Citat:
Ursprungligen postat av
Saras1057
Jag har ca 5 miljoner som ligger på banken. Har länge funderat hur jag ska få pengarna att växa. Öppna solarium, köpa fastighet och hyr ut på airbnb osv listan är lång men inget blir av.
Nu tänker jag göra som alla andra svennar gör. Lägga in på Avanza. Men jag vill inte lägga in 5 miljoner utan kunskap.
vilka böcker, poddar,youtubeklipp är värda att lyssna/läsa
Jag har kapitalförsäkring då jag föredrar det framför ISK. För jag vill inte att allmänheten ska veta om min ekonomi.
Min fråga är, jag har väldigt mycket fritid eftersom jag inte jobbar. Jag kan ägna 5 timmar per dag och i månader på att läsa och förstå mer om aktier.
Jag frågar dig som har kunskap inom ämnet.
Vad kommer gynna mig mest? Lägga in på en fond tex Avanza Zero och bara låta dom ligga, följa någon som redan är duktig på aktier? ( INTE 100MILJONERSMANNEN)
Eller bli väldigt duktig själv?
Kan påpeka att tanken är inte att jag ska spara i 20-50 år som majoriteten. Utan max 3 års tid
Det är helt fel tid att lägga in pengar på 3års sikt.
Lyssna på Ray Dalio (finns på tuben, böcker, intervjuer).
I Sverige så är det Antiloop podcast som jag själv anser komma med mest tips på hur marknaden ser ut framåt.
Köp de nyare böckerna om ämnet,, lyssna på Dalio, Seth Klarman, liknande,
Börja med indexfonder tills du är påläst. Börja med tex 10K istället för en högre summa, så kan du ändå lära dig med riktiga pengar (för misstag kommer du att göra) utan att det kostar så mkt.
När räntekurvan i USA vänder är det dags att kliva in i aktier igen.
Fram tills dess då är det den psykologiska delen som rör sig mest, folk köper när en aktie redan har börjat gå upp och sen säljer de i panik när den backar (kolla tex SBB), så det finns mkt köp och sälj-tillfällen trots att börsen kommer dala fram till hösten.