Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Nu vet jag inte vad du har för bakgrund, men ett fel som svenska makthavare ofta begår (medvetet eller omedvetet?) är att tänka att den västerländska människan är någon slags urtyp för människan; alla människor är egentligen svenskar, de har bara lite andra kryddor i maten. Oavsett hur olika vi är - bara man skrapar lite på ytan kommer svensken fram.
Bara för att vår kultur kretsar kring arbetet tror man automatiskt att alla andra kulturer också kretsar kring arbetet. Bara för att vi ser det som ett mål att jobba kan de inte tänka att det finns kulturer där målet är att
inte jobba.
Patrik Engellau är en av de få som vågat ta upp ämnet.
https://detgodasamhallet.com/2016/05/31/om-dronarmoralen/
Han beskriver ”den ärofulla sysslolösheten” som är idealet inom vissa kulturer. (Det finns också något berömt citat om somalier som jobbar stenhårt när det är torka men slutar jobba helt när det regnar - och i Sverige ”regnar” det alltid. Men jag ansluter mig till drönarmoralen och orkar inte leta fram det just nu.)
Men lyssna på utrikeskorrespondent Cecilia Uddén:
https://sverigesradio.se/avsnitt/lyssnarnas-fragor-till-cecilia-udden-mellanosternkorrespondent. (från 4 minuter)
”Ibland träffar jag folk som säger ’ja, jag vill åka till Sverige för där får man så mycket bidrag och där kan man leva på staten och dom tar hand om en’ men det är egentligen inte nån majoritet av de människor jag möter som vill komma till Europa, som tänker sig ett liv med bidrag.”
Just uttrycket ’”egentligen inte nån majoritet” tolkar jag som att det är mycket vanligt att man till och med öppet berättar om att man eftersträvar den ”ärofyllda sysslolösheten” som är möjlig i Sverige.
Jo, det är bokstavligt talat ett utmaning du föreslår - att fråga det där gänget med araber som tillbringar hela dagarna med att sitta och röka utanför Hassans Halalbutik varför de inte jobbar.
Vi växer ju upp med mantrat att alla människor är lika värda. Där begår man säkert feltolkning att alla människor kan göra samma sak. Jag har ganska högt arbetsmoral. Men om jag flyttar till Afrika med deras värme kan jag säga adjö till min produktivitet. Sedan är jag ganska säker att barn ärver föräldrarnas arbetsmoral till viss del. Jag har aldrig sett mina föräldrar sjuk skriva sig någonsin. För mig är det svårt att ringa chefen och säga jag är sjuk idag.
Kan det vara så att dem tycker/känner att det viktigaste arbetet i deras liv är att be till gud ?
Det kan vara deras sätt att arbeta hårt. Jag vet bara dem lägger mycket energi och tid till detta.
I många kulturer är det kvinnorna som får jobba hårt medans männen tar det lugnt.
Patrik Engellau, väldigt bra text. Får vibbar vi får gå åt Usa's lösning med folk som inte vill jobba. Försäkrings system, vapen, dyrare utbildning, mindre bidrag osv. Minskad skatt dock.
Cecilia Uddén, Jag vet en del pizza bagare som jobbar svart och går på bidrag samtidigt. Alla fall där dem fejkar att deras släkting är behov av dygnet runt hjälp. Ibland är det riktigt vidrigt när dem "jobbar" och får bidrag i totalen miljoner.
Ja undvik gängen, fråga vanligt folk, eller han som kör taxi. Kanske han känner folk som varit hemma länge. Eller om taxi mannen själv varit i den situationen att han var arbetslös i flera år innan jobbet.
Du kan också fråga afrikanen osv vilken hjälp organisation som varit bäst där nere

! Men jag märker att det här var inget du var intresserad av. Så skippa detta.