2023-06-14, 12:40
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Zelenskyy tyckte det var en bra idè att bjuda in Nato till att etablera baser i Ukraina men Putin tyckte precis tvärtom. .

Putin har ingen bestämmanderätt över självständiga länder, man kan snarare ifrågasätta huruvida hans regim är legitim över huvud taget. Så resten av din tirad är meningslös
Citera
2023-06-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om Ukraina vill anslutas till Nato är det endast en angelägenhet för Ukraina och Nato. Ryssland har liksom inte med det att göra.

Sen är ju Natoargumentet endast ett i en lång rad av svepskäl. Rysslands grannland Finland gick med utan att Ryssland vidtog någon endaste åtgärd. Snart är Sverige med - Ryssland har knappt märkt det

Ryssland tyckte att dom hade med det att göra. Militärer är inte som vanligt folk utan agerar med ryggmärgsreflex när dom känner sig hotade. Främst det ukrainska folket får betala priset.

Jag beklagar att Finland gick med i Nato och jag motsätter mig svenskt natomedlemskap.
Citera
2023-06-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag tror det hade haft stor betydelse om man i ett tidigt skede hade kunnat skjuta sönder en konvoj med så mycket material. Men att den stod där i flera dagar som ett öppet mål medan vi i väst satt som en Buddhastaty var inte precis imponerande. Men det går inte att justera nu.

Det beror väl på vilken typ av material det var. Jag har inte sett någon information om det men känner du till något får du gärna länka.

En tanke är väl att Ukraina såg konvojen som en mycket effektiv vägspärr som fick stå där medan de koncentrerade sig på annat. De hade nog full koll på den, även om de kanske inte gjorde så mycket.
Citera
2023-06-14, 12:45
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det där får ses som fakta vid det här laget. Allt tyder på att just detta var fallet. Ryssarna skulle ta över kontrollen över Kiev snabbt och byta ut makten där. Det var därför de gick in i Ukraina med en så liten armé. Annars vore ryssarnas beteende helt obegripligt.

Dvs:
1. Ta över makten i Kiev snabbt.
2. Rensa upp i öster och söder mot en armé som saknar en fast centralledning. Och annektera de områden man vill ha.

Ingen dum strategi egentligen. Men gick snett.

Men detta har diskuterats 1000 gånger i denna tråd.
Det finns absolut inget som tyder på det än mindre något sagt åt det hållet.

Jag brukar faktiskt dela upp folk i de som tror på de fablerna eller de som vill för en seriös diskussion.

Så för min del tänker jag inte ens argumentera i detta utan vill någon leva med det och det känns bra är det ok från min sida. Men räkna inte med att bli bemött seriöst.
Citera
2023-06-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Putin har ingen bestämmanderätt över självständiga länder, man kan snarare ifrågasätta huruvida hans regim är legitim över huvud taget. Så resten av din tirad är meningslös

När inte förhandlingar fungerar så finns militära maktmedel, man kan tycka att det är fel men så har det varit i evinnerliga tider och det är inget att blunda för.
Citera
2023-06-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Nu ligger ju bevisbördan på dig som påstår saker
Försök inte vända det Vatnik
Ja. Men klockan tickar för Ryssland. Det de påstod om att ta terräng kan ju placeras in i kategorin gammalt skitsnack. Visst kan man fortfarande tweaka deras påståenden så att det ser ut som om de når sina mål, men då har de en kraftig uppförsbacke att gå uppför.
Citera
2023-06-14, 12:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ryssland tyckte att dom hade med det att göra. Militärer är inte som vanligt folk utan agerar med ryggmärgsreflex när dom känner sig hotade. Främst det ukrainska folket får betala priset.

Jag beklagar att Finland gick med i Nato och jag motsätter mig svenskt natomedlemskap.

Ja. Det ukrainska folket betalar priset för Rysslands aggression. Inte Ukrainas, Zelenskys eller Natos beteende. I verkligheten tycker inte heller Kreml att ett ukrainskt Nato utgör ett hot.

Tack då har jag noterat din inställning i min folder. Men nu var det ju Rysslands inställning som är tämligen ljum.
Citera
2023-06-14, 12:50
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
När inte förhandlingar fungerar så finns militära maktmedel, man kan tycka att det är fel men så har det varit i evinnerliga tider och det är inget att blunda för.

De förefaller inte vara tillräckliga.
Citera
2023-06-14, 12:51
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Massa svammel och "vatnik"-epitet
Om nu Ukraina presterar så bra varför har man då förlorat båda de avgörande slagen i kriget så här långt i Mariupol och i Bakhmut?

Till enorma förluster i både manskap och Materiell. Man är inne på sin tredje armé och det tack vare USA:s och övriga västs i det närmaste obegränsat stöd med vapen, utbildning och pengar till den grad att de flesta NATO-länders arméer börjar få tomt i sina lager.

Förklara gärna det.
Citera
2023-06-14, 12:52
Medlem
Citat:

Men du tycker inte att man borde ha lärt sig från 1900-talet är krig är katastrofala och att mänskligheten borde ha kommit längre?
Citera
2023-06-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
De förefaller inte vara tillräckliga.
Det är de inte. De kan mörda men inte vinna. Det blir ett nytt Afghanistan, stora förluster på båda sidor.
Citera
2023-06-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Det ukrainska folket betalar priset för Rysslands aggression. Inte Ukrainas, Zelenskys eller Natos beteende. I verkligheten tycker inte heller Kreml att ett ukrainskt Nato utgör ett hot.

Tack då har jag noterat din inställning i min folder. Men nu var det ju Rysslands inställning som är tämligen ljum.
Om en gångtrafikant beträder ett övergångställe med hänvisning till att han har företräde och blir överkörd av en buss så är det en klen tröst att han hade rätten på sin sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in