2023-06-14, 19:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Am VA tycker det är ett problem och den vetenskapliga artikel ovan har gått igenom ganska många studier och den är från 2021. Så du får gärna visa mig en annan vetenskaplig artikel som säger något annat.

Jag skriver inte att det inte är ett problem eller hur? Sluta felcitera mig. Jag skriver att det är gamla siffror och dåliga data. En studie är inte bra om man använder gamla siffror och dåliga data. Man kan inte utesluta ditten eller datten från en sån studie, så den betyder inte så mycket som ni påstår. Ska vi anta att det kan vara problem? Ja, men vi ska inte anta att det är problem.
Citera
2023-06-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är farligt att äta…men det är inte ”allmänfarligt” det är därför man hittat det lite härochvar.

Men självklart undersöker man det noggrant i usa. många soldater kommer i kontakt med det, även de som pysslar med tillverkning och hantering av ämnen.

inget tyder på att det är allmänfarligt i någonsomhelst utsträkning.

förutom då att en geografisk grupp irakiska barn tydligen föds efterblivan i större utsträkning….

det finns mängder med ämnen som kan ligga bakom det fenomenet

Den vetenskapliga artikeln ovan är från 2021 och gått genom massor med studier. Dessutom tycker VA i USA att det kan möjligen vara ett problem. Så du får gärna visa mig en vetenskaplig artikel som säger annat.

Både Ryssar och Ukrainare använder UD och det finns säkert en massa andra otrevliga saker så som bly, fosfor och annat. Krig skitar ner och Kriget är Rysslands fel.
Citera
2023-06-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Effektivt?!

De har förlorat tre arméer och minst 20% av de mest produktiva delarna av sitt land och är snart nere på en folkmängd kring 20M.

Och så här långt inpå den sedan länge lovade offensiven förlorat manskap och materiell på rekordnivåer.
Vi som inte behärskar blatteryzka kan du klargöra vad en arme är med din nomenklatur
Citera
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det har du rätt i. Nu har de dock väst stöd. I regel i form av vapen från föregående generation, från väst betraktat. Även om vi inte vet hur läget kommer att se ut om två-fyra månader är detta något som ger Ryssland problem trots att dessa system endast givits i hundratals snarare än tusentals, som Ryssland hade allt av åtminstone i början av invasionen.

Det verkar med andra ord som att vapen från förra generationen i väst är överlägset de ryska vapensystemen.

Och att Ukraina vore förlorat utan stöd från väst, rättfärdigar inte på något sätt detta krig.
Jaså är det så?

Trodde du var någon med viss intelligens utifrån ditt postande i andra ämnen. Men ack vad man bedrar sig.

Visst kommer fler ryssar att dö av att väst levererar vapen till Ukraina Men så här är det: än fler ukrainare kommer att dö. Dessutom kommer stora delar av landet slås sönder, Det troliga är att Ryssland ändå står som segrare när det här är över.

Tycker du verkligen att det är moraliskt riktigt att sitta där hemma och hoppas på fler vapenleveranser till Ukraina för att ukrainarna ska få den elaka Putin på fall enl. dina önskemål? Medan de slaktas på slagfälten p.g.a. en påhittad historia som spridit tvedräkt mellan de två slaviska folken som krigar mot varandra i Ukraina.

Jag har sagt att är det så att någon kan komma med seriösa skäl till att vi i Sverige ska dras in i denna konflikt och har något att vinna på att Putin förlorar så ställer jag upp. Men endast om Sverige och de övriga NATO-länderna går in med sina egna soldater och offrar sig för den goda sakens skull. Då är jag beredd att åka ditt själv trots min ålder.

Så länge du inte är med på samma sak och är som jag beredd att ta konsekvenser för en NATO-intervention så tycker jag att du på ren svenska ska hålla käften faktiskt.

Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skriver inte att det inte är ett problem eller hur? Sluta felcitera mig. Jag skriver att det är gamla siffror och dåliga data. En studie är inte bra om man använder gamla siffror och dåliga data. Man kan inte utesluta ditten eller datten från en sån studie, så den betyder inte så mycket som ni påstår. Ska vi anta att det kan vara problem? Ja, men vi ska inte anta att det är problem.

Nej men då är det väl bra om du kan ta fram bättre siffror. Jag påstår inget. Jag skrev tidigare att jag har gått från att det var ett jätteproblem, sen till inget problem och nu till ett möjligt problem.
Citera
2023-06-14, 19:42
Medlem
KillPus avatar
Det sägs att Archer är redan i Ukraina och sanerar ryZZlössen! Ngn som har mer info?
Det är verkligen "härligt att betala skatt i Sverige" just i detta fall! Lite kul även att enstaka ryZZtroll som jobbar bidrar med!
Citera
2023-06-14, 19:44
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/others/vladimir-putin-hotar-med-v%C3%A4rldskrig-om-konflikten-i-ukraina-eskalerar/ar-AA1cxUld?li=BBqxHCs

Putin hotar med tredje världskrig när ska fanskapet ge sig?

Avbryta sin pedofila, (folk)mördar- och våldtäktsturné verkar inte vara ett alternativ så förmodligen kommer han alrig att ge sig utan går hellre i graven med hela mänskligheten. Det är dock han det. När folk i hans omgivning (kanske inte omedelbara men nått stenkast bort) bokstavligen inte har någonting att förlora på att sänka gubben längre så kan det mycket väl sluta så.

Själv faktiskt väldigt osäker på om tsardömet ens sitter på fungerande kärnspetsar ano 2023 även om det rimligaste i slutet av dagen naturligtvis är att utgå från det. Lite speciellt, men om ryssens defensiv faktiskt skulle kapseja totalt så kan det paradoxalt nog finnas ett värde i att UAF/Väst inte förnedrar ryssen totalt. Att bakom ridån erbjuda nånting som räddar upp lite face på skurken med startelva borta i Kreml före att riskera ett potentiellt ragnarök.

Krim kan vara en sån grej, naturligtvis ihophäftat med en bajsiljon asterisker i det finstilta.
Citera
2023-06-14, 19:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns å andra sidan en stark akademisk tradition i Ryssland, och i Sovjetunionen. Dock sant att man tidigare varit mindre diskriminerande på sociala grunder (social bakgrund) än i många andra länder — antitesen/skräckexemplet är väl stora delar av den anglosaxiska världen.

Frågan jag ställer mig är om de här nya förmågorna släpps fram. Det står alltid någon fet, väldekorerad buffel (som gjort allt rätt karriärsmässigt) i vägen.
Menar Putin allvar med det han sa reformerar han systemet och beordrar en förnyelse inom officerskåren. Han kan börja med att sparka arslen med fint CV — "meriter" — och uselt track-record. De ryska milbloggarna skulle tacka honom.

Det finns en del som tyder på att ledningen är för kass, och att de inte klarar av att hitta rätt folk.

Putin var ju kaffekokare i Dresden och Sjojgu har aldrig fört befäl, så det kan bli så som du funderar över.

Det stora problemet för Ryssland är förstås att den relativa styrkeutvecklingen är tvärtom mot under andra världskriget.
Citera
2023-06-14, 19:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej men då är det väl bra om du kan ta fram bättre siffror. Jag påstår inget. Jag skrev tidigare att jag har gått från att det var ett jätteproblem, sen till inget problem och nu till ett möjligt problem.

Men för att studien släpptes 2021 betyder inte att datan om ammunitionen kom 2021 om den användes i kriget i Afghanistan främst 2001 eller hur?

Vidare har ett jävligt konstigt förhållande till risk. Du får väldigt mycket strålning från en CT-scan, så mycket att det anses vara är ohälsosamt att ens gå nära en. Men om du är sjuk och läkaren anser att det är behövligt att du får en CT-scan så ska du ta den risken för att minimera en annan risk som anses vara högre, begriper du inte det?

I fallet Ukraina så löper du som soldat en VÄLDIGT hög risk att dö i det här kriget innan ens det här året är slut, om du kan minska den risken att du dör med ett signifikant antal procent genom att använda ammunition med oklar långsiktig hälsorisk är det ganska givet att man tar den risken, i synnerhet om man är en stridsvagnsbesättning eller dylikt där man vet att man är en av de första som styrker med i varje slag.
Senast redigerad av Melange5738 2023-06-14 kl. 19:48.
Citera
2023-06-14, 19:49
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Tycker du verkligen att det är moraliskt riktigt att sitta där hemma och hoppas på fler vapenleveranser till Ukraina för att ukrainarna ska få den elaka Putin på fall enl. dina önskemål? Medan de slaktas på slagfälten p.g.a. en påhittad historia som spridit tvedräkt mellan de två slaviska folken som krigar mot varandra i Ukraina.

Ja, alltså jag vet inte vilken värld du lever i egentligen.
Självklart hoppas vi på fler (och större) vapenleveranser till Ukraina så att de kan driva ut pissryssen ur landet som för övrigt verkar tro att de äger hela jävla Europa.
De ska hålla sig på sin sida gränsen helt enkelt, punkt.

Det är bara Serber, tröga MENA flyktingar och white trash "gått på livets hårda skola" som tycker att det är okej att Ryssland invaderar och ockuperar länder till höger och vänster.

Att du ens har mage att sitta och snacka moral när du hela tiden legaliserar Rysslands folkmord.
Du borde skämmas.
Citera
2023-06-14, 19:51
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Jaså är det så?

Trodde du var någon med viss intelligens utifrån ditt postande i andra ämnen. Men ack vad man bedrar sig.

Visst kommer fler ryssar att dö av att väst levererar vapen till Ukraina Men så här är det: än fler ukrainare kommer att dö. Dessutom kommer stora delar av landet slås sönder, Det troliga är att Ryssland ändå står som segrare när det här är över.

Jag har sagt att är det så att någon kan komma med seriösa skäl till att vi i Sverige ska dras in i denna konflikt och har något att vinna på att Putin förlorar så ställer jag upp. Men endast om Sverige och de övriga NATO-länderna går in med sina egna soldater och offrar sig för den goda sakens skull. Då är jag beredd att åka ditt själv trots min ålder.

Så länge du inte är med på samma sak och är som jag beredd att ta konsekvenser för en NATO-intervention så tycker jag att du på ren svenska ska hålla käften faktiskt.

Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.

Jobbigt nu när kriget går dåligt?
Fler Ukrainare lär få sätta livet till men ännu fler ryzzar, nu plockar de till och med de ryzzar som bor i ockuperade områden... snacka om ödets ironi, gapar om självständighet men det slutar med att de blir kanonmat i Putins arme.... hehe...jävla superlosers.

Vi ska såklart stå fast i vårt ställningstagande. Hoppas inte det blir nödvändigt att skicka trupp men om din dåre i kreml framhärdar kan det bli så.
Citera
2023-06-14, 19:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ett tydligt tecken på att han inte har kontroll och vet att han håller på att förlora. Något för de putintrogna som hävdar att det går bra och enligt plan: Varför hotar bunkertönten med kärnvapen? Är inte ryssen överlägsen?

Jag tror att det slutar med kärnvapen om inte Putin blir kuppad. Han kommer aldrig att acceptera en förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in