2023-06-15, 09:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Bilden ger sanning åt uttrycket "En koloss på lerfötter" (Något stort och imponerande, men som står på svag grund och därför lätt kan falla omkull och krossas. Ursprungligen från Bibeln.)

Den ukrainska lersäsongen är väl känd och fruktad. Den har t o m ett eget namn, Rasputitsa.

Ryska vagnar är inte kända för att köra fast. På vilket sätt är västerländska tanks annorlunda annat än att de väger mycket? Farhågorna med dem var just att de skulle vara för tunga/klumpiga. En Abrams M1A1 väger mellan 67 och 74 ton. En T-72 45 ton.

[url]https://www.newsweek.com/nato-tanks-abrams-challenger-2-leopard-2-weight-ukraine-

https://www.dw.com/en/countdown-to-counteroffensive-when-will-mud-season-end-in-ukraine/a-65204612

Min feting ovan.

Ang "rasputitsa" så brukar det främst åsyfta senhösten och ibland även våren. Nu är det dock sommar så någon verklig rasputitsa är det inte frågan om, men visst kan kraftigt ihållande regn göra marken lite lerigare och mer svårforcerad, åtminstone tillfälligt. (Rasputitsa är f.ö. det ryska ordet, på ukrainska heter det "bezdorizhzhia", på svenska heter det förresten "menföre".)
Senast redigerad av Ancistrus 2023-06-15 kl. 10:03.
Citera
2023-06-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Låt oss ännu en gång studera Homofederationens förluster. De personella förlusterna har senaste dagarna legat över normtalet. Idag inrapporteras att ytterligare 580 st bögkriminella har eliminerats.

Totalt är vi upp i 217.910 som befriats. Det kommer att påverka det ryska samhället, urvalet drag-queens som kan läsa sagor för barnen minskar fortlöpande.... ....

Även övriga förluster är betydande då vi har 12 utslagna stridsvagnar samt 14 bepansrade stridsfordon.

Utslagningen av bögigt artilleri har minskat något, vi har 10 st förstörda artilleripjäser samt ett utslaget raketartillerisystem.
Ukraina fortsätter att slå mot underhållet, 24 tank/lastbilar har förstörts samt även 3 st specialutrustning.

När blir Putin avsatt? Förhoppningsvis inom ett år.

Vi har fått ett nytt beräknat datum för genombrytning av 300.000-gränsen. Det beräknas nu ske senast den 23 november.
Citera
2023-06-15, 09:59
Medlem
Skywipers avatar
Sergey Karaganov: By using its nuclear weapons, Russia could save humanity from a global catastrophe:

By failing internally, Western elites have actively fed the weeds that have taken root in the soil of 70 years of prosperity, satiation and peace. These comprise of anti-human ideologies: the denial of family, homeland, history, love between men and women, faith, service to higher ideals, everything that is human. Their philosophy is to weed out those who resist. The aim is to neuter people in order to reduce their ability to resist modern “globalist” capitalism, which is becoming more and more obviously unjust and harmful to man and humanity.

Meanwhile, a weakened US is destroying Western Europe and other countries dependent on it, trying to push them into a confrontation that will follow Ukraine. The elites in most of these countries have lost their bearings and, panicked by the crisis in their own positions at home and abroad, are dutifully leading their countries to the slaughter. At the same time, because of greater failure, a sense of powerlessness, centuries of Russophobia, intellectual degradation and a loss of strategic culture, their hatred is almost more intense than that of the US.

Thus, the trajectory of most Western countries clearly points towards a new fascism, which could be called “liberal” totalitarianism.

Even if we completely liberate the Donetsk, Lugansk, Zaporozhye and Kherson regions, it will be a minimal victory. A slightly greater success would be to liberate the whole of eastern and southern Ukraine within a year or two. But it would still leave part of the country with an even more embittered ultra-nationalist population pumped full of weapons – a bleeding wound that threatens inevitable complications, such as another war.

...

The fear of atomic escalation must be restored. Otherwise humanity is doomed.

https://www.rt.com/russia/578042-russia-nuclear-weapons/

Kanske blir det till slut en enda stor majbrasa där vi alla kommer brinna, vem vet.
Citera
2023-06-15, 10:05
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Därför att Zelensky har sagt så vid multipla tillfällen. Följer du med så dåligt att du missat det?

Kiev är helt fixerade vid att ta tillbaka varenda millimeter av ockuperad mark inklusive Krim.

Som sagt!

Det börjar se ganska dystert ut där borta i Ryssland.

Ska vi börja tro på ett civilt uppror snart?

Brist på material och soldater. Ingen möjlighet att mobilisera (endast i smyg).

De privata armeer (ca 40 st.) som finns kommer upphöra enligt Rysslands filosofi.

En ekonomi som haverat.

Och mycket mer...

Det är tufft säger.putin.

Jo.. det går som planerat.
Citera
2023-06-15, 10:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det handlar snarare om ovana i den ukrainska besättningen. De är vana att ta omvägar för att deras ryska motsvarigheter tidigare körde fast. Västerländska tanks är annorlunda i det avseendet. Det handlar bara om utbildning och kännedom om den nya vagnen för den ukrainska besättningen.

Så tro inte att det på något sätt beror på att östeuropeiska förhållanden skulle vara på ett visst sätt. Det handlar bara om skillnader mellan fordonen.

Inte bara ovana, Ukraina har devalverat armétraditionen för att de tagit in så många rekryter att många helt enkelt har för lite erfarenhet. Förrut så var det bara veteraner som fick använda västutrustning i Ukraina, nu får även nyrekryter tillgång till Leoparder och Bradleys.
Citera
2023-06-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag svarar dig så har jag svarat alla som uttryckt liknade argumentation.

Alltså, här lägger jag verkligen inga värderingar inte vem som är skyldig till vad.

Det är nog så att de enda som har möjlighet att dra i nödbromsen är WH-administrationen. Skulle ryssarna ge upp har vi nog ett blodbad att vänta oss i de östra delarna och i Krim. Alltså kriget skulle inte stanna av för att Putin beslutar om det. Kiev kan nog heller inte ge upp. Washington skulle helt enkelt inte tillåta det och situationen för Zelensky och hans närmaste skulle nog minst sagt bli prekär. NATO utanför USA har ingen talan.

Därför är det bara Washington mer specifikt Biden som kan få stopp på kriget som jag ser det.
Givetvis kan man inte ha några värderingar av värde om man inte har en moralisk kompass. Hur känns det att försvara en förbrytarstat och för krigsbrott åtalad president. Du motsätter dig ju dessutom själv i dina inlägg. Ukraina inleder givetvis inte något blodbad a la Putin på sin egen befolkning i östra Ukraina eller på Ukrainska Krimhalvön, varför skulle man agera så kontraproduktivt. Däremot är risken för blodbad i Kreml om Putin viftar med vit flagg inte obetydlig.
Så till skillnad mot den allt nervösare allt mer isolerade Putin så sitter den folkvalde Zelenskyj tryggt och säker i presidentsadeln tills nästa presidentval.

Dream on.
Citera
2023-06-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad är värst?
Äldre hjärntvättade/sovjetuppfostrade ryssar

I artikeln i DN av Anna-Lena Laurén som länkades tidigare i tråden tas detta upp. Det här är vad hon har att säga om den saken.

”Plötsligt drar jag mig till minnes en kväll hemma i mitt vardagsrum i sällskap med Viktoria, en drygt sjuttioårig petersburgare som jag har känt sedan 1990-talet. Hon tillhör den sortens sovjetgeneration som har blivit vaccinerad mot all form av totalitarism. Det talas ofta om att Rysslands problem är den äldre sovjetnostalgiska, äldre generationen. Men inte sällan är äldre ryssar faktiskt betydligt mer klarsynta än yngre när det gäller förståelsen av diktaturens väsen.

Viktoria sade:

– Den största synden är hjärtlöshet. Mycket kan jag förlåta, men inte det. Att man saknar hjärta.”

I övrigt kan artikeln varmt rekommenderas för er som kan läsa den. Den handlar om fascismens väsen och hur människor förändras genom att gränserna för vad som är acceptabelt och normalt successivt förskjuts.

Om man ska försöka förstå invasionen så är nog en fälla man lätt kan falla i att se ryssar som ett sorts kollektiv som beter sig på exakt samma sätt och tycker samma om allt. Det kommer att skrivas mängder om det här kriget när det väl är över och jag kan tänka mig att just orsaken till det kommer att diskuteras fram och tillbaka under lång tid.

Att orsaken finns i Ryssland är de flesta överens om men att det skulle vara så enkelt som ”Putin är galen” eller ”ryssar är sådana”, det tror jag inte på.
Citera
2023-06-15, 10:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
I artikeln i DN av Anna-Lena Laurén som länkades tidigare i tråden tas detta upp. Det här är vad hon har att säga om den saken.

”Plötsligt drar jag mig till minnes en kväll hemma i mitt vardagsrum i sällskap med Viktoria, en drygt sjuttioårig petersburgare som jag har känt sedan 1990-talet. Hon tillhör den sortens sovjetgeneration som har blivit vaccinerad mot all form av totalitarism. Det talas ofta om att Rysslands problem är den äldre sovjetnostalgiska, äldre generationen. Men inte sällan är äldre ryssar faktiskt betydligt mer klarsynta än yngre när det gäller förståelsen av diktaturens väsen.

Viktoria sade:

– Den största synden är hjärtlöshet. Mycket kan jag förlåta, men inte det. Att man saknar hjärta.”

I övrigt kan artikeln varmt rekommenderas för er som kan läsa den. Den handlar om fascismens väsen och hur människor förändras genom att gränserna för vad som är acceptabelt och normalt successivt förskjuts.

Om man ska försöka förstå invasionen så är nog en fälla man lätt kan falla i att se ryssar som ett sorts kollektiv som beter sig på exakt samma sätt och tycker samma om allt. Det kommer att skrivas mängder om det här kriget när det väl är över och jag kan tänka mig att just orsaken till det kommer att diskuteras fram och tillbaka under lång tid.

Att orsaken finns i Ryssland är de flesta överens om men att det skulle vara så enkelt som ”Putin är galen” eller ”ryssar är sådana”, det tror jag inte på.

Det är ju kanon!

Så det är nu upp till det ryska folket att visa att de kan bättre.
Helst igår!
Citera
2023-06-15, 10:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Experter säger nu som vi sagt att motoffensiven går för långsamt

https://www.dagbladet.no/nyheter/ukraina-ma-oppna-mer/79548521

Hittills har bara små symboliska segrar uppnåtts

Ukraina nöter sakta ner den ryska krigsmakten. Dom trasar sönder långt mer materiel än vad ryssarna mäktar med. Finns ingen anledning att gå för fort fram.
Citera
2023-06-15, 10:18
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, jag vet. Det finns ett ord för det i svenskan också, "Menföre".

Men den säsongen är förbi och Leopard har minst lika goda terrängegenskaper som T-modellen i nuvarande situation. Jag kan lika gärna argumentera för att T-modellerna är framtagna för de europeiska slätterna västerut som de skulle vara framtagna för de österut.

Blir du överraskad om jag säger att Leopard har mindre marktryck per cm² än vad en T-72 har?

Jag kan också säga att en Leopard nästan har dubbla antalet hästkrafter mot en T-72.

I de flesta, om inte alla tester, som genomförts mellan ryska vagnar och västerländska så har det visat sig att de västerländska är bättre på alla sätt. Det enda de ryska är bättre på är att de är billigare.

Du hänvisar till artiklar från tidig vår. Nu satte Ukraina in vagnarna nu i sommar. Ser ingen relevans alls i de artiklarna då. Det är ingen "Rasputitsa" längre just nu i Ukraina. Broar är ett mindre problem då de alla nyare broar är framtagna för att klara mer vikt än en stridsvagn. Det är ingen vk2 situation längre i Ukraina där alla broar var gjorda i trä. Vi vet att Tigrar hade problem då.

Du får gärna gärna bifoga källor till dina påståenden annars är det ett eget tyckande som saknar grund.
Citera
2023-06-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Du behöver inte skriva inklusive Krim. Vi alla vet att även det är ockuperat.

Det är en del av planen. Att ständigt särbehandla Krym syftar till att sprida osäkerhet och att få folk att fråga sig om det verkligen tillhör Ukraina. Bra att du uppmärksammar det.
Citera
2023-06-15, 10:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
Sergey Karaganov: By using its nuclear weapons, Russia could save humanity from a global catastrophe:

By failing internally, Western elites have actively fed the weeds that have taken root in the soil of 70 years of prosperity, satiation and peace. These comprise of anti-human ideologies: the denial of family, homeland, history, love between men and women, faith, service to higher ideals, everything that is human. Their philosophy is to weed out those who resist. The aim is to neuter people in order to reduce their ability to resist modern “globalist” capitalism, which is becoming more and more obviously unjust and harmful to man and humanity.

Meanwhile, a weakened US is destroying Western Europe and other countries dependent on it, trying to push them into a confrontation that will follow Ukraine. The elites in most of these countries have lost their bearings and, panicked by the crisis in their own positions at home and abroad, are dutifully leading their countries to the slaughter. At the same time, because of greater failure, a sense of powerlessness, centuries of Russophobia, intellectual degradation and a loss of strategic culture, their hatred is almost more intense than that of the US.

Thus, the trajectory of most Western countries clearly points towards a new fascism, which could be called “liberal” totalitarianism.

Even if we completely liberate the Donetsk, Lugansk, Zaporozhye and Kherson regions, it will be a minimal victory. A slightly greater success would be to liberate the whole of eastern and southern Ukraine within a year or two. But it would still leave part of the country with an even more embittered ultra-nationalist population pumped full of weapons – a bleeding wound that threatens inevitable complications, such as another war.

...

The fear of atomic escalation must be restored. Otherwise humanity is doomed.

https://www.rt.com/russia/578042-russia-nuclear-weapons/

Kanske blir det till slut en enda stor majbrasa där vi alla kommer brinna, vem vet.
Det är det enda de har kvar, först startar de ett krig som de inte kan vinna, då börjar de hota med kärnvapen. De har gjort det hela tiden men vill de inte själv bli en majbrasa ska de kanske tänka efter.
Alla röda linjer som inte skulle få passeras är passerade och inget har hänt. Alla vet att det bara ä munväder för att skrämmas. Om de startade ett kärnvapenkrig, skulle de förintas själva och vad skulle meningen med det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in