2023-06-13, 21:12
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Var ligger Zaluzhny får upp 2 ställen en ligger lite söder om Kiev och det andra långt in i Ryssland. Inget av alternativen låter troligt.
Det är Ukrainas ÖB…
Citera
2023-06-13, 21:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är uppriktigt förvånad över att minormar används i så liten skala ? Jag tror jag sett film på dem användas två gånger under hela konflikten ( I bägge fallen så användes de mot skyttegravar )

Här kunde man ju använt dem och fått fram någorlunda säkra korridorer . I brist på minröjare och minröjningsfordon är minormar samt att ytbetäcka ytor med substridsmedel en fungerande lösning . Kanske inte 100% men bra mycket bättre än innan

Kanske inte finns ett stort behov just nu?

Dessutom bör man väl ha en indikation på att terräng man avser nyttja är minerad?
Citera
2023-06-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ja det är den största militära händelsen sedan andra värdskriget. För mig är det lite som att hålla andan och tänka "Hur fan ska det här sluta!!

Tuppfäktning på superhög nivå. USA försöker nu hålla lite låg nivå och puttar fram Stoltenberg som får vara Nato-megafonen. USA ligger lite lågt liksom alla andra Natoländers företrädare. Victoria Nuland och de andra i The Deep State funderar nu på nästa drag. JAg tror att man avvaktar Ukrainas fram- eller motgångar. En thriller i verkligheten. Obehagligt...

Tror vi är överens om att det bästa vore om de skickade flygunderstöd till ukrainanara. Plocka ryska SAMs och sedan mattbomba ryssarna.
Det skulle snabbt avsluta kriget för allas bästa.
Citera
2023-06-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ja det kan jag förstå, men samtidigt blir det en oerhört stor belastning på organisationen att få i en en vagn från Väst sådär från sidan. Kan tänka mig att politikerna/cheferna tycker att "verksamheten" nu ska lösa alla logistigproblem etc. Man vet ju själv hur jävligt allting är. Någon annan ska lösa allting, så är det säkert för personalen i Ukraina. De är inkörda på ryskska stridsfordon och hux flux kommer det helt andra fordon, franska, engelska etc. All logistik, service, reservdelar etc. Måste vara jävligt svårt.

Ja, så lösningen är nog. 1 Köra slut på allt från Sovjet/Polen 2 Använda Leopard 3 Avvakta med Challenger. Hur många fick de ens? Jag gissar de står ganska still på något någorlunda strategiskt ställe.
Citera
2023-06-13, 21:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Var ligger Zaluzhny får upp 2 ställen en ligger lite söder om Kiev och det andra långt in i Ryssland. Inget av alternativen låter troligt.

Inget ställe, Zaluzhny är strategen bakom offensiven, han är väl överbefälhavare tror jag
Citera
2023-06-13, 21:19
Medlem
Citat:
Har du sett den i bruk i Ukraina?

Jag tror inte att Challenger satts in.
Ännu har Ukraina bara satt in en mindre del av de offensiva brigaderna i offensiven mot massmördarna från Ryssland. Riktigt vad planen är vet vi inte men kanske försöker man få massmördarna att flytta på reserven innan man sätter in huvudstyrkan.
Eller så är det något annat man väntar på.
Citera
2023-06-13, 21:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ännu har Ukraina bara satt in en mindre del av de offensiva brigaderna i offensiven mot massmördarna från Ryssland. Riktigt vad planen är vet vi inte men kanske försöker man få massmördarna att flytta på reserven innan man sätter in huvudstyrkan.

Om ryssarna inte har förband att rotera med längs med hela frontlinjen lär stridsvärdet vara mindre bra efter att ukrainarna har stridsspanat ett tag, blir fördelaktigt för Ukraina att gå till anfall när fienden har lågt stridsvärde.
Citera
2023-06-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina kommer behöva en hel del trupp när de väl brutit igenom linjerna mot Azovska-sjön för att säkra upp de nya östliga och västliga fronterna som bildas. Det finns förmodligen en hel del reserver för detta jobb och för att rotera trupp, det här kan ta ett tag trots allt.

Ryssen däremot har knappast något kvar att rotera.
Citera
2023-06-13, 21:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén har laddat upp med ordentligt med helikoptrar på Berdyansk flygfält. Endast en är pangad på senare tid vad jag vet iaf. Dessa borde ju vara inom räckhåll för drönare.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1668698776612028417
Citera
2023-06-13, 21:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Röda Armén har laddat upp med ordentligt med helikoptrar på Berdyansk flygfält. Endast en är pangad på senare tid vad jag vet iaf. Dessa borde ju vara inom räckhåll för drönare.

Ja-a.., får se vem som hinner skjuta först. Det är nog bäst att det blir Ukraina.., kan svida annars. Läste även någonstans att det ryska flyget har börjat bli aktivare..
Citera
2023-06-13, 21:33
Avslutad
Citat:

Ryska helikoptrar flyger inte nattetid eller?
Citera
2023-06-13, 21:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

27 helikoptrar, men bara fem stycken är moderna Ka-52 attackhelikoptrar. I övrigt handlar det om nio stycken Mi-8 transporthelikoptrar och 13 stycken uråldriga Ka-27 allroundhelikoptrar med jordklotets svagaste motor.

Fem helikoptrar räcker inte långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in