2023-06-15, 01:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Men alltså det har skrivits många gånger förr i tråden, bilen är stulen från Enebyberg och ägdes då av en man som idag är 63år.

Det är inte relevant. Relevant är hur MGM kommit över bilen och eftersom sista ägaren är IMF IF så stals den ju från dem. ELLER HUR?

IMF IF tog över den för ett år sedan, 2022-06-15. Var fanns bilen under detta år? Inte i Enebyberg ELLER HUR?

Varför vill du inte att vi kollar det?
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-15 kl. 01:15.
Citera
2023-06-15, 01:15
Medlem
Den är länkad tidigare men hittar inte på den, texten är uppdaterad igår 17:26.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...varit-maltavla

Tycker det här är intressant av det som framkommer.

"På sociala medier florerar samtidigt bilder som visar hur Elias poserar med bland annat pengar, något som skapat spekulationer kring huruvida han var inblandad i kriminalitet.

Familjen säger dock att det inte ligger någon sanning i spekulationerna. Även Elias vänner och kommunala tjänstemän som SVT talat med menar att 15-åringen inte hade någon koppling till kriminalitet.

– Han gillade hiphop och drogs till den subkulturen, men han var en jättesnäll kille. Alltid leende och lätt att ha att göra med. Jag fick alltid en kram när jag träffade honom, säger en kommunanställd."

Så bara för att han kramar kommunanställda (lärare honkön?) är man inte inblandad i nåt skit.

"En närstående person säger att Elias inte umgicks i kriminella miljöer, men att han kan ha känt personer med en sådan koppling.

– För några veckor sedan fick jag reda på att Elias hade börjat umgås med en kille som har kopplingar till gängmiljöerna. Jag försökte få reda på mer om den här personen men Elias ville inte berätta så mycket.

Flera uppgiftslämnare säger till SVT att de inte tror att Elias var den egentliga måltavlan i masskjutningen.

Polisen beskriver att man har en god bild av händelseförloppet men att motivet är “grumligt”."

Det ligger i farans riktning att han var på väg att bli insyltad eller redan var inblandad. De anhöriga ger ingen förklaring varför han viftar med tusentals kronor,, men det kanske är normalt i eran familj/släkt?
Ni får gärna svara här eftersom ni ändå verkar ta del av vad som skrivs bla i det här forumet.

Visst måltavlan kan vara den andra killen och vem vet vad de delat för bilder på sociala medier, ibland räcker det nog att vara för kaxig eller skriva känsliga saker som kan äventyra dock tror jag inte det leder till dödskjutning på direkten. Men vem vet med dagens lättkränkta blattar.
Citera
2023-06-15, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är inte relevant. Relevant är hur MGM kommit över bilen och eftersom sista ägaren är IMF IF så stals den ju från dem. ELLER HUR?

IMF IF tog över den för ett år sedan, 2022-06-15. Var fanns bilen under detta år? Inte i Enebyberg ELLER HUR?

Bilen har förmodligen stått i en lada hos Lasse
I Gnesta eller nått!?..Polisen har ju ANPR nu förtiden så det är inte bara att vara ute o nöjesåka nuförtiden..
Citera
2023-06-15, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Det jag inte förstår om 15åringarna och 43åringen skulle vara måltavlorna; varför befann sig alla dessa tre på samma plats? Visst om de hade en affär att göra men görs den så öppet utanför tunnelbane-ingången? Och varför har alla tre även ett annat ärende? 15åringarna skulle till tivolit och 43åringen skulle hem efter att ha fotat på en fest.

Jag tror inte att alla tre var måltavlor om det inte var så att de hade fått i uppdrag att skjuta folk med utländsk bakgrund.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Den är länkad tidigare men hittar inte på den, texten är uppdaterad igår 17:26.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...varit-maltavla

Tycker det här är intressant av det som framkommer.

"På sociala medier florerar samtidigt bilder som visar hur Elias poserar med bland annat pengar, något som skapat spekulationer kring huruvida han var inblandad i kriminalitet.

Familjen säger dock att det inte ligger någon sanning i spekulationerna. Även Elias vänner och kommunala tjänstemän som SVT talat med menar att 15-åringen inte hade någon koppling till kriminalitet.

– Han gillade hiphop och drogs till den subkulturen, men han var en jättesnäll kille. Alltid leende och lätt att ha att göra med. Jag fick alltid en kram när jag träffade honom, säger en kommunanställd."

Så bara för att han kramar kommunanställda (lärare honkön?) är man inte inblandad i nåt skit.

"En närstående person säger att Elias inte umgicks i kriminella miljöer, men att han kan ha känt personer med en sådan koppling.

– För några veckor sedan fick jag reda på att Elias hade börjat umgås med en kille som har kopplingar till gängmiljöerna. Jag försökte få reda på mer om den här personen men Elias ville inte berätta så mycket.

Flera uppgiftslämnare säger till SVT att de inte tror att Elias var den egentliga måltavlan i masskjutningen.

Polisen beskriver att man har en god bild av händelseförloppet men att motivet är “grumligt”."

Det ligger i farans riktning att han var på väg att bli insyltad eller redan var inblandad. De anhöriga ger ingen förklaring varför han viftar med tusentals kronor,, men det kanske är normalt i eran familj/släkt?
Ni får gärna svara här eftersom ni ändå verkar ta del av vad som skrivs bla i det här forumet.

Visst måltavlan kan vara den andra killen och vem vet vad de delat för bilder på sociala medier, ibland räcker det nog att vara för kaxig eller skriva känsliga saker som kan äventyra dock tror jag inte det leder till dödskjutning på direkten. Men vem vet med dagens lättkränkta blattar.

43 åringen som blev skjuten var från Eskilstuna! Bara ordet Eskilstuna får en att få dåliga vibbs!
Citera
2023-06-15, 02:43
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooonytiigerr
Var det LARS och PER som skjöt hejvilt igen?
Namn på skyttarna/mördarna som häktats?

Läs tråden

https://www.friatider.se/polack-och-...badet-i-farsta
Citera
2023-06-15, 02:45
Medlem
Citat:

Det är högst relevant, att du skriker med stora bokstäver hjälper inte ett dugg.
Vad tror du händer när försäkringsbolaget betalar ut ersättning till ägaren i Enebyberg??
Vem eller vilka tror du står som ägare efter att de ersatt sin kund, mannen i Enebyberg eller försäkringsbolaget som i detta fall är IF som betalat för bilen och tagit över ansvaret så att deras kund kan lösa eventuella lån eller köpa en ny bil?
Läs på lite om hur det fungerar med försäkringsbolag och ersättningar innan du börjar gapa med stora bokstäver.
Senast redigerad av clanton 2023-06-15 kl. 02:57.
Citera
2023-06-15, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Läs tråden

https://www.friatider.se/polack-och-...badet-i-farsta

Nej orkar inte.
Men tack för länken.

Ifrån friatider

Milosz Olak, 19, och Ronnie Casim Delen, 19, har nu häktats av Södertörns tingsrätt

INRIKES. Två 19-åringar – en tidigare dömd förnedringsrånare från Polen och en knarkdömd man från arabvärlden – har nu häktats efter masskjutningen i Farsta centrum i lördags, då två personer dödades.

De männen är sedan tidigare anhållna på sannolika skäl misstänkta för mord och försök till mord och häktades idag för samma brott av Södertörns tingsrätt.

Båda är 19 år. Den ene, Milosz Olak, är polsk medborgare, bosatt i Södertälje och tidigare dömd för att ha rånat en ung svensk tillsammans med andra invandrare under förnedrande former.
Citera
2023-06-15, 03:13
Medlem
LazerXs avatar
Flyktbilen stoppades alltså i Järna. Varifrån tog polisen upp jakten? Hur länge pågick den? Hur fick polisen veta var de skulle leta efter bilen?
Citera
2023-06-15, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooonytiigerr
Nej orkar inte.
Men tack för länken.

Ifrån friatider

Milosz Olak, 19, och Ronnie Casim Delen, 19, har nu häktats av Södertörns tingsrätt

INRIKES. Två 19-åringar – en tidigare dömd förnedringsrånare från Polen och en knarkdömd man från arabvärlden – har nu häktats efter masskjutningen i Farsta centrum i lördags, då två personer dödades.

De männen är sedan tidigare anhållna på sannolika skäl misstänkta för mord och försök till mord och häktades idag för samma brott av Södertörns tingsrätt.

Båda är 19 år. Den ene, Milosz Olak, är polsk medborgare, bosatt i Södertälje och tidigare dömd för att ha rånat en ung svensk tillsammans med andra invandrare under förnedrande former.

Undrar om södertälje har något med detta att göra? Personrånet som polacken är dömd för begicks tillsammans med en kille som tillhör Ronnafalangen som även han var misstänkt för mord. Kan det vara ett beställningsmord? Ett mord som ronnafalangen utfört?
Citera
2023-06-15, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LazerX
Flyktbilen stoppades alltså i Järna. Varifrån tog polisen upp jakten? Hur länge pågick den? Hur fick polisen veta var de skulle leta efter bilen?
(FB) Fyra personer har skjutits i Farsta (två avlidna), södra Stockholm (2023-06-10)
Citera
2023-06-15, 05:51
Medlem
Citat:
Bilen: TZX381

Fordonsstatus
Avställd (2022-06-14)

Antal ägare sedan fordonet togs i trafik första gången
3
Nuvarande ägare fr.o.m. 2022-06-15

Ägare och brukare
IMF IF

Adress
M 30

Postnummer
10680

Postort
STOCKHOLM

Organisationsnummer
6990690510

Försäkringsbolaget IF ägde bilen senast.

Hmm, är den inlöst och stulen på skroten?

Hmm..Vaddå på skroten? Den är ju bara avställd Såklart IF har löst in den efter att den blev anmäld stulen
Citera
2023-06-15, 06:33
Medlem
tedbundys avatar
Allvarligt, man måste hålla ner pipan med en hand när man skjuter i alla fall kaliber 7.62 men 5.56- har jag ingen erfarenhet direkt. Men inte fan skjuter man helautomat och en Ak4a eller AK47 som inte stegrar sig, lätt ovan 15-18 åring känner inte vapnet så väl. Dom får åka ut i skogen och tömma ett mag innan. Det är skillnad när det är skarpt läge och deras tankar ligger nog inte på hur vapnet beter sig.

Spas 15 har nog inte många skjutit och det finns nog en anledning att den är förbjuden för flesta länder både att inneha och köpa/sälja.

Då jag skjutit en del med vapnet som dom enda kända som har Spas 15 är Legionen. Halleluja det går att skjuta automateld när man har full fokus på just den uppgiften. En medalj som lyckas i ett trängt tufft läge.

Hur ofta får någon skjuta automateld med en AK4a inom det militära, det är i princip aldrig. Man gjorde det många gånger med lösplugg, men skarpt har jag svårt att se vilket befäl som tillåter det, Största anledningen är rent slöseri med ammo, andra anledningen är en kulla över skjutvallen och en person fick sätta livet till och det 3km bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Det beror på hur man siktar och skjuter. Kan man skjuta så vandrar inte vapnet okontrollerat. Jag har skjutit mycket med både AK5 och AK4. Inte fan vandrar det. Vi har ju ingen aning om hur de här knattarna vispade runt vapnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in