2023-06-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Säkert redan cirkulerat här vid det här laget men goddamn!
https://twitter.com/Tendar/status/1668960526972403712

Ett helt batteri utskjutet bara så där. Ett ryskt batteri mindre som kan skjuta mot Neskuchne-Makarivka.
Sånt här gillar vi och hoppas såklart på mer

Är det archer som har vaknat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den vetenskapliga artikeln ovan är från 2021 och gått genom massor med studier. Dessutom tycker VA i USA att det kan möjligen vara ett problem. Så du får gärna visa mig en vetenskaplig artikel som säger annat.

Jag kan inte motbevisa något som inte existerar, det är inte så forskning eller studier fungerar.

Citat:
Både Ryssar och Ukrainare använder UD och det finns säkert en massa andra otrevliga saker så som bly, fosfor och annat. Krig skitar ner och Kriget är Rysslands fel.

I irak så grävde man ner kemiska vapen och landet styrdes av en galen diktator och hans "närmsta män" var bla hans sadistiska söner, och då kan det endå vara så enkelt att "de stackars irakiska barnens" mammor var halvsyskon och kusiner (i generationer) med deras pappor....

Usa är måna om sina soldater, (det här är altså veteranar som utsatts för DU ammo)
The U.S. Department of Veterans' Affairs depleted uranium exposed cohort at 25 Years: Longitudinal surveillance results
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27792941/

(du hittar de föregående rapporterna på samma sida)
Senast redigerad av slö 2023-06-14 kl. 20:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja det är klart att ett fullskaligt kärnvapenkrig med stor sannolikhet skulle vara förödande för livet som vi känner till det.

Men om Ryssland skulle kunna hejdas vid ett eller ett par taktiska detonationer innebar det inte undergången för mänskligheten.

Det är väl det EU’s och USA’s ultimatum går ut på. Skickar Ryssland iväg strategiska kärnvapen är nog all återhållsamhet borta från bordet. Även mina studieskulder och oron över småsaker.

Det gäller självklart taktiska kärnvapen ja. Om det används utraderas svarta havsflottan och all
Rysk militär utrustning och installationer i Ukraina. Tycker man kunde sagt utanför Ryssland....
Citera
2023-06-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att klä om till civila kläder är ju en välkänd krigslist. Då kan man stanna kvar bakom fiendens linjer när de rycker fram och angripa försörjningsleden.
Fast det hände inte i kehrson. Däremot fick många ett skott i pannan så det är ju det.
Citera
2023-06-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är det archer som har vaknat?

Tror inte det förrän jag ser bilder på Archer transporteras igenom Europa.
Citera
2023-06-14, 20:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Nä, inte just nu. Men mängden stoft som virvlar upp vid säg 200 detonationer ovan mark på olika håll och ungefär inom samma tidsrymd...det kan inte göra gott faktiskt.
Betänk att ett endaste vulkanutbrott (Krakatau 1883) beräknas ha påverkat jordens klimat med sämre skördar överallt i några år endast genom sin aska som minskade solens verkan.

En "atomvinter" är inte ens teoretiskt möjlig sedan slutet av 90-talet.

För att en "atomvinter" ska kunna uppstå måste stoft samlas i stratosfären. För att något sådant ska kunna ske måste en vätebomb på över fem (en del säger tio) megatons styrka brisera vid markytan.

Denna typ av bomber finns inte längre. Ryssarnas kraftigaste bomb (några stycken) ligger på två megaton och de amerikanska kärnvapnen har en snitteffekt på 330 kiloton. Dessutom är samtliga bomber inställda på luftbrisad.

Inte ens vid ett fullskaligt kärnvapenkrig skulle alltså en "atomvinter" kunna uppstå. Stoftet skulle stiga i höjd med tropossfären och därefter regna bort.

Att Krakatau orsakade problem är givet: explosionen motsvarade 200 megaton och då stiger stoftet upp i stratosfären och kan skapa problem.
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-06-14 kl. 20:42.
Citera
2023-06-14, 20:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jaså är det så?

Trodde du var någon med viss intelligens utifrån ditt postande i andra ämnen. Men ack vad man bedrar sig.

Visst kommer fler ryssar att dö av att väst levererar vapen till Ukraina Men så här är det: än fler ukrainare kommer att dö. Dessutom kommer stora delar av landet slås sönder, Det troliga är att Ryssland ändå står som segrare när det här är över.

Det blir knepigt att översätta vinst kontra förlust i en jämförelse med vilken sida som orsakat den andra flest förlorade liv och resurser i övrigt.

En sak är väldigt säker. Ryssland är klara segrare om man ser det som en tävling i förstörelse.
Citat:

Tycker du verkligen att det är moraliskt riktigt att sitta där hemma och hoppas på fler vapenleveranser till Ukraina för att ukrainarna ska få den elaka Putin på fall enl. dina önskemål? Medan de slaktas på slagfälten p.g.a. en påhittad historia som spridit tvedräkt mellan de två slaviska folken som krigar mot varandra i Ukraina.

Att du ser det som att jag sitter och hoppas något bara för att jag uttryckte en militär överlägsenhet i väst, säger mer om vad du hoppas på.

Just tyckande och personliga åsikter som vad som finns att hoppas på, inflikar en bias i en analys som alltid skevas av bias.

Lägg den åt sidan och analysera rationellt istället.
Citat:

Jag har sagt att är det så att någon kan komma med seriösa skäl till att vi i Sverige ska dras in i denna konflikt och har något att vinna på att Putin förlorar så ställer jag upp. Men endast om Sverige och de övriga NATO-länderna går in med sina egna soldater och offrar sig för den goda sakens skull. Då är jag beredd att åka ditt själv trots min ålder.

Jag lämnar över detta för intresseklubben att anteckna. Väst ser det uppenbarligen som en situation värd att påverka till fördel för Ukraina. Oavsett vad du tycker om saken eller vad som skulle få dig, trots din ålder att själv åka ned.
Det har liksom inte med någonting att göra.
Citat:

Så länge du inte är med på samma sak och är som jag beredd att ta konsekvenser för en NATO-intervention så tycker jag att du på ren svenska ska hålla käften faktiskt.

Frågan är vad jag ska göra med den informationen och vad den tillför i detta ämne.
Det visar bara att du har en massa känslor investerade som försvårar för en rationell analys. Hur macho du än önskar framställa dig själv. Lämna det åt sidan, så framstår du som mer mogen. Kanske i paritet med din ålder.
Citat:

Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.
Det har nog aldrig övervägts. Vilken utmärkt och banbrytande idé.
Senast redigerad av MrArtur 2023-06-14 kl. 20:43.
Citera
2023-06-14, 20:41
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ingen tidsplan för Ukraina att bli NATO-medlem kommer att formuleras i Vilnius i juli. Man hittar på något konstigt annat. Orsaken är att NATO-länderna inte kommer överens och det skulle se illa ut om man röstade och det blev njet s.a.s.

Ukraine will not be offered timeline for Nato membership at summit in July
Gathering in Vilnius is likely to result in post-war security guarantees and easier route to join alliance when the time comes
/.../The need to maintain Nato unity at such a critical time is seen as paramount, with Vladimir Putin likely to be the only beneficiary of an acrimonious Nato summit in which different sides fall out over Ukraine’s future Nato status. Full Nato membership gives members the protection umbrella of Nato’s Article 5 commitment to collective self-defence.
https://www.theguardian.com/world/2023/jun/14/ukraine-will-not-be-offered-timeline-for-nato-membership-at-summit-in-july

Tillbaka till ruta ett m.a.o.

Har aldrig varit ruta två och det har aldrig kunnat bli ruta två eller fler rutor.

Det förstår även den dumma men intressant att vissa har eller haft den tron.

Blev du förvånad? Skulle inte tro det. Du är smartare än så även om du inte visar det.

Eller så har jag bara helt fel i det sista?
Citera
2023-06-14, 20:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Säkert redan cirkulerat här vid det här laget men goddamn!
https://twitter.com/Tendar/status/1668960526972403712

Ett helt batteri utskjutet bara så där. Ett ryskt batteri mindre som kan skjuta mot Neskuchne-Makarivka.
Sånt här gillar vi och hoppas såklart på mer
Vilka otroliga fullträffar. Vågar man gissa på Bonus 155mm?? Ja det är på fälten sydöst om Staromlynivka. Fem stycken ryska artileripjäser bombade.

https://t.me/Donbas_Operativniy/43852
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-14 kl. 20:48.
Citera
2023-06-14, 20:45
Medlem
Citat:
Nya siffror om förluster under offensiven:

NEXTA
@nexta_tv
Ukrainian Deputy Defense Minister Hanna Maliar commented on the ratio of losses of the AFU and the occupiers

On the Tavrian direction the losses of the occupiers last week exceeded the losses of the AFU by five times, said Maliar.

"On "Khortitsa" - the enemy has 8.73 times more dead. The enemy has 5.3 times more casualties on Tavria than on us," she noted.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1669035850816970767?s=20

Trust me bro!

Rimligt, de kommer ju inte nå upp till klassiska "väst mot öst" siffror. då de har begränsat luftunderstöd och träning i manöverkrigsföring.
Citera
2023-06-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vilka otroliga fullträffar. Vågar man gissa på Bonus 155mm?? Ja det är på fälten sydöst om Staromlynvika. Fem stycken ryska artilelripjäser bombade.

https://t.me/Donbas_Operativniy/43852

Ja det va 1 skott en träff på alla, och dom exploderar ovanför...Kanske Archer lurkar omkring
Citera
2023-06-14, 20:47
Medlem
Citat:
Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.
Nej. Putin kan göra det själv. Lämna Ukraina. Helt. Nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in