Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-14, 17:07
Medlem
Extremeflys avatar
Ljuger gör den med när man frågar den om muslimer är överrepresenterade i svenska anstalter
Citera
2023-06-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Ljuger gör den med när man frågar den om muslimer är överrepresenterade i svenska anstalter
Bot:en, särskilt gratisversionen, beter sig konstigt. Den kan glömma bort regler som man explicit definierat för den.
Citera
2023-06-14, 21:27
Medlem
Retropropagations avatar
Och jag som trodde att jag var ensam...

https://futurism.com/neoscope/microsoft-doctors-chatgpt-patients

Citat:
In other words, they're using a chatbot to appear more human — a fascinating contradiction that sheds light on the difficulties of balancing the importance of objective medical guidance with human compassion.

Citat:
Some medical professionals, according to the report, are even using ChatGPT to deliver bad medical news

Citat:
Whether patients are aware they're being communicated to by a chatbot remains to be seen. But does that really matter when it's not a life and death situation?
Citera
2023-06-15, 07:57
Medlem
Att den systematiskt ljuger är ju inget nytt längre.

Citat:
Abstract

Objective: ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) is an artificial intelligence language tool developed by OpenAI that utilises machine learning algorithms to generate text that closely mimics human language. It has recently taken the internet by storm. There have been several concerns regarding the accuracy of documents it generates. This study compares the accuracy and quality of several ChatGPT-generated academic articles with those written by human authors.

Material and methods: We performed a study to assess the accuracy of ChatGPT-generated radiology articles by comparing them with the published or written, and under review articles. These were independently analysed by two fellowship-trained musculoskeletal radiologists and graded from 1 to 5 (1 being bad and inaccurate to 5 being excellent and accurate).

Results: In total, 4 of the 5 articles written by ChatGPT were significantly inaccurate with fictitious references. One of the papers was well written, with a good introduction and discussion; however, all references were fictitious.

Conclusion: ChatGPT is able to generate coherent research articles, which on initial review may closely resemble authentic articles published by academic researchers. However, all of the articles we assessed were factually inaccurate and had fictitious references. It is worth noting, however, that the articles generated may appear authentic to an untrained reader.

Keywords: Accuracy; Articles; ChatGPT; Research.
Citera
2023-06-15, 16:00
Medlem
De har väl gjort gratisversionen dålig för att flera skall motiveras att betala för plus-versionen.
Citera
2023-06-15, 16:55
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
De har väl gjort gratisversionen dålig för att flera skall motiveras att betala för plus-versionen.

Det tror jag inte. Jag använde GPT-3 nästan ett år innan ChatGPT kom till. Jag betalade för den och den var riktigt dålig. Gpt 3.5 var betydligt bättre och GPT-4 är förbannat bra i jämförelse.
Citera
2023-06-15, 17:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Det tror jag inte. Jag använde GPT-3 nästan ett år innan ChatGPT kom till. Jag betalade för den och den var riktigt dålig. Gpt 3.5 var betydligt bättre och GPT-4 är förbannat bra i jämförelse.

Kan intyga att GPT-4 är betydligt bättre. Det man måste tänka på att den alltid framstår som tvärsäker. Man måste alltså ställa kontrollfrågor, påpeka fel etc.

Om man har CLI-versionen så kan man få ett antal olika svar, så väljer man det bästa.
Citera
2023-06-15, 17:59
Medlem
AliyahMerins avatar
Hej! Är det någon som vet om det är möjligt att använda ChatGPT för att sammanfatta längre texter från dokument eller pdf? Jag har pro-versionen och jag har försökt att helt enkelt kopiera och klistra in texten och det fungerar för kortare avsnitt men inte för en text längre än några sidor.

Innan ni börjar säga att det handlar om hur man formulerar frågan, eller "prompten", så vill jag klargöra att det inte en fråga om att formulera uppmaningen, det är begränsningen av tokens som Chat GPT kan bearbeta. ChatGPT, har en maximal token-gräns (tokens kan vara så korta som ett tecken eller så långa som ett ord) för varje interaktion. För GPT-3, så är denna gräns 2048 tokens, och gränsen skulle omfatta både indata och utdata. Det betyder att om du tillhandahåller ett mycket långt dokument kanske modellen inte har tillräckligt med tokens kvar för att generera ett svar, eller att den inte ens kan bearbeta hela dokumentet. GPT-4 kan bearbeta 4096 tokens men det är fortfarande alldeles för lite när det kommer till att tillhandahålla en sammanfattning av en rapport eller någon text som är längre än några sidor.
Citera
2023-06-15, 18:03
Medlem
Harpys avatar
ChatGPT som vid spetsen hittar på och sen spelar på mänskliga egenskaper? USA visar framfötterna, slutade inte särskilt bra.

Fuck around and find out: https://www.youtube.com/watch?v=oqSYljRYDEM
Citera
2023-06-15, 18:07
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliyahMerin
Hej! Är det någon som vet om det är möjligt att använda ChatGPT för att sammanfatta längre texter från dokument eller pdf? Jag har pro-versionen och jag har försökt att helt enkelt kopiera och klistra in texten och det fungerar för kortare avsnitt men inte för en text längre än några sidor.

Innan ni börjar säga att det handlar om hur man formulerar frågan, eller "prompten", så vill jag klargöra att det inte en fråga om att formulera uppmaningen, det är begränsningen av tokens som Chat GPT kan bearbeta. ChatGPT, har en maximal token-gräns (tokens kan vara så korta som ett tecken eller så långa som ett ord) för varje interaktion. För GPT-3, så är denna gräns 2048 tokens, och gränsen skulle omfatta både indata och utdata. Det betyder att om du tillhandahåller ett mycket långt dokument kanske modellen inte har tillräckligt med tokens kvar för att generera ett svar, eller att den inte ens kan bearbeta hela dokumentet. GPT-4 kan bearbeta 4096 tokens men det är fortfarande alldeles för lite när det kommer till att tillhandahålla en sammanfattning av en rapport eller någon text som är längre än några sidor.

Det finns plugins till GTP4 för att bearbeta länkar och PDFer, men om problemet fortfarande är max tokens så får du köra via API och deras playground om du inte vill skriva ett eget system som anropar API därifrån. Via API så har GPT4 upp till 32K tokens som max.

Även vanliga gpt-3.5-turbo har större max via API, 16K context.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2023-06-15 kl. 18:09.
Citera
2023-06-15, 18:11
Medlem
protectors avatar
Varför har chatgpt stannat på September 2021?
Citera
2023-06-15, 19:00
Medlem
AliyahMerins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det finns plugins till GTP4 för att bearbeta länkar och PDFer, men om problemet fortfarande är max tokens så får du köra via API och deras playground om du inte vill skriva ett eget system som anropar API därifrån. Via API så har GPT4 upp till 32K tokens som max.

Även vanliga gpt-3.5-turbo har större max via API, 16K context.

Tack för svar. Har du testat några av dessa plugins? Vad heter dem? Hur köra via API? Jag kan tyvärr inte någonting om programmering eller skriva system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in