Citat:
Ursprungligen postat av
attog
Vad är värst?
Äldre hjärntvättade/sovjetuppfostrade ryssar
I artikeln i DN av Anna-Lena Laurén som länkades tidigare i tråden tas detta upp. Det här är vad hon har att säga om den saken.
”Plötsligt drar jag mig till minnes en kväll hemma i mitt vardagsrum i sällskap med Viktoria, en drygt sjuttioårig petersburgare som jag har känt sedan 1990-talet. Hon tillhör den sortens sovjetgeneration som har blivit vaccinerad mot all form av totalitarism. Det talas ofta om att Rysslands problem är den äldre sovjetnostalgiska, äldre generationen. Men inte sällan är äldre ryssar faktiskt betydligt mer klarsynta än yngre när det gäller förståelsen av diktaturens väsen.
Viktoria sade:
– Den största synden är hjärtlöshet. Mycket kan jag förlåta, men inte det. Att man saknar hjärta.”
I övrigt kan artikeln varmt rekommenderas för er som kan läsa den. Den handlar om fascismens väsen och hur människor förändras genom att gränserna för vad som är acceptabelt och normalt successivt förskjuts.
Om man ska försöka förstå invasionen så är nog en fälla man lätt kan falla i att se ryssar som ett sorts kollektiv som beter sig på exakt samma sätt och tycker samma om allt. Det kommer att skrivas mängder om det här kriget när det väl är över och jag kan tänka mig att just orsaken till det kommer att diskuteras fram och tillbaka under lång tid.
Att orsaken finns i Ryssland är de flesta överens om men att det skulle vara så enkelt som ”Putin är galen” eller ”ryssar är sådana”, det tror jag inte på.