2023-06-17, 14:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsSverige
Man blir inte klok på att läsa tråden.. hela tiden kommer det uppgifter från ena sidan som tillbakavisas av andra sidan..
nu senast läste jag här att nån postat en länk där ukrinfo säger att den sydafrikanska delegationen varit missnöjda med missilangreppet mot Kiev under deras besök.. samtidigt postar nästa person länk från twitter där talesmannen för Sydafrikas delegation säger att inga missiler hördes under deras besök.. finns det någon ärlig människa här inne som kan tala om vilken av sidorna som ljuger i detta fall ?

https://twitter.com/hashtag/AfricanPeaceMission?src=hashtag_click

African peace mission och Ukraine propaganda mission har olika versioner av vad som hänt.

Här får man kanske tänka efter lite hur sannolikt det är att Ryssland skickar iväg en drös med Kinzhal och Kalibr missiler mot Kiev samtidigt som den afrikanska fredsdelegationen anländer dit.
Senast redigerad av HAARP 2023-06-17 kl. 14:29.
Citera
2023-06-17, 14:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men ryssarna kan inte använda helikoptrarna mot mål i Ukraina från låg höjd heller. Och F-16 kan använda HARM mot flygradar.

När man läst/lyssnat på soldater vid fronten så vill jag minnas att största problemet är ryska attackflygets bombningar som ställer till det gällande flygfarkoster bortsätt från drönare då.
Citera
2023-06-17, 14:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
När man läst/lyssnat på soldater vid fronten så vill jag minnas att största problemet är ryska attackflygets bombningar som ställer till det gällande flygfarkoster bortsätt från drönare då.

Ja men det ändrar inte det jag skriver. Vissa verkar tro att F-16 är helt oanvändbar bara för att Ryssland har luftvärn, men då missar man ju grejen med räckvidden.
Citera
2023-06-17, 14:11
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Först tagna av att ljuga för Putin på plats u Ukraina.

Sedan detta

Citat:
About 120 special forces and South African journalists, who are supposed to accompany the President of South Africa during his visit to Ukraine, were detained at the airport in Poland.

Citat:
On board their plane, 12 containers with weapons were found - the Polish side demanded to show permission for it. “In addition, there were persons on board whose presence the Polish side was not warned in advance,” the Polish Foreign Ministry said.

https://twitter.com/maks_nafo_fella/status/1669800425438978067?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw

Vad är tanken från afrikanerna här?
Citera
2023-06-17, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Menar du att Putin inte har tillgång till google och andra medier?
Putin använder inte internet. Det är känt.
Citera
2023-06-17, 14:12
Medlem
Citat:
Men ryssarna kan inte använda helikoptrarna mot mål i Ukraina från låg höjd heller. Och F-16 kan använda HARM mot flygradar.
Harm är en robot för sead updrag alltså mot luftvärn. och jo en helikopter kan ligga presis under trädtoparna och använda sina vapen dom har flir för att uptäcka markmål. sedan har tex mi28 radar över rotorbladen vilket gör att den kan söka mål när själva helikoptern är under trängen vilket gör dom svåra och uptäcka.
men attackhelikoptrar är sårbara mot manpads efter som dom måste vara nära målet dom ska bekämpa.
Citera
2023-06-17, 14:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Harm är en robot för sead updrag alltså mot luftvärn. och jo en helikopter kan ligga presis under trädtoparna och använda sina vapen dom har flir för att uptäcka markmål. sedan har tex mi28 radar över rotorbladen vilket gör att den kan söka mål när själva helikoptern är under trängen vilket gör dom svåra och uptäcka.
men attackhelikoptrar är sårbara mot manpads efter som dom måste vara nära målet dom ska bekämpa.

Jag förstår vad du kommunicerar men problemet som du inte tycks fatta är att Ryssland vet om att Ukraina har Manpads så de använder inte sina helikoptrar på Manpadsavstånd. De skjuter sina missiler från tryggt avstånd långt bakom fronten och sen vänder de hem. Så Manpads räcker inte, det behövs långdistansrobotar för att slå ut dem och då är det F-16 som gäller eftersom robotarna på MiG-29 kräver att de kommer för nära. Sen kan du säga precis vad du vill om effektivitet.
Citera
2023-06-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
tyvärr för ukraina så får man välja var man vill ha luftförsvaret, flyttar mad det till fronten så ökar förlusterna av sagda AA samt att man får mindre över till bakom fronten.

Ja, man kan ju fråga sig varför Ukraina egentligen skulle behöva ha utposterat LV i CIVILA bostadsområden i Kiev och Lviv.

Men så blir det ju när det är Hezbollah, Hamas, eller samma felavlat ohederligt skräp som Ryssland som attackerar. Världens så kallat andra största krigsmakt använder sig utav samma aktioner som några fanatiska gårdskarlar i Palestina går all in.

Inte bara väntade man sig inte att ryska stridskapaciteten skulle ligga på den nivån, utan man väntade sig inte heller att de skulle vara så historiskt vilsna så att de precis som Hezbollah hittar på lite felaktigheter som det passar för stunden.

Det är ju som du säger ja - det vore ju bättre om Ukraina inte hade behövt använda sitt LV för att försvara CIVILBEFOLKNINGEN 80 mil från fronten
Citera
2023-06-17, 14:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad är tanken från afrikanerna här?

De tänkte nog anklaga Polen för rasism eller något.
Citera
2023-06-17, 14:28
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du kommunicerar men problemet som du inte tycks fatta är att Ryssland vet om att Ukraina har Manpads så de använder inte sina helikoptrar på Manpadsavstånd. De skjuter sina missiler från tryggt avstånd långt bakom fronten och sen vänder de hem. Så Manpads räcker inte, det behövs långdistansrobotar för att slå ut dem och då är det F-16 som gäller eftersom robotarna på MiG-29 kräver att de kommer för nära. Sen kan du säga precis vad du vill om effektivitet.
Liten rättning ok Melange. De ukrainska M29'orna kan bära samma robotar och AA som F-16 idag, men däremot så saknar de radarkapaciteten för att få dem effektiva till fullo ja. I det har du rätt.
Citera
2023-06-17, 14:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Jag har en känsla, av att Manpads gör sig bäst vid fronten, tyngre luftvärn bäst för att försvara städer.
Citera
2023-06-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Min gissning är att Putin planerar att göra det till en väldigt lång konflikt. Hans tanke nu är nog typ: Att dra ut på det så Ukraina inte tillåts gå med i NATO under pågående krig. Och förmodligen inte heller EU. Den ukrainska befolkningen kommer tröttna och rösta bort Zelensky som ersätts med någon mer ryssvänlig och förhandlingsvillig. Samt minst lika viktigt att västvärlden kommer tröttna på att skicka in vapen, ammunition och förnödenheter till Ukraina. Och att deras befolkning istället kommer rösta fram nya politiker som hellre ser en fred med Ryssland vilket ger dem billigare bensin, gas, livsmedel samt kan återta exporten till Rysslands osv. Något sådant tror jag är Putins plan nu. Optimistisk må så vara, men det är vad jag gissar att hans tanke är nu.

Vad han nog inte förstår är att den dagen ligger extremt långt borta och dessutom är det nog klart större risk att Ryssland konkat långt innan dess och han dessutom tvingats lämna makten. Men inget av detta tror jag hans lojala medarbetare berättar för honom. Han får nog bara de svar han vill höra.

Håller delvis med. Men jag vill nog hävda att den dag ukrainarna röstar fram en mer ryssvänlig president sannolikt ligger längre bort i tiden än EU-medlemskapet. Och ju längre kriget pågår desto större chans/risk att Ukraina aldrig någonsin mer får en ryssvänlig president.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in