Citat:
Även om viljan fanns där är det en fysisk omöjlighet om T var vid medvetande.
Hon ville ju ha hjälp vid dom två bränderna hon startade. Vid bilsprayen var dom två. Faktum är att Johanna aldrig gjort något på egen hand utan att Maja varit delaktig eller införstådd. Att J aktivt skulle hålla M utanför detta genom att låsa badrumsdörren och försöka transportera bort kroppen medans M sov är väldigt osannolikt. Det bryter tidigare mönster.
Hon ville ju ha hjälp vid dom två bränderna hon startade. Vid bilsprayen var dom två. Faktum är att Johanna aldrig gjort något på egen hand utan att Maja varit delaktig eller införstådd. Att J aktivt skulle hålla M utanför detta genom att låsa badrumsdörren och försöka transportera bort kroppen medans M sov är väldigt osannolikt. Det bryter tidigare mönster.
Jag skulle säga att vi inte vet hur stor Majas aktiva deltagande har varit och man ska vara försiktig med att sätta Maja på plats för mordbränder och sprayning.
Vid den ena branden (H*mpupus) berättar väl Maja att hon skulle ha Johannas mobil och vara typ på andra sidan stan för att skapa alibi. Vid branden hos Tove maskade Maja men som det verkar åkte hon till sist till Johannas mamma? Men Maja är inte åtalad och dömd för något av detta, och som det ser ut finns det inte med i utredningen i FUP. Maja fick frågor i rätten, men jag kan inte säga att vi kan avgöra om Maja varit med eller inte. Det gäller även E*llens sprayade bil.
Och inte heller vet vi vad Johanna kan ha gjort på egen hand, eller vad hon skulle ha gjort om hon inte lyckats få några "Flying Monkeys".
Pappan såg på platsdelningen att Maja var där i krokarna på kvällen då det hände, för de väntade hem henne och sprayflaskan hittades i Majas rygga, men Maja har aldrig erkänt att hon spayade bilen, vad jag vet. Till pappan erkände hon inte, men han upplevde det som att Maja försa sig genom att säga något om färgerna och att hon ljög för att skydda Johanna.
Jag tror att Maja var med i bilen, men sprayade inte själv. Det är förstås en gissning.
Mycket rykten verkar det ha gått på stan ändå.
Förhör Maja:
"M: Eh, hon spraymålade en annans bil, en annan persons bil för att hämnas.
F: Vems bil var det?
M: E*llen D*anlid. "
//
"F: Men vi kommer att prata vidare om dem vid ett annat tillfälle och det sista du nämnde var
ju det här med E*llen.
M: E*llen D*anlid.
F: Och en bil som var, vad sa du? Spray.
M: Ja hon, Johanna spraymålade den.
F: Spraymålade den?"
Förhör F*ilip:
F*ilip verkar ha svårt att erkänna att han varit med och skjutsat dit. Jag uppfattar det väldigt surrigt om hur han släppte av Maja, Johanna osv, om han inte riktigt vill erkänna, minnas.
"Du sa i tidigare förhör att Maja var Johannas ”vante” vad menar du med det?
Johanna kan få Maja till att göra saker. Jag tror inte att Maja skulle vilja vara med på det här
med att skriva Bitch på Ellens bil till exempel. Att Maja skulle vilja vara med på det har jag
svårt att se. Johanna får Maja att göra saker. Maja har inte mått bra. Det är bara vad jag hört.
Hon var glad när man träffades, men att hon inte mått bra är något jag hört. Dock inget jag
märkte själv. "
//
"Vi har utredningsuppgifter som säger att du ska ha varit med Johanna och Maja strax innan
nära och/eller på brottsplatsen. Strax efter.
Kan du berätta om det? Vi har fått till oss att du och Maja och Johanna varit i din bil, du ska
ha släppt av Maja hemma och Johanna och du åkte därifrån.
Jag kan nog varit med henne på dagen. Samma dag. Men på samma plats som när de gjorde
det var jag inte.
Jag såg inte att det hände. Maja bor ju väldigt nära Ellen. Kan vara att jag släppte av Maja och
Johanna och sen hämtade Johanna.
Jag hämtade Johanna längre ner, utanför kvarteren. inte på brottsplatsen. Jag visste ju om att
det skulle hända. Men inte när jag släppte av dem.
Det tror jag inte. Jag var inte med och gjorde det. Men jag sa inte ifrån när de skulle göra det.
Jag vågade inte säga ifrån. Hon sa att det var Ellens bil hon skulle spraya.
Var Maja med?
Ja, Johanna sa det.
De köpte sprayfärg. Det har jag fått återberättat för mig. Har för mig att Majas föräldrar hittat
en sprayburk.
Har du sett någon sprayburk hemma hos Johanna?
Nej, tror inte det. Jag antar att de köpt den på Biltema.
Johanna berättade för dig att de skulle köpa sprayfärg?
Ja.
Och att Maja var med och sprayade?
Johanna sa att ”vi” ska spraya Ellen bil.
Och sen efteråt har Johanna sagt att Majas föräldrar hittat sprayburken. "
//
"Sa du emot?
Nej. Hon hade inte slutat ändå, hon hade gjort det ändå."
//
" Sa hon till dig efteråt?
Ja. Hon sa att hon skrivit bitch på bilen.
Vad tänkte du då?
Jag såg bilden som Ellen lade upp. Då tog jag en bild på inlägget på min Ipad och skickade till
Johanna.
Johanna svarade typ haha, eller något liknande."
Förhör A*lma:
"Känner du E*llen D*anlid?
Vi har fikat en gång och vi har setts på fest. Jag och Johanna började prata via Ellen, på en
fest. Vi har pratat en del, men inte umgåtts själva så.
Har du hört något om någon bil som det sprayats ordet bitch på? Berätta allt du vet.
Ja, det har jag hört. Jag såg det på E*llens Story på Snapchat. Jag berättade detta för Johanna
och Maja några veckor efter. Johanna var jättechockad. Jag uppfattade som att det då var en
nyhet för Johanna att höra detta. Jag vet inte om Maja hade sett storyn.
Du pratade med Johanna och Maja om detta ca 2-3 veckor efter E*llens story?
Ja. Jag skulle se om de visste något om det. E*llen och Johanna hade varit vänner. "
Förhör T*uva:
"Det har väl oftast var ord. Men gällande branden utanför H*ampus, sa har F*ilip sagt att Johanna
erkänt att det var hon som gjort branden och även skadegörelsen mot E*llens bil"
Förhör J*esper:
"Har ni pratat något om Johanna och/eller Maja?
Ja, han ringde mig efter Johanna blev häktad. Han sa samma sak om Maja. Han berättade att
Maja var hennes svans, och säger Johanna att hon ska göra något så gör hon det.
Nämnde han något mer med Maja, förutom att hon skulle ha varit med och sprayat Ellens bil?
Jag vill minnas att Maja också ska ha varit med vid branden hos H*ampus. Johanna ska ha haft
som alibi att hon ska ha campat med Maja, vilket de naturligtvis inte var. "