2023-06-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, ryska attackhelikoptrar har betydligt längre räckvidd än Madpads, vilket är anledningen att så pass få skjuts ner nuförtiden.

Nej sluta. En F-16 har mycket längre räckvidd på målsökningsradarn vilket gör att de kan använda vapen som går betydligt längre. D.v.s med F-16 kan Ukraina flyga på behörigt avstånd från ryskt luftvärn och nå ryska helikoptrar.
Vikhr når strax över 1mil och robot 70 9km. Så det är mycket nära. Om helikoptern flyger på ett par 1000meters höjd kan du använda radar. Mig 29ans hjälm sikte är mycket bättre plus att den har IRST vilket är en stor fördel när du ska hitta små helikoptrar som flyger nära marken. Radar fungerar dåligt så nära marken
Citera
2023-06-17, 13:34
Medlem
Taggads avatar
Appropå F-16. Just nu. Danmark går i bräschen och vill skänka F-16-plan till Ukraina säger landets näringsminister👍
Heja Danmark.🇩🇰
Senast redigerad av Taggad 2023-06-17 kl. 13:41.
Citera
2023-06-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Propagandisten Kalashnikov får totalt hjärnsläpp (?) och följer inte Kreml-manualen vid besöket av "befriat territorium" i Donbass. Han bevittnar förödelsen, eländet och misären som uppstår där ryssar tar sig fram. Propagandisten träffar lokalbefolkningen som inte vill "befriade" på detta sätt och leva i rysk misär. Kalashnikov drar paralleler till Grozny som Putin terrorbombade till en grushög.
Ryssarna har spenderat hundratals år med att okritiskt hylla sig själva och sin egen förträfflighet. De är den moraliska och intellektuella världseliten. Självhyllningarna har lett till en indoktrinering som gjort att de har blivit blinda för möjligheten att deras system är så omänskligt att det påminner mer om det nazistiska system de påstår sig bekämpa i Ukraina.
Citera
2023-06-17, 13:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Min gissning är att Putin planerar att göra det till en väldigt lång konflikt. Hans tanke nu är nog typ: Att dra ut på det så Ukraina inte tillåts gå med i NATO under pågående krig. Och förmodligen inte heller EU. Den ukrainska befolkningen kommer tröttna och rösta bort Zelensky som ersätts med någon mer ryssvänlig och förhandlingsvillig. Samt minst lika viktigt att västvärlden kommer tröttna på att skicka in vapen, ammunition och förnödenheter till Ukraina. Och att deras befolkning istället kommer rösta fram nya politiker som hellre ser en fred med Ryssland vilket ger dem billigare bensin, gas, livsmedel samt kan återta exporten till Rysslands osv. Något sådant tror jag är Putins plan nu. Optimistisk må så vara, men det är vad jag gissar att hans tanke är nu.

Vad han nog inte förstår är att den dagen ligger extremt långt borta och dessutom är det nog klart större risk att Ryssland konkat långt innan dess och han dessutom tvingats lämna makten. Men inget av detta tror jag hans lojala medarbetare berättar för honom. Han får nog bara de svar han vill höra.

Putin hade möten för några veckor sedan med företagare i landet för att planera 5-års planer(krigsekonomier)
Så ja de förbereder sig för ett långt krig.
Citera
2023-06-17, 13:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Vikhr når strax över 1mil och robot 70 9km. Så det är mycket nära. Om helikoptern flyger på ett par 1000meters höjd kan du använda radar. Mig 29ans hjälm sikte är mycket bättre plus att den har IRST vilket är en stor fördel när du ska hitta små helikoptrar som flyger nära marken. Radar fungerar dåligt så nära marken

Jag fattar inte att du orkar käfta emot. AMRAAM når 160km. Det är mer än 3 gånger längre än något vapensystem som går att ha på MiG 29.
Citera
2023-06-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Appropå F-16. Just nu. Danmark går i bräschen och vill skänka F-16-plan till Ukraina.👍
Ja det finns en hel del f16 och skänka bara norge och danmark har typ 100st
Norska f16 står nog närmast på tur efter som dom presis fasat ut dom. Men det finns 1000tals f16 block25 till 52 som skulle vara mycket effektiva i Ukraina. Med harm skulle man slå ut det mesta ryska luftvärnet på mycket kort tid. Sedan bombar man dom ryska styrkorna med jdam. Fördelen med f16 är att Ukraina kan använda jdam utan gps och i stället med targetingpod som inte går och störa ut.
Gissar på att Ukraina kommer få över 100 f16 och det skulle vara en mardröm för ryssland. Planen skulle antagligen underhållas i polen tyskland och utanför Ukraina.
Citera
2023-06-17, 13:49
Medlem
Man blir inte klok på att läsa tråden.. hela tiden kommer det uppgifter från ena sidan som tillbakavisas av andra sidan..
nu senast läste jag här att nån postat en länk där ukrinfo säger att den sydafrikanska delegationen varit missnöjda med missilangreppet mot Kiev under deras besök.. samtidigt postar nästa person länk från twitter där talesmannen för Sydafrikas delegation säger att inga missiler hördes under deras besök.. finns det någon ärlig människa här inne som kan tala om vilken av sidorna som ljuger i detta fall ?
Citera
2023-06-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte att du orkar käfta emot. AMRAAM når 160km. Det är mer än 3 gånger längre än något vapensystem som går att ha på MiG 29.
Jo men du kan fortfarande inte slå ut helikopter på det avståndet dom flyger nära backen och din radar ser dom inte då. Så du lär alla fall flyga nära. Du vet helt enklet inte vad du pratar om. Man sätter inte in stridsflyg i en miljö som Ukraina med så mycket luftvärn för att slå ut helikoptrar.
Och ska vi gå in på lite mer tekniska bitar så funkar filtret på en pulsdopler radar mycket dåligt mot föremål som för sig sakta. Så du ser inte små helikoptrar som flyger nära backen med radar och då kan du inte använda tex AMRAAM på långt håll
Citera
2023-06-17, 13:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ja det finns en hel del f16 och skänka bara norge och danmark har typ 100st
Norska f16 står nog närmast på tur efter som dom presis fasat ut dom. Men det finns 1000tals f16 block25 till 52 som skulle vara mycket effektiva i Ukraina. Med harm skulle man slå ut det mesta ryska luftvärnet på mycket kort tid. Sedan bombar man dom ryska styrkorna med jdam. Fördelen med f16 är att Ukraina kan använda jdam utan gps och i stället med targetingpod som inte går och störa ut.
Gissar på att Ukraina kommer få över 100 f16 och det skulle vara en mardröm för ryssland. Planen skulle antagligen underhållas i polen tyskland och utanför Ukraina.

Mja, om jag inte tar helt fel så har Norge 12 F16 kvar, resten har sålts just nyligen :

Norge har solgt 32 F-16 jagerfly til Romania

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-har-solgt-32-f-16-jagerfly-til-romania/id2983661/

Sedan, och om jag tar cynikern i mig : Vilka F16 är det Ukraina kommer att få ?

(äldre maskiner som inte har blivit uppdaterade till modernare ting.., pga europeiska regeringar som velat spara på försvarsanslag de sista årtiondena ?)
Citera
2023-06-17, 14:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Putin hade möten för några veckor sedan med företagare i landet för att planera 5-års planer(krigsekonomier)
Så ja de förbereder sig för ett långt krig.

Tack, det hade jag missat.

Ja, de sovietiska femårsplanerna var ju verkligen lyckade, förstår att han önskar dem tillbaka...

Det säger rätt mycket om hans kunskaper om hur en ekonomi fungerar när han försöker återgå till kanske det mest misslyckande ekonomiska systemet i världshistorien. Liksom om hans märkliga analyser av västvärldens ekonomier och vilka effekten kriget skulle ha på dem.
Citera
2023-06-17, 14:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo men du kan fortfarande inte slå ut helikopter på det avståndet dom flyger nära backen och din radar ser dom inte då. Så du lär alla fall flyga nära. Du vet helt enklet inte vad du pratar om. Man sätter inte in stridsflyg i en miljö som Ukraina med så mycket luftvärn för att slå ut helikoptrar.
Och ska vi gå in på lite mer tekniska bitar så funkar filtret på en pulsdopler radar mycket dåligt mot föremål som för sig sakta. Så du ser inte små helikoptrar som flyger nära backen med radar och då kan du inte använda tex AMRAAM på långt håll

Men ryssarna kan inte använda helikoptrarna mot mål i Ukraina från låg höjd heller. Och F-16 kan använda HARM mot flygradar.
Citera
2023-06-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mja, om jag inte tar helt fel så har Norge 12 F16 kvar, resten har sålts just nyligen :

Norge har solgt 32 F-16 jagerfly til Romania

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-har-solgt-32-f-16-jagerfly-til-romania/id2983661/

Sedan, och om jag tar cynikern i mig : Vilka F16 är det Ukraina kommer att få ?

(äldre maskiner som inte har blivit uppdaterade till modernare ting.., pga europeiska regeringar som velat spara på försvarsanslag de sista årtiondena ?)
ja jag hade missat det men det finns många mellan block25 till 52 och dom är tillräckligt moderna för att göra livet mycket surt för ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in