2023-06-14, 15:14
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja. Men klockan tickar för Ryssland. Det de påstod om att ta terräng kan ju placeras in i kategorin gammalt skitsnack. Visst kan man fortfarande tweaka deras påståenden så att det ser ut som om de når sina mål, men då har de en kraftig uppförsbacke att gå uppför.

Kom igen nu vatnik 🤡
Du glömde länkarna

Sluta dra lögner ur stjärten och posta här
Citera
2023-06-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Zelenskyy tyckte det var en bra idè att bjuda in Nato till att etablera baser i Ukraina men Putin tyckte precis tvärtom. Istället för att prata om saken så satte Nato igång att ladda upp med vapen, pengar och utbildning i hopp om att det skulle avskräcka Putin, men så blev det inte.
Sedan inbillade sig snillena i EU att det hela skulle lösas med 10-talet sanktionspaket men det förefaller snarare som att EU där drog en nitlott och att lågkonjunkturen i Europa kommer att få katastrofala konsekvenser till följd av utebliven billig rysk energi.

Bidén, Stoltenberg, von der Layen, Blinken, Passikivi & Co framstår som klåpare i mina ögon. Samtidigt förstår jag att väst inte kan backa för vad händer då med t.ex. Nato? Väst förefaller också ha slagit i taket vad gäller samhällsbyggande med billiga lån och kommer framöver behöva ställa om sin ekonomi vilket jag tror kommer bli smärtsamt och flytta fokus till mer närliggande problem.

Jag anser att Ukraina skulle gått på neutralitet och städat undan den omtalade korruptionen. Var det verkligen värt priset att insistera på att ta ett krig för Nato¨s rätt att etablera baser i landet. Jag lider med alla drabbade.

Hade Putin och Ryssland haft lite förstånd och varit smarta så skulle de istället vara överlyckliga över att få så bra och fredliga grannar som NATO-anslutna länder.

Detta borde du ju välkomnat eftersom att det innebär en garanterad säkerhet på att där aldrig utförs några ociviliserade och orättfärdiga attacker från det hållet. Att de inte gjort så är ju inget mer än ett bevis på att de inte har en gnutta vetskap om den civiliserade världen mer än sina egna sinnesslöa fantasier byggda på antaganden från 1960. Sovjettänket går aldrig ur skräpgenerna, och allra minst om dessutom skitgenerna är oupplysta och indoktrinerat korkade. Till och med stammar i Borneos djungler förstår om den riktiga historien och omvärlden än ryssen, eftersom att de inte har behövt få lögner och påhittad historia inmatade i skallen sedan barnsben.

Ryssland utnyttjade det hemska väst och sög åt sig allt som utsvultna slavar så fort deras EGENSKAPADE järnridå föll, men efter 30+ år så sitter de och TROR att det är Putin som skapat deras välstånd medan det som verkligen gjorde det är det hemska Nato och väst. Ett bevis på degenererat förfall inom ett helt samhälle och inte bara i Duman eller Kreml.

Att få ett Natoland som granne är ju paradiset och en garant på säkerhet istället för att ha kokande våldsrepubliker vid sina gränser. Så hur fan tänkte/tänker man där egentligen? Eller är det så att det är bättre att ha länder och republiker som konstant är i konflikt och är beredda att använda sin militär för minsta lilla ordväxling? Kina, Indien, Armenien, Azerbaijan, Iran, Syrien, Pakistan osv osv osv är enligt ryssen trygga och bra grannar i jämförelse med Natoländer som satsar (satsade innan denna ryska idiotoperationen) allt på civil framtidsstruktur byggd på utbyte utav INTELLIGENS?

Sitter man som ryss eller annan och fortfarande inte tänkt igenom alternativen utan bara brölar ut vad farbror staten och tsaren sagt sedan urminnes tider, ja då är man förtjänt utav att bli skickad hem till sina sälla fält med en stor mur runt omkring sig....IGEN.

Ukraina har som både land, folk och styre visat på en enorm beslutsamhet att INTE vilja ha krigiskt efterblivna grannar, utan istället valt Natos trygga pacifistiska värme. De ville precis som alla de andra civiliserade länderna inom Nato och västsfären ägna sin energi på utveckling och samhällsuppbyggnad istället för att hålla på med neandertalarbeteenden som att skaffa land och flytta gränser. Att de sedan hade en stor skara felavlade ryska gener i östra Ukraina som mot bättre vetande brölade och började springa runt med kalashnikovs i full Adidasmundering för att försvara landsområden är ju just det som händer i ALLA de andra staterna som INTE är medlemmar i Nato. De få i Europa som inte är medlemmar uppvisar precis samma beteende, men konstigt nog inte de som är Nato-medlemmar. Och då är det Nato som är farligt att ha som granne? Logiken är så underbar att det skall bli en njutning att se när Kina gör mot sydöstra Ryssland vad Ryssland gör mot Ukraina idag. För att inte tala om alla delrepubliker och oblast inom Ryssland som i över 30 år försökt bryta sig ur för självständighet men tryckt tillbaks med våld och snabba utbyten av administrativa personer.

Ryssland - tänk om, tänk rätt och lycka till
Citera
2023-06-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Kom igen nu vatnik 🤡
Du glömde länkarna

Sluta dra lögner ur stjärten och posta här
Överflödigt med länkar. Vad ska jag styrka med länkarna, menar du? Mina åsikter? De är mina och jag tar inte tillbaka ett jävla något, om jag inte blir presenterad med bevis på att jag har fel i något faktamässigt avseende.
Citera
2023-06-14, 15:22
Medlem
Citat:
Zelenskyy tyckte det var en bra idè att bjuda in Nato till att etablera baser i Ukraina men Putin tyckte precis tvärtom. Istället för att prata om saken så satte Nato igång att ladda upp med vapen, pengar och utbildning i hopp om att det skulle avskräcka Putin, men så blev det inte.
Sedan inbillade sig snillena i EU att det hela skulle lösas med 10-talet sanktionspaket men det förefaller snarare som att EU där drog en nitlott och att lågkonjunkturen i Europa kommer att få katastrofala konsekvenser till följd av utebliven billig rysk energi.

Bidén, Stoltenberg, von der Layen, Blinken, Passikivi & Co framstår som klåpare i mina ögon. Samtidigt förstår jag att väst inte kan backa för vad händer då med t.ex. Nato? Väst förefaller också ha slagit i taket vad gäller samhällsbyggande med billiga lån och kommer framöver behöva ställa om sin ekonomi vilket jag tror kommer bli smärtsamt och flytta fokus till mer närliggande problem.

Jag anser att Ukraina skulle gått på neutralitet och städat undan den omtalade korruptionen. Var det verkligen värt priset att insistera på att ta ett krig för Nato¨s rätt att etablera baser i landet. Jag lider med alla drabbade.

Din vision om att Ukraina kunnat välja neutralitet är bara en illusion. Ryzzen håller aldrig avtal eller löften. Annekterar bit för bit med löften om att nu är vi klara.
Som jag ser det hade Ukraina inget val om man inte vill vara Belarus 2
Citera
2023-06-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Nu ljuger du.
Kan du länka till att Ukraina, som inte är med i Nato(ännu) har erbjudit Nato att bygga baser?

Passikivi? Är du sann?? Vad i h-e kommer han in i bilden? Som expertkommentator, är han med i världspolitiken. Människa, nu får du ta och kamma till dig!

Milda makaroner. Är manuset så j-a dåligt idag eller har du totalt tappat konceptet?

Vad tror du Nato's engagemang i Ukraina syftar till?
Paasikivi har mig veterligen varit med och utbildat Ukraina i Nato-krigföring och kan inte ses som en opartisk kommentator.

Jag är medveten om att det officiella narrativet är att Ryssland anföll oprovocerat men tror att den största provokationen var just Nato klev in aktivt på arenan med utbildning, vapenleveranser osv, och att Ryssland fruktade att de Ukraina skulle nyttja sin nyvunna militära styrka till att göra slut på motståndet i öster och återerövra Krim. Därför valde Ryssland att använda sig av preeemptive war:

Preemptive war occurs when a state that is about to be attacked decides to strike first at its enemy and thus disrupt the impending attack.

https://www.encyclopedia.com/defense/energy-government-and-defense-magazines/preemptive-war#:~:text=Preemptive%20war%20is%20therefore%20a% 20form%20of%20self-defense%2C,so-called %20Six-Day-War%20between%20Israel%20and%20its%20Arab%20neighb ors.
Citera
2023-06-14, 15:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Jag anser att Ukraina skulle gått på neutralitet och städat undan den omtalade korruptionen.
Ukraina hade lika mycket val som Danmark och Norge hade den 9/4 1940.
Citera
2023-06-14, 15:32
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Jag är medveten om att det officiella narrativet är att Ryssland anföll oprovocerat men tror att den största provokationen var just Nato klev in aktivt på arenan med utbildning, vapenleveranser osv, och att Ryssland fruktade att de Ukraina skulle nyttja sin nyvunna militära styrka till att göra slut på motståndet i öster och återerövra Krim. Därför valde Ryssland att använda sig av preeemptive war:

För att välja och vraka bland dina många felaktigheter så är Krim en del av Ukraina och ryssland förklarade inte krig. Det var i själva verket väldigt viktigt att påpeka att det inte var krig.
Citera
2023-06-14, 15:34
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ukraina hade lika mycket val som Danmark och Norge hade den 9/4 1940.

Eller Estland, Lettland, Litauen och Finland 1939/40, vilket väl är mer närliggande exempel. Slutsats, det går aldrig att lita på ryssen. Enda chansen att skydda sig mot Rysslands aptit på omvärlden är att liera sig med en stark partner, för Finland var det Tyskland då, för Ukraina är det Nato nu.
Citera
2023-06-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane

❌Andra världsarmén genomför cyniskt en plan för att stjäla minst 1 miljon ton grödor. Och nu för att lämna civilbefolkningen med ingenting.

Holodomor version 2.0
Citera
2023-06-14, 15:40
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jaha de visste redan att Kadyrovs fröken höger var skadad https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1668905168664948737

Skadad...inte skadad.
Död...lever.
Pratade i telefon...ingen info.

72 får är jätteoroliga nu!
Citera
2023-06-14, 15:40
Medlem
Taggads avatar
Såtillvida det inte delgivits tråden tidigare. Heja Sverige, heja Ukraina.
Citat:
Sverige skickar 250 minsökare till Ukraina
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) donerar 250 minsökare till Ukraina för att hjälpa röja minor efter dammkollapsen i Kachovka, skriver TT.

Efter kollapsen så spreds odetonerade landminor och annan ammunition ut över stora områden och experter menar att det är stor risk för explosioner.
https://omni.se/t/dammkollapsen/b3c27634-127f-440b-aeef-fff9a9b60bcf

Har väl bäring i denna tråd.
Senast redigerad av Taggad 2023-06-14 kl. 15:45.
Citera
2023-06-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Om nu Ukraina presterar så bra varför har man då förlorat båda de avgörande slagen i kriget så här långt i Mariupol och i Bakhmut?

Till enorma förluster i både manskap och Materiell. Man är inne på sin tredje armé och det tack vare USA:s och övriga västs i det närmaste obegränsat stöd med vapen, utbildning och pengar till den grad att de flesta NATO-länders arméer börjar få tomt i sina lager.

Förklara gärna det.

Blir man angripen av en lömsk diktator så tar det tid att få till ett korrekt försvar.
Varför väljer du Mariupol och Bahkmut som avgörande slag?
Varför inte intagendet av flygplatsen, Kiev etc.
Din enfaldiga blatteryzz, Bahkmut är inte överspelat, Mariupol och Krim kommer att tuggas tillbaka.

Inse ni var inte alls överlägsna. Bara en mobbare som vill styra och ställa med maktmedel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in