2023-06-17, 13:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
finns ingen anledning att slösa liv för en åker eller två. Varje sådan här vinst för ukraina kostar dem både manskap och utrustning, emedans ryssarna inte förlorar lika mycket eftersom helikoptrar och artilleri jobbar på ukrainska styrkor.

ukraina har fortfarande en bra bit kvar till de förberedda försvarslinjerna... men har de råda att fortsätta så här några veckor till så kanske de kan ta lite territorium som faktiskt betyder något.
De sonderar fronten, vad jag hoppas på, är att de bryter igenom och börjar anfalla bakifrån.
Citera
2023-06-17, 13:02
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De kommer med F-16, går inte att sätta på MiG-planen eftersom deras målsökningsradar är så keff.
Funkar även med Gripen.
Citera
2023-06-17, 13:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Minfälten är också ett jävla problem.
Ett par Stinger borde hålla undan helikoptrarna, eller varför inte RBS 70.

Flyg är även ett problem med glidbomber.
Citera
Medlem
Citat:
De sonderar fronten, vad jag hoppas på, är att de bryter igenom och börjar anfalla bakifrån.
varför sonderar de på samma ställen då?
och åter igen, de har inte nått fram till försvarslinjerna ännu...
då ryssaland anföll och gnagde ner ukrainas försvarslinjer och fortifikationer så hade ukraina haft 8 år på sig att bygga dem, medans ryssarna bara haft 6-7 månader att förbereda sina, att tro att detta skall fixas med "ett genombrott och anfalla bakifrån" fungerar inte då försvarslinjerna är i fem lager, men folk som klagade på ryssland att de inte uppnådde något, de var dåliga, allt tog för lång tid, dålig utrustning, inga missiler, soldater som var outbildade osv, ändå gick det frammåt så sakterliga... nu får vi se hur motståndaren löser detta.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Jag håller med. Ryssen tror fortfarande att de likt Sovjet kan slänga in 100000 tanks och 30 miljoner man och även om de förlorar hälften så kommer motståndet dränkas i ryssars kroppar.
Nu har dock ryssen inga 100000 tanks eller 30 miljoner man längre. Ryssland tynar bort sedan 90-talet med hög dödlighet och låga födelsetal.
Högt räknat hade ryssarna 8 miljoner man som går att mobilisera in i krig. 2 miljoner har flytt. 1/2 miljon har gått åt i kriget. Hälften av deras 10000 tanks är förlorade. Putin och hans närmsta lakejer är 60+ år och på dekis. Paranoian gör att de inte tillåter nästa generation att existera.
De klarar inte av att mentalt förnya sig, om något inte funkar så dubblar de bara insatsen och gör samma korkade sak igen och igen. Att vissa forumiter tror att detta är en vinnande strategi är helt barockt.

Min gissning är att Putin planerar att göra det till en väldigt lång konflikt. Hans tanke nu är nog typ: Att dra ut på det så Ukraina inte tillåts gå med i NATO under pågående krig. Och förmodligen inte heller EU. Den ukrainska befolkningen kommer tröttna och rösta bort Zelensky som ersätts med någon mer ryssvänlig och förhandlingsvillig. Samt minst lika viktigt att västvärlden kommer tröttna på att skicka in vapen, ammunition och förnödenheter till Ukraina. Och att deras befolkning istället kommer rösta fram nya politiker som hellre ser en fred med Ryssland vilket ger dem billigare bensin, gas, livsmedel samt kan återta exporten till Rysslands osv. Något sådant tror jag är Putins plan nu. Optimistisk må så vara, men det är vad jag gissar att hans tanke är nu.

Vad han nog inte förstår är att den dagen ligger extremt långt borta och dessutom är det nog klart större risk att Ryssland konkat långt innan dess och han dessutom tvingats lämna makten. Men inget av detta tror jag hans lojala medarbetare berättar för honom. Han får nog bara de svar han vill höra.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Funkar även med Gripen.

Mjo men det är för optimistiskt att tro att det kommer i år.
Citera
2023-06-17, 13:18
Medlem
Citat:
Mjo men det är för optimistiskt att tro att det kommer i år.
Stridsflyg fungerar rätt dåligt mot helikoptrar generellt. Manpads är bättre. Lika så luftvärn geopard och liknande. Helikoptrar flyger lågt och ofta bakom träng så dom är svåra och upptäcka med radar.
Flyg måste även komma rätt nära vilket gör flyget sårbart för fiendens luftvärn
Citera
2023-06-17, 13:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Propagandisten Kalashnikov får totalt hjärnsläpp (?) och följer inte Kreml-manualen vid besöket av "befriat territorium" i Donbass. Han bevittnar förödelsen, eländet och misären som uppstår där ryssar tar sig fram. Propagandisten träffar lokalbefolkningen som inte vill "befriade" på detta sätt och leva i rysk misär. Kalashnikov drar paralleler till Grozny som Putin terrorbombade till en grushög.

Kalashnikov får nog snabbt släppa en dementering med standardförklaringen att videon är fake.

Någon proryss som har en kommentar till propagandistens vittnesmål?

https://twitter.com/wartranslated/status/1670015280284594176
Citera
2023-06-17, 13:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Stridsflyg fungerar rätt dåligt mot helikoptrar generellt. Manpads är bättre. Lika så luftvärn geopard och liknande. Helikoptrar flyger lågt och ofta bakom träng så dom är svåra och upptäcka med radar.
Flyg måste även komma rätt nära vilket gör flyget sårbart för fiendens luftvärn

Nej ryssarna använder inte sina helikoptrar inom Manpadsavstånd, de håller dem på långt avstånd från fronten. Bara F-16 gäller för att slå ut dem.
Citera
2023-06-17, 13:23
Medlem
Citat:
Nej ryssarna använder inte sina helikoptrar inom Manpadsavstånd, de håller dem på långt avstånd från fronten. Bara F-16 gäller för att slå ut dem.
Manpads och helikopter har ungefär samma räckvidd så det ska inte vara några större problem. Man använder inte stridsflyg mot helikoptrar då lär dom slå ut allt luftvärn först och det kommer behövas ett rätt stort flygvapen för det. En mig 29 fungerar i prinsip lika bra som en f16 för att bekämpa helikoptrar dvs rätt dåligt
Citera
2023-06-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Måste ha blivit en dålig översättning. Kan du ta det igen?

Hans personliga abonnemang????
Jag använde ett ukrainskt översättningsprogram så det blev fel naturligtvis.
Citera
2023-06-17, 13:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Manpads och helikopter har ungefär samma räckvidd så det ska inte vara några större problem. Man använder inte stridsflyg mot helikoptrar då lär dom slå ut allt luftvärn först och det kommer behövas ett rätt stort flygvapen för det.

Nej, ryska attackhelikoptrar har betydligt längre räckvidd än Madpads, vilket är anledningen att så pass få skjuts ner nuförtiden.

Citat:
En mig 29 fungerar i prinsip lika bra som en f16 för att bekämpa helikoptrar dvs rätt dåligt

Nej sluta. En F-16 har mycket längre räckvidd på målsökningsradarn vilket gör att de kan använda vapen som går betydligt längre. D.v.s med F-16 kan Ukraina flyga på behörigt avstånd från ryskt luftvärn och nå ryska helikoptrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in