Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
För tajt, till och med. Men som du säger, det visste vi redan.
Det enda han tog upp som inte diskuterats, så mycket i alla fall, i tråden är möjligheten att Maja låg på sängen men var vaken och hörde att Johanna och Tove bråkade. Det är ju också en möjlighet. Den möjligheten tillmötesgår då de skeptiker som menar att det hade varit omöjligt att sova av en eller annan anledning.
Nej, ingen verkar ha riktigt nappat på min teori, och om jag inte minns fel nu, tror jag att det beror på att man menat att Maja kunde sedan när Johanna åker till Donken, eller när grannen ringer på passa på att larma. Eller ännu hellre larma med mobilen om hon ligger i alkoven.
Jag har flera gånger skrivit den här teorin vet jag, som den som jag mest trott på, men ändå hållit dörrarna öppna fär andra alternativ.
https://www.flashback.org/p84049021#p84049021
Och jag vet inte faktiskt hur insatt GW är i fallet på djupet? Han sitter visserligen i filmen framför pappersluntorna (!!), men de ser i realiteten mer ut som rekvisit, icke vända blad.
Samtidigt har han ju verkat på riktigt intresserad av fallet. Vet inte om han blivit tillfrågad av tv 4, eftersom det här är ett fall som kommer gå till brottshisorien, och om sådant vet GW allt. GW har iaf varit med under rättegången och han har besökt platsen. Om det är av eget intrese eller om det är för filmen...ja. Vi vet helt enkelt inte hur djupt han har dykt in i mordmysteriet och tjejrnas personligheter och dynamiken i deras relation.
GW verkar väl ganska tidigt ha bestämt sig för att Maja varit oskyldig, och på vilka grunder vet vi inte. (?)
Men ett beteende av att vara undflyende vid jobbiga situationer, det verkar vara lite av ett mönster hos Maja. Inte säga ifrån, utan ha ursäkter, försöka undvika.
Jag undrar (få se om jag orkar gå till botten med det någon gång) om det finns en utredning runt Majas förehavande vid mordbranden mot Tove.
Jag har tidigare påpekat detta.
Johannas mobils rörelser finns. Och denns gång ska Maja först försökt med att hon var sjuk. Hon fick sin pappa att intyga detta också. Sedan sa hon att hon inte kunnde snack för pappan var där. Och sen att hon visserligen inte var rädd, men det kändes risky. till sist hade de kontakt per telfon, men vad hände sen?
Johanna var ensam hemma hos sin mamma. Hon säger att Maja kom dit och de chillade bara.
Jag har ju lite svårt att se att Maja skulle vara ensam kvar hemma hos Johannas mamma om Johanna gick iväg på mordbrand?
Är Majas förehavanden kontrollerade och bekräftade? Varför har jag inte sett något om det i FUP?
Är det för att hon är avskrivien från det brottet?
Jag tänker att Maja alltid varit lite avskärmad, inte kunnat ta egen plats, utan varit mer som en följeslagare som känt att hon måst stå upp för Johanna (som alltid känt sig som en offerkofta, vilket Maja inte fattat vidden av), men samtidigt stoppat ner huvudet i sanden för det som hon i botten vetat.
Då följer det passiva beteendet hos Maja in i det mönstret. Att höra, fatta, inte agera, hoppas på att det löser sig, sedan sluta sig i en passiv bubbla, som en glaskupa mot omvärlden.