Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-17, 01:22
Har kanske länkats tidigare, men tyckte den här videon var rätt bra

https://www.youtube.com/watch?v=l7tWoPk25yU

In short

Spelet Go har länge betraktats som ett väldigt svårt spel för AI. Mycket svårare än schack. Därför var det en stor milstolpe när de skapade en AI som totalt slaktade den mänskliga världsmästaren.

Senare skapade man en ny AI som totalslaktade den tidigare. Och här kan man tänka sig att Skynet är nära. Men den nya AI:n var egentligen inte speciellt bra. Den utnyttjade bara en exploit i den gamla AI:n, och det visade sig att det var väldigt enkelt för en människa att lära sig samma sak.

Exploiten var att den gamla AI:n helt enkelt inte hade någon fundamental förståelse av spelet. Den förstod inte att grupper av stenar var ett koncept.
Citera
2023-05-17, 09:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Äntligen har jag de förbannade plugins tillgängliga. Måste aktiveras i settings också, kanske ni fått tillgång till nu också?
Yep, fick i morse. Typ 100 st, har inte hunnit kolla ännu.

Edit:
Installerade direkt Zapier och Wolfram.
Zapier kan användas för att automatisera åtgärder (t.ex. ta fram epostutkast) direkt från chatten. Verkar användbart.
I övrigt finns det mycket skit bland plugins, men bra att det är igång. Kreativiteten kommer att spira.
Senast redigerad av Enterprise 2023-05-17 kl. 09:13.
Citera
2023-05-17, 11:16
Medlem
Fittfittas avatar
Säg till om ni kommer på något kul man kan använda någon av plug-insen till. Finns ju massor att kolla igenom om man vill.
Citera
2023-05-17, 18:12
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Säg till om ni kommer på något kul man kan använda någon av plug-insen till. Finns ju massor att kolla igenom om man vill.

Hur fungerar Wolfram då? Vet att du pratat om att GPT-4 inte varit tillräckligt duktig på matematik
Citera
2023-05-17, 23:26
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Alla GPT är upplärda på texter från nätet, och hur bra dom är på ett språk är direkt kopplat till mängden information dom lärt sig på det språket, därför är dom här av självklara anledningar mycket bättre på engelska än svenska.
Ja när det gäller stavning och grammatik. Men inte informationen för allt maskinöversätts internt.
Citera
2023-05-18, 08:16
Medlem
Obolenskys avatar
Hur pass mycket bättre är betalversionen?

Jag behöver alltid precisera frågan ytterligare ett antal gånger för att få ett nöjsamt svar (eftersom den verkar ”tänka” så bokstavligt och inte ser helheten som är mer än summan av delarna).

T.ex. om jag börjar så här behöver jag precisera frågan ytterligare ett par gånger baserat på de svar den ger.

”Jag ska blanda ingredienser till en sås. Jag vill ha följande recept i bråkform, i andelar, med minsta möjliga nämnare: avokado 1000 g, citronjuice 200 g, vatten 750 g, rapsolja 840 g, salt 28 g, jalapeno 16 g och koriander 40 g. Tack!”
Citera
2023-05-18, 15:10
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Hur fungerar Wolfram då? Vet att du pratat om att GPT-4 inte varit tillräckligt duktig på matematik
Den kan inte räkna nu heller.
Citera
2023-05-18, 15:25
Medlem
Fittfittas avatar
Den fick rätt på fjärde försöket. Jag gjorde inga ändringar i frågeställningen… Det finns saker att jobba på.
Citera
2023-05-18, 15:51
Medlem
Fittfittas avatar
Här är uppgiften jag gav den för er som är intresserade:

Lös denna uppgiften och redovisa uträkningarna så utförligt som möjligt: Ett flygplan flyger på 5000 meters höjd med den konstanta hastigheten 600 km/h mot en punkt rakt ovanför en radarobservatör. Hur snabbt ändrar sig elevationsvinkeln θ i det ögonblick när det horisontella avståndet från observatören till flygplanet är 15 km?

(Jag har fixat till formatet som blir helt felaktigt om man endast kopierar och klistrar. Iaf på mobilen som jag anv just nu. All text är dock identisk med vad chatgpt skrev)

Chatgpts svar:

För att lösa denna uppgift kan vi använda oss av trigonometri och derivata. Vi kan börja med att skapa en rätvinklig triangel där:

Hypotenusan är avståndet från observatören till flygplanet.

Den motstående sidan är flygplanets höjd över marken (5000 m).

Den närliggande sidan är det horisontella avståndet från observatören till flygplanet.

Elevationsvinkeln θ kan då definieras som arctan(höjd/horisontellt avstånd).

Om vi låter h vara höjden (som är konstant och lika med 5000 m), x vara det horisontella avståndet och v vara hastigheten (som är konstant och lika med 600 km/h = 600000/3600 m/s), kan vi skriva:

θ = arctan(h/x)

För att hitta hur snabbt θ ändrar sig, behöver vi ta derivatan av θ med avseende på tiden
t. Vi kommer att använda kedjeregeln här, eftersom x också är en funktion av t.

Vi vet att x minskar med tiden pga flygplanets rörelse, så vi kan skriva x = x0 - vt, där x0 är det ursprungliga avståndet (15 km)

Låt oss nu beräkna derivatan.

Och här använder chatgpt WolframAlpha för första gången

Derivatan av θ med avseende på x är:

dθ/dx = -5000/((1 + (25000000/x^2))x^2)

Nu behöver vi använda kedjeregeln för att hitta dθ/dt. Kedjeregeln säger att dθ/dt = dθ/dx * dx/dt.

Vi vet att dx/dt = -v eftersom x minskar med tiden pga flygplanets rörelse. Så vi kan nu beräkna dθ/dt när x = 15000 meter och v = 600000/3600 m/s.

Och här använder chatgpt WolframAlpha för andra gången

Så, när det horisontella avståndet från observatören till flygplanet är 15 km, ändrar sig elevationsvinkeln θ med en hastighet av 1/300 radianer per sekund.
Citera
2023-05-18, 15:54
Medlem
Fittfittas avatar
Såklart bra och imponerande osv. Väldigt irriterande att den fick rätt på fjärde försöket dock. Först svarade den 120 rad/h och ett annat försök angav den -166 rad/s (!). Det är ju väldigt viktigt att den är pålitlig. Hade man inte vetat svaret på uppgiften hade den ju varit värdelös då den angav fel svar vid första försöket.
Citera
2023-05-18, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Den fick rätt på fjärde försöket. Jag gjorde inga ändringar i frågeställningen… Det finns saker att jobba på.
GPTn utvecklas ju hela tiden. Den har ju inte varit igång så länge. Den kommer att bli mycket bättre med tiden.
Citera
2023-05-18, 16:15
Medlem
Fittfittas avatar
Jag gav den en annan uppgift (enklare) som den svarade helt fel på (med Wolframs hjälp): Mohammed är en ovanlig invandrare. Han skaffar inte dyra bilar på kredit med höga räntor och förblir fattig hela livet utan han har andra planer. Han ska börja spara ihop lite cash. Han investerar sina pengar för att senare i livet ha pengar när hans vänner sedan länge har fått sälja sina flashiga prylar till underpris ingen ändå tyckte var imponerande och som nu står i kö till försäkringskassan. Han har en startsumma på 25000 kronor efter en nyligen avslutad knarkförsäljning som gick vägen och han lyckas spara 2000 kronor i månaden då han handlar sina kläder på second hand samt äter nudlar med ketchup varje vardag. Han lyckas få en avkastning på 8.1% per år, både på startsumman och den summa han investerar varje månad. Hur lång tid tar det för Mohammed att få ihop en miljon kronor?

Chatgpts svar: Mohammed kommer att behöva ungefär 39 år för att spara ihop en miljon kronor, givet att han sparar 2000 kronor i månaden och får en årlig avkastning på 8.1% på sina investeringar. Detta är en approximation och faktiska resultat kan variera beroende på fluktuationer i avkastningen och andra faktorer.

Det korrekta svaret enligt mina beräkningar är drygt 17 år. Så chatgpt är väldigt tveksam även med Wolframs hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in