2023-06-10, 11:19
Medlem
38 000 är alltså 50K innan skatt. Det är 2 arbetande föräldrar. 25000 kan vara ett vanligt jobb, även om det inte är mycket pengar. Varför ska vissa stanna hemma och andra jobba ? Spelar ingen roll hur många barn du skaffat. Det är som att säga att folk med barn ska kunna jobba 6 timmar och vi andra 8 timmar om dagen. Att skaffa barn är ett val, du har valt det själv och då ska du inte förvänta dig att samhället ska ge dig det mer än vad som krävs eller som ges andra (barnbidrag, skola, osv).

Bra att de kollar på taket. Det ska inte löna sig att gå på bidrag.
Citera
2023-06-10, 11:32
Medlem
Är benägen att ge dig rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Jag anser inte att det har varit ett särskilt lyckat projekt, men det beror på vad man anser är ett positivt resultat. Det faktum att svenskar inte skaffar barn är ett problem för landet med tanke på hur vårt ekonomiska system fungerar. Invandringsprojektet har onekligen varit positivt ur en ekonomisk synvinkel. Det har kanske inte varit positivt för din ekonomi, levnadsstandard eller framtidsutsikter, men invandrarna konsumerar och tar ut lån, de sätter press på arbets- och bostadsmarknaden, vilket är positivt för vårt ekonomiska system, åtminstone kortsiktigt.

Men för att återgå till frågan. Svenskar skaffar inte tillräckligt med barn, det är problemet. Utan invandring och om födslotalen fortsätter sjunka som de gjort i årtionden kommer Sverige i framtiden bli ett öde land. Ni älskar att gnälla om invandringen och hur politikerna vill ersätta svenskarna, men vad fan gör ni själva för vårt folks framtid? Sätt in några bullar i ugnen.
Citera
2023-06-10, 11:34
Medlem
Den regeln får man väl ändra på om föräldrarna ska vara heltidsaktiva. Sen är ju tanken med reformen att just införandet en kombination av båda. Man ska inte kunna få ut mer i bidrag än ett arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det finns kryphål för det. Barn där minst en av föräldrarna är arbetslösa får lämna barn på dagis max 15 eller 20 timmar i veckan. Hittar lite olika info om antalet timmar/vecka. Det betyder i princip 2 vardagar i veckan i timmar. Så dom kan ändå sitta på det lokala ghetto fiket och röka cigg och dricka kaffe mestadels av tiden ändå. Rätt så tandlös reform även om den blir något förbättrad men den kommer inte att bita på dom.värsta bidragskranarna fullt ut dom med barn vilket är det största problemet.

Bidragstak är mer konsekvent. Men då måste det bli en saftig skillnad. Maxtak på typ 15k netto/månad i bidrag oavsett hur många barn man har men det kommer tyvärr inte att hända. Kommer sluta med något mellanting maxtak där säkert ändå kommer gå att driva runt om dagarna när alla andra jobbar.
Citera
2023-06-10, 11:59
Medlem
TotalWars avatar
– När vi ger varandra så höga bidrag, då blir de snabbt så höga att det är svårt för ett vettigt arbete att kunna konkurrera med det trams vi sysslar med. Ta bort 90% av den politiska klassen i Sverige, och se vad som händer. Inte särskilt mycket. Plocka bort 90% av lastbilschaufförerna eller 90% av polisen och se landet bryta samman väldigt fort. Genom att tänka i dessa banor kan man få fram ett yrkes verkliga marknadsvärde. Vill man ha bort bidrag från samhället föregår man med gott exempel, och avstår sina egna bidrag först, inte tvinga andra att avstå utan att behöva bidra själv. Är man en bidragstagare ska man förstå och aceptera detta, oavsett om bidraget är en tusenlapp i månaden eller 150 000 kr. Har man ett låtsasjobb, som exempelvis politiker, byter man jobbtyp och skaffar sig ett riktigt jobb.
Citera
2023-06-10, 12:08
Medlem
staticages avatar
Är det inte bättre att utreda hur dessa människor får ett jobb än att justera bidrag??
Svensk politik är dummare än tåget.
Citera
2023-06-10, 12:21
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Den regeln får man väl ändra på om föräldrarna ska vara heltidsaktiva. Sen är ju tanken med reformen att just införandet en kombination av båda. Man ska inte kunna få ut mer i bidrag än ett arbete.

Det skiljer kraftigt beroende var man bor i landet. Storstad likt Göteborg där är det heltidsaktivitet efter 1 månad av socialbidrag. Nu bor jag i en mindre stad där det inte finns heltidsakiviteter för staden är för liten helt enkelt. Jag vet detta om större städer eftersom jag själv hade bidrag för en massa år sedan. Varför jag vet detta i den mindre staden jag bor i är pga en turk-kiosk, ägaren där jobbar hårt, stör sig rejält på de som går på bidrag år efter år. Han har en kund som berättat att han inte har några krav på sig som socialbidrag. Vanligt att i små orter folk dräller omkring om dagarna.

Stora städer: gbg, sthlm, Västerås, Örebro osv alla har redan idag heltidsakitviteter. Mindre städer är det beroende på stad/ort hur hårda dom är med aktiviteter eller om det ens finns aktiviteter att ge alla.
Citera
2023-06-10, 12:49
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Möjligheten att jobba svart kommer ju minska också då man kommer införa krav på heltidsaktivitet. Alla serviceappar som tiptapp, ebay, blocket och tradera kommer också vara skyldiga att rapportera försäljning över 20 000 kr till skatteverket från 2023.

Nu ingår det ju i samhällsstrukturen att människor ska jobba svart, inte alla förstås, men en del av befolkningen.

Företagen måste ju få sin beskärda del av billig arbetskraft.
Citera
2023-06-10, 15:40
Medlem
Ok, ja har hört att det införts på sina håll.
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det skiljer kraftigt beroende var man bor i landet. Storstad likt Göteborg där är det heltidsaktivitet efter 1 månad av socialbidrag. Nu bor jag i en mindre stad där det inte finns heltidsakiviteter för staden är för liten helt enkelt. Jag vet detta om större städer eftersom jag själv hade bidrag för en massa år sedan. Varför jag vet detta i den mindre staden jag bor i är pga en turk-kiosk, ägaren där jobbar hårt, stör sig rejält på de som går på bidrag år efter år. Han har en kund som berättat att han inte har några krav på sig som socialbidrag. Vanligt att i små orter folk dräller omkring om dagarna.

Stora städer: gbg, sthlm, Västerås, Örebro osv alla har redan idag heltidsakitviteter. Mindre städer är det beroende på stad/ort hur hårda dom är med aktiviteter eller om det ens finns aktiviteter att ge alla.
Citera
2023-06-10, 15:44
Medlem
Bättre sänka bidrag och skatter då i sådana fall. De företag som inte kan klara sig utan svart jobbare kanske i själva verket inte är lönsamma/effektiva nog?
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Nu ingår det ju i samhällsstrukturen att människor ska jobba svart, inte alla förstås, men en del av befolkningen.

Företagen måste ju få sin beskärda del av billig arbetskraft.
Citera
2023-06-10, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ja det är väl åt det hållet vi är på väg nu

Väl bra! Illegala invandrare har fått alldeles för mycket förmåner i Sverige.
Citera
2023-06-10, 16:07
Medlem
Ja herregud. I grevens tid skulle jag säga
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Väl bra! Illegala invandrare har fått alldeles för mycket förmåner i Sverige.
Senast redigerad av noden 2023-06-10 kl. 16:09.
Citera
2023-06-10, 17:23
Medlem
Notera att barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd, etableringsersättning mm är alla skattefria bidrag - det vill säga man får pengarna pga sk bosättningsprincipen. Vad det innebär? Jo, att vara ”berättigad” till bosättningsbaserade bidragstyper innebar att du aldrig behövt arbeta i Sverige. Det räcker med att du har eller i vissa fall haft, giltigt uppehållstillstånd eller liknande från Migrationsverket. Även i väntan på UT kan man få ex barnbidrag.

Jag ser inte hur de ska vara ett sätt för folk att skaffa flera barn. Dessa bidrag är tänkta som temporära tilläggsinkomster, inte huvudsakliga inkomstkällor. På kort sikt kan du mjölka staten men när ungarna blir 18 står du utan inkomst. Bara kortsynta människor tänker så, och såna borde inte skaffa barn. I praktiken är asylsökande flerbarnsfamiljer försörjda av skattebetalare under flera års tid, utan att behöva kliva ut i arbetslivet eller lära sig språket. Speciellt bland grupper där kvinnor är till för att föda barn (ex Somalia). Dessa människor har alltså flera barn men dessa barn är knappast dessa som skapar skatteintäkter - det är oftast svårt att se till att alla 6+ barn ska få ordentligt med utbildning, speciellt om föräldrarna saknar förankring i det nya landet.

Asylsökande från länder där folk integrerar sig snabbt däremot (ex Iran) skaffar 1-2 barn, alltså inte mer än vad en svensk skulle ha. Barnbidrag ger alltså inte mer barn.

Ett förslag om utbetalningsmyndigheten är ett försök att få översikt på vad som går till vem och hur mycket. Men ett bidragstak vore enklare att införa och skulle i sig dra ner på den redan överdimensionerade socialförsäkringsbyråkratin.

Amen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in