Citat:
Ursprungligen postat av
noden
Den regeln får man väl ändra på om föräldrarna ska vara heltidsaktiva. Sen är ju tanken med reformen att just införandet en kombination av båda. Man ska inte kunna få ut mer i bidrag än ett arbete.
Det skiljer kraftigt beroende var man bor i landet. Storstad likt Göteborg där är det heltidsaktivitet efter 1 månad av socialbidrag. Nu bor jag i en mindre stad där det inte finns heltidsakiviteter för staden är för liten helt enkelt. Jag vet detta om större städer eftersom jag själv hade bidrag för en massa år sedan. Varför jag vet detta i den mindre staden jag bor i är pga en turk-kiosk, ägaren där jobbar hårt, stör sig rejält på de som går på bidrag år efter år. Han har en kund som berättat att han inte har några krav på sig som socialbidrag. Vanligt att i små orter folk dräller omkring om dagarna.
Stora städer: gbg, sthlm, Västerås, Örebro osv alla har redan idag heltidsakitviteter. Mindre städer är det beroende på stad/ort hur hårda dom är med aktiviteter eller om det ens finns aktiviteter att ge alla.