.

Vi alla vill ha invandring så länge ingen skaffar barn då hela systemet är uppbyggt på att en generation ska bära föregåendes pension m.m.

Det enda vi kan göra för att inte behöva detta är att helt enkelt automatisera och börja med medborgarlöner så att folk har tid att sitta i skolbänken längre och lära sig mer komplexa jobb.

Det är en ekonomisk fråga det här med invandring. Ja det kostar pengar, men det genererar också pengar då dessa skaffar barn och dessa förmodligen kommer jobba någon gång i framtiden.

Det är för dyrt att skaffa barn och samtidigt hålla en hög standard för majoriteten, så vara rika och väldigt fattiga skaffar barn medan den pressade medelklassen inte gör det.
Citera
2023-06-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Finns ingen tråd om detta märkligt nog men häromdagen sjönk en migrantbåt utanför Grekland, uppemot 700 välfärdsturister kan ha dött enligt media.

Tyvärr går det inte att länka till någon artikel så troligen kommer tråden att låsas.
Men tills dess kanske någon har synpunkter på händelsen och hur liknande kan undvikas.
Ska vi börja flyga hit alla från tredje världen eller borde man likt Australien införa totalstopp på mottagande från båtmigranter?

Gudskelov det var för väl!🙏
Citera
2023-06-18, 12:45
Medlem
1and2and3s avatar
Varför väljer man inte arabstater, ryssland, afganistan, indien. Det finns så många alternativ varför EU. Kan dessa båtar sänkas i medelhavet (djup 5000m som mest) är det syftet med dessa resor.
Läste att kapten på båten med 700 personer följde sin båt till botten.

Passagerarna betalar enligt uppgift € 5 000 för att åka med. Någon tjänar stora pengar på detta.
Vad gör Ylva, hur kan hon bara acceptera detta. Skapa regler att dessa båtar/fartyg återbördas till land/hamn man avgick från. Som någon sa; hur svårt kan det vara, vi såg det inte komma.
Citera
2023-06-18, 12:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RikStim49
Jag kan 100% säga att för några år sedan hade jag hållit med dig. Att inte ha arbete att gå till, samt känna att man inte tillför något i samhället är ren misär på lång sikt. Man lär sig inte svenska osv.
Det är inget som får dem att vilja lära sig svenska lagar och tankegångs om man är hemma hela tiden.
Jag vet fler som sagt att deras föräldrar ångrar dem kom till Sverige pga av soffa sittandet.

När jag var ung och arg tänkte jag dessa varelser var parasiter. När man blev äldre och visare så fattade jag att vänstern och knarkarna har mest att vinna på denna utveckling. Jag tokvägrar tro att vänstern är dumma i huvudet, utan allt går enligt deras planer(vilja). Jag håller dem ansvariga för skiten dem gjort mot invandrarna samt Sverige.

Hade man själv fötts i den fattiga delen av världen, så hade jag också blivit båtflykting. Du har stort sett rätt. Jag utmanar dig att fråga invandrarna som varit utanför jobb systemet hur dem mår. Mycket i livet går ut på att vara detektiv. Jag är helt säkert dem skulle uppskatta om du visar ett intresse för deras situation.
Nu vet jag inte vad du har för bakgrund, men ett fel som svenska makthavare ofta begår (medvetet eller omedvetet?) är att tänka att den västerländska människan är någon slags urtyp för människan; alla människor är egentligen svenskar, de har bara lite andra kryddor i maten. Oavsett hur olika vi är - bara man skrapar lite på ytan kommer svensken fram.

Bara för att vår kultur kretsar kring arbetet tror man automatiskt att alla andra kulturer också kretsar kring arbetet. Bara för att vi ser det som ett mål att jobba kan de inte tänka att det finns kulturer där målet är att inte jobba.

Patrik Engellau är en av de få som vågat ta upp ämnet. https://detgodasamhallet.com/2016/05/31/om-dronarmoralen/

Han beskriver ”den ärofulla sysslolösheten” som är idealet inom vissa kulturer. (Det finns också något berömt citat om somalier som jobbar stenhårt när det är torka men slutar jobba helt när det regnar - och i Sverige ”regnar” det alltid. Men jag ansluter mig till drönarmoralen och orkar inte leta fram det just nu.)

Men lyssna på utrikeskorrespondent Cecilia Uddén:https://sverigesradio.se/avsnitt/lyssnarnas-fragor-till-cecilia-udden-mellanosternkorrespondent. (från 4 minuter)

”Ibland träffar jag folk som säger ’ja, jag vill åka till Sverige för där får man så mycket bidrag och där kan man leva på staten och dom tar hand om en’ men det är egentligen inte nån majoritet av de människor jag möter som vill komma till Europa, som tänker sig ett liv med bidrag.”

Just uttrycket ’”egentligen inte nån majoritet” tolkar jag som att det är mycket vanligt att man till och med öppet berättar om att man eftersträvar den ”ärofyllda sysslolösheten” som är möjlig i Sverige.

Jo, det är bokstavligt talat ett utmaning du föreslår - att fråga det där gänget med araber som tillbringar hela dagarna med att sitta och röka utanför Hassans Halalbutik varför de inte jobbar.
Citera
2023-06-18, 13:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vi alla vill ha invandring så länge ingen skaffar barn då hela systemet är uppbyggt på att en generation ska bära föregåendes pension m.m.

Det enda vi kan göra för att inte behöva detta är att helt enkelt automatisera och börja med medborgarlöner så att folk har tid att sitta i skolbänken längre och lära sig mer komplexa jobb.

Det är en ekonomisk fråga det här med invandring. Ja det kostar pengar, men det genererar också pengar då dessa skaffar barn och dessa förmodligen kommer jobba någon gång i framtiden.

Det är för dyrt att skaffa barn och samtidigt hålla en hög standard för majoriteten, så vara rika och väldigt fattiga skaffar barn medan den pressade medelklassen inte gör det.

Bullshit. Alla jag känner som har barn tillhör medelklassen. Känner inga snuskigt rika eller några fattiga personer.
Citera
2023-06-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1and2and3
Varför väljer man inte arabstater, ryssland, afganistan, indien. Det finns så många alternativ varför EU. Kan dessa båtar sänkas i medelhavet (djup 5000m som mest) är det syftet med dessa resor.
Läste att kapten på båten med 700 personer följde sin båt till botten.

Passagerarna betalar enligt uppgift € 5 000 för att åka med. Någon tjänar stora pengar på detta.
Vad gör Ylva, hur kan hon bara acceptera detta. Skapa regler att dessa båtar/fartyg återbördas till land/hamn man avgick från. Som någon sa; hur svårt kan det vara, vi såg det inte komma.
Det kanske är ett hybridkrig utfört av Ryssland, Turkiet och vissa arabländer?
Märkväl att de överlevande INTE var negrer på denna båt!
Alla med flytväst var från Pakistan, Syrien och Egypten!
Citera
2023-06-18, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ja, herregud, först skulle vi tvingas försörja dem och efter ett tag skulle vi tvingas ta hit deras, barn, föräldrar, föräldrarnas föräldrar, fruar, flickvänner och deras familjer som samtliga i sin tur kommer att ta hit sina släktingar.

Oja! Varje varasel som får asyl, är en belastning på samhället på minst 1 miljon kronor per år. Sedan kommer anhörighetsinvandringen på detta. Så när hela klanen har kommit hit ,kan leva gotti gotti på Svensk välfärd och deras barn blir 2020 talet Al Carponer, så har vi inte släng ut en massa pengar , vi har inte fått ett skit tillbaka , detta på varasel som saknar jord och blod kopplingar till Sverige, man tillhör inte ens den Svenska folkstammen.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-06-18 kl. 13:28.
Citera
2023-06-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nu vet jag inte vad du har för bakgrund, men ett fel som svenska makthavare ofta begår (medvetet eller omedvetet?) är att tänka att den västerländska människan är någon slags urtyp för människan; alla människor är egentligen svenskar, de har bara lite andra kryddor i maten. Oavsett hur olika vi är - bara man skrapar lite på ytan kommer svensken fram.

Bara för att vår kultur kretsar kring arbetet tror man automatiskt att alla andra kulturer också kretsar kring arbetet. Bara för att vi ser det som ett mål att jobba kan de inte tänka att det finns kulturer där målet är att inte jobba.

Patrik Engellau är en av de få som vågat ta upp ämnet. https://detgodasamhallet.com/2016/05/31/om-dronarmoralen/

Han beskriver ”den ärofulla sysslolösheten” som är idealet inom vissa kulturer. (Det finns också något berömt citat om somalier som jobbar stenhårt när det är torka men slutar jobba helt när det regnar - och i Sverige ”regnar” det alltid. Men jag ansluter mig till drönarmoralen och orkar inte leta fram det just nu.)

Men lyssna på utrikeskorrespondent Cecilia Uddén:https://sverigesradio.se/avsnitt/lyssnarnas-fragor-till-cecilia-udden-mellanosternkorrespondent. (från 4 minuter)

”Ibland träffar jag folk som säger ’ja, jag vill åka till Sverige för där får man så mycket bidrag och där kan man leva på staten och dom tar hand om en’ men det är egentligen inte nån majoritet av de människor jag möter som vill komma till Europa, som tänker sig ett liv med bidrag.”

Just uttrycket ’”egentligen inte nån majoritet” tolkar jag som att det är mycket vanligt att man till och med öppet berättar om att man eftersträvar den ”ärofyllda sysslolösheten” som är möjlig i Sverige.

Jo, det är bokstavligt talat ett utmaning du föreslår - att fråga det där gänget med araber som tillbringar hela dagarna med att sitta och röka utanför Hassans Halalbutik varför de inte jobbar.

Vi växer ju upp med mantrat att alla människor är lika värda. Där begår man säkert feltolkning att alla människor kan göra samma sak. Jag har ganska högt arbetsmoral. Men om jag flyttar till Afrika med deras värme kan jag säga adjö till min produktivitet. Sedan är jag ganska säker att barn ärver föräldrarnas arbetsmoral till viss del. Jag har aldrig sett mina föräldrar sjuk skriva sig någonsin. För mig är det svårt att ringa chefen och säga jag är sjuk idag.

Kan det vara så att dem tycker/känner att det viktigaste arbetet i deras liv är att be till gud ?
Det kan vara deras sätt att arbeta hårt. Jag vet bara dem lägger mycket energi och tid till detta.

I många kulturer är det kvinnorna som får jobba hårt medans männen tar det lugnt.

Patrik Engellau, väldigt bra text. Får vibbar vi får gå åt Usa's lösning med folk som inte vill jobba. Försäkrings system, vapen, dyrare utbildning, mindre bidrag osv. Minskad skatt dock.

Cecilia Uddén, Jag vet en del pizza bagare som jobbar svart och går på bidrag samtidigt. Alla fall där dem fejkar att deras släkting är behov av dygnet runt hjälp. Ibland är det riktigt vidrigt när dem "jobbar" och får bidrag i totalen miljoner.

Ja undvik gängen, fråga vanligt folk, eller han som kör taxi. Kanske han känner folk som varit hemma länge. Eller om taxi mannen själv varit i den situationen att han var arbetslös i flera år innan jobbet.
Du kan också fråga afrikanen osv vilken hjälp organisation som varit bäst där nere ! Men jag märker att det här var inget du var intresserad av. Så skippa detta.
Citera
2023-06-18, 14:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Kan bara konstatera en sak. När Europa hade kolonier i Afrika, Indien och Indokina samt övriga MENA-länder fanns inte behovet att fly till Europa. Avkoloniseringen har inneburit en katastrof för dessa länder.
Senast redigerad av Mindbusiness 2023-06-18 kl. 15:16.
Citera
2023-06-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
enligt tidningar har dom betalat 4500 dollar, går det inte att åka buss eller flyg för den pengen? sen bara stanna, eller är passet den stora frågan. Jag skjuter från höften nu

Anläggningen till att alla dessa smugglare och elände är att EU har gjort det omöjligt för dom att söka asyl och liknande på ett säkert och lagligt sett. Den enda möjligheten är att ifall de kommer till europeisk mark så måste länderna enligt lag behandla deras ansökan. Inte garanterat att de får stanna då majoriteten skickas hem ändå.

Folk är snabba att klassa dessa människor som allt möjligt men gräver inte till orsakerna till det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in