2023-06-14, 19:54
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Ska man utgå från denna artikel så är kanske RUS MoD:s siffror på förluster för Ukraina inte är helt uppåt väggarna.

On front lines of Ukraine counteroffensive, soldiers pay heavy price
/.../“We were left there in the field, without tanks or heavy armor,” said Lumberjack, who spoke to The Washington Post on the condition that he be identified only by his call sign because he was not authorized to discuss the battle. “We were shelled with mortars from three sides. We couldn’t do anything.”

There were fewer than 50 men in the unit, he said, and 30 did not return — they were killed, wounded or captured by the enemy. Five of the unit’s armored vehicles were destroyed within the first hour.
https://www.washingtonpost.com/world/2023/06/13/ukraine-counteroffensive-kryvyi-rih-donetsk/
https://archive.ph/Ycqpz
Citera
2023-06-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jaså är det så?

Trodde du var någon med viss intelligens utifrån ditt postande i andra ämnen. Men ack vad man bedrar sig.

Visst kommer fler ryssar att dö av att väst levererar vapen till Ukraina Men så här är det: än fler ukrainare kommer att dö. Dessutom kommer stora delar av landet slås sönder, Det troliga är att Ryssland ändå står som segrare när det här är över.

Tycker du verkligen att det är moraliskt riktigt att sitta där hemma och hoppas på fler vapenleveranser till Ukraina för att ukrainarna ska få den elaka Putin på fall enl. dina önskemål? Medan de slaktas på slagfälten p.g.a. en påhittad historia som spridit tvedräkt mellan de två slaviska folken som krigar mot varandra i Ukraina.

Jag har sagt att är det så att någon kan komma med seriösa skäl till att vi i Sverige ska dras in i denna konflikt och har något att vinna på att Putin förlorar så ställer jag upp. Men endast om Sverige och de övriga NATO-länderna går in med sina egna soldater och offrar sig för den goda sakens skull. Då är jag beredd att åka ditt själv trots min ålder.

Så länge du inte är med på samma sak och är som jag beredd att ta konsekvenser för en NATO-intervention så tycker jag att du på ren svenska ska hålla käften faktiskt.

Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens o²m att tillsammans avsluta detta.

Ingen bryr sig om du ställer upp. Om det fortsätter till siste ryssen är död så blir det så. Ryssland gick över linjen. Dåliga underrättelser, dåliga vapen. Så kan det gå.

Om du inte förstår kopplingen till Sveriges säkerhet så är det bättre du söker dig till en annan tråd.
Citera
2023-06-14, 19:55
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Jaså är det så?

Trodde du var någon med viss intelligens utifrån ditt postande i andra ämnen. Men ack vad man bedrar sig.

Visst kommer fler ryssar att dö av att väst levererar vapen till Ukraina Men så här är det: än fler ukrainare kommer att dö. Dessutom kommer stora delar av landet slås sönder, Det troliga är att Ryssland ändå står som segrare när det här är över.

Tycker du verkligen att det är moraliskt riktigt att sitta där hemma och hoppas på fler vapenleveranser till Ukraina för att ukrainarna ska få den elaka Putin på fall enl. dina önskemål? Medan de slaktas på slagfälten p.g.a. en påhittad historia som spridit tvedräkt mellan de två slaviska folken som krigar mot varandra i Ukraina.

Jag har sagt att är det så att någon kan komma med seriösa skäl till att vi i Sverige ska dras in i denna konflikt och har något att vinna på att Putin förlorar så ställer jag upp. Men endast om Sverige och de övriga NATO-länderna går in med sina egna soldater och offrar sig för den goda sakens skull. Då är jag beredd att åka ditt själv trots min ålder.

Så länge du inte är med på samma sak och är som jag beredd att ta konsekvenser för en NATO-intervention så tycker jag att du på ren svenska ska hålla käften faktiskt.

Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.

"Två slaviska folken som krigar mot varandra". Rappakalja. En enväldig diktator lider av " den geopolitiska katastrofen" när Sovjetunionen föll.

Han sitter i tjugo år och hans megalomani växer till dess han vill skapa ett nytt imperium genom att utrota det Ukrainska folket. Han behöver lebensraum för han är för stor för Ryska federationen. Alla måste ställa upp och kriga för monstret. Det är vad som hänt. Och han kommer aldrig att sluta. Ett vapenstillestånd betyder bara tid att rusta upp.
Citera
2023-06-14, 19:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det finns en del som tyder på att ledningen är för kass, och att de inte klarar av att hitta rätt folk.

Putin var ju kaffekokare i Dresden och Sjojgu har aldrig fört befäl, så det kan bli så som du funderar över.

Det stora problemet för Ryssland är förstås att den relativa styrkeutvecklingen är tvärtom mot under andra världskriget.
Det är definitivt någon röta, uppifrån och ned, som ledningen haft överseende med — eller inte mäktat med. Med en befälhavare som Shojgu... Det är väl mycket så att "gammal är äldst" i Ryssland, och att hela gänget har hållhakar på varandra, eller utbyte på olika sätt.

Instämmer helt i det sista. Du gjorde ju en tankeväckande jämförelse tidigare också. Skillnaden mot 2023 är nog att omständigheterna under Sovjetunionens krig mot Tyskland tvingade fram en lättrörlig struktur där snabba befordringar var möjliga. I Ryssland sedan Sovjetunionens fall har de här farbröderna som inledde sin militära bana på 60-, 70-talen mest bara blivit tjockare och rikare. Man ska ju gå en hel massa militärskolor, och så, om man ska kunna konkurrera ut dem. Fortsättning följer.
Citera
2023-06-14, 20:01
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jobbigt nu när kriget går dåligt?
Fler Ukrainare lär få sätta livet till men ännu fler ryzzar, nu plockar de till och med de ryzzar som bor i ockuperade områden... snacka om ödets ironi, gapar om självständighet men det slutar med att de blir kanonmat i Putins arme.... hehe...jävla superlosers.

Vi ska såklart stå fast i vårt ställningstagande. Hoppas inte det blir nödvändigt att skicka trupp men om din dåre i kreml framhärdar kan det bli så.
Vilket krig går dåligt? För Ukraina ser det mörkt ut eller har du inte följt med den sista veckan?:

https://www.washingtonpost.com/world/2023/06/13/ukraine-counteroffensive-kryvyi-rih-donetsk/
Citera
2023-06-14, 20:04
Medlem
Citat:
Vilket krig går dåligt? För Ukraina ser det mörkt ut eller har du inte följt med den sista veckan?:

Är det därför Putin hotar med nukes? För att det går så exemplariskt bra för Ryssland?
Citera
2023-06-14, 20:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Hmm, är det Izyum 2 på gång nu i Polohy eller vad handlar detta om. Ryska soldater byter om till civila kläder.

Citat:
Occupiers left several roadblocks in the occupied Pology of Zaporozhye, - the mayor.
Konovalenko also stated that there is less military equipment in the city.
According to local reports, most of the remaining occupiers change into civilian clothes.

https://t.me/Donbas_Operativniy/43853
Citera
2023-06-14, 20:12
Medlem
Reimers avatar
Snabba ryck

Citat:
All of the Bradley’s are replaced.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1668991388434808841
Citera
2023-06-14, 20:12
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hmm, är det Izyum 2 på gång nu i Polohy eller vad handlar detta om. Ryska soldater byter om till civila kläder.

Det ser ut som de tänker dra? Civila kläder tyder på desertering!
Citera
2023-06-14, 20:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jaså är det så?

Det finns en alternativ väg och det är att Biden slår en pling till Putin och kommer överens om att tillsammans avsluta detta.

Fetade
Vad får dig att tro tro att Ukraina slåss för att någon sitter på FB och stödjer Ukrainas rätt att försvara sig mot Rysslands invasion?
Ukraina har hitintills inte bett om annat stöd än vapen.
Eller har du en länk, sensationell i så fall, att man ber om soldater?
Nej, det finns inte. Ändå ska du dra det kortet om och om igen. I vilket syfte då?
Vad jag vet, du har kanske andra källor, slåss Ukraina, enligt folkrätten, för rätten att existera inom egna gränser och som en självständig och suverän stat.
Men du har säkert alternativa källor på detta också.
Citera
2023-06-14, 20:14
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Intressant. Vem hade trott att moralen skulle bryta ihop innan ukrainarna ens satt in nån särskilt kraftfull stöt?
Citera
2023-06-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Fetade
Vad får dig att tro tro att Ukraina slåss för att någon sitter på FB och stödjer Ukrainas rätt att försvara sig mot Rysslands invasion?
Ukraina har hitintills inte bett om annat stöd än vapen.
Eller har du en länk, sensationell i så fall, att man ber om soldater?
Nej, det finns inte. Ändå ska du dra det kortet om och om igen. I vilket syfte då?
Vad jag vet, du har kanske andra källor, slåss Ukraina, enligt folkrätten, för rätten att existera inom egna gränser och som en självständig och suverän stat.
Men du har säkert alternativa källor på detta också.
Det riktigt vidriga är att hindra människor som blir angripna från att försvara sig. T ex genom att 'medla' eller resa hinder i vägen för deras motstånd. Och vilka är det som ideligen reser än det ena än det andra hindret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in