Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Jag lägger ingen värdering i detta. Jag förmedlar bara den bild jag har mot argument om att det skulle gå bra för Ukraina och att de har koll på läget.
Det är alla dessa lögner om ukrainska framgångar som gör att kriget får fortsätta. Åtminstone är det så till en stor del då både publiken i väst och våra politiker litar på vad som sprids som ren propaganda.
Och jag måste säga nu på morgonen att det är dags att sätta stop för detta blodbad nu. Här ligger ingen värdering men jag tror att de enda som kan sätta ner foten nu är Biden-administrationen i Washington. Och det är tyvärr bara en mikroskopisk chans till det om ens det.
Ukraina har blivit invaderat av Ryssland.
"Går bra" är ett uttryck som är svårt att använda, men din logik är inte helt rätt då det inte går bra för Ryssland heller.
Både Ryssland och Ukraina blåser upp framgångar och sopar undan motgångar.
Det är nog första kapitlet i boken om Psyops och strategisk kommunikation som avhandlar att man gör så och så har det varit i varje konflikt. I vissa har ena sidan inte haft någon grund för sina påståenden alls. Exempelvis Bagdad Bob.
I Ukrainakonflikten så är det inte lika svart eller vitt, men Ryssland tenderar att ljuga betydligt mer då lögnen är kulturellt starkt förankrad i det landet.
Men att det ger slutsatsen att det är dessa "lögner" som gör att kriget fortsätter är inte korrekt. Man kan då även säga att det är Margarita Simonjans lögner som gör att kriget fortsätter. Eller Ryska Generalstaben för den delen som matar sitt folk med att de bekämpat mer HIMARS än det finns i hela Ukraina.
Det ligger på Ukrainas ansvar att se till att kriget inte slutar annat med en vinst.
Annars finns det inget Ukraina.
Ryssland kan däremot avsluta kriget genom att dra sig tillbaka till sitt land.
Så blanda inte bort korten om vad det är som gör att kriget forfarande pågår.
Sen är det så här:
Om västs stöd fortsätter att vara resolut och man sakta fortsätter stödja och stärka staten Ukraina och Ukrainas försvarsmakt så är det i alla fall av min åsikt att Ryssland är de som faller ihop före det kollektiva väst.
Det är en analys som är rätt lätt för mig att komma fram till genom att hitta balanserade informationskällor på båda sidor av konflikten.