2023-06-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
All in, 50% Tesla, 50% Apple. Kommande börsraketer.

Får man fråga varför du fegar och sprider riskerna till två bolag?
Citera
2023-06-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Jag har ca 5 miljoner som ligger på banken. Har länge funderat hur jag ska få pengarna att växa. Öppna solarium, köpa fastighet och hyr ut på airbnb osv listan är lång men inget blir av.

Nu tänker jag göra som alla andra svennar gör. Lägga in på Avanza. Men jag vill inte lägga in 5 miljoner utan kunskap.

vilka böcker, poddar,youtubeklipp är värda att lyssna/läsa

Jag har kapitalförsäkring då jag föredrar det framför ISK. För jag vill inte att allmänheten ska veta om min ekonomi.

Min fråga är, jag har väldigt mycket fritid eftersom jag inte jobbar. Jag kan ägna 5 timmar per dag och i månader på att läsa och förstå mer om aktier.

Jag frågar dig som har kunskap inom ämnet.

Vad kommer gynna mig mest? Lägga in på en fond tex Avanza Zero och bara låta dom ligga, följa någon som redan är duktig på aktier? ( INTE 100MILJONERSMANNEN)

Eller bli väldigt duktig själv?

Kan påpeka att tanken är inte att jag ska spara i 20-50 år som majoriteten. Utan max 3 års tid

Det är helt fel tid att lägga in pengar på 3års sikt.

Lyssna på Ray Dalio (finns på tuben, böcker, intervjuer).
I Sverige så är det Antiloop podcast som jag själv anser komma med mest tips på hur marknaden ser ut framåt.

Köp de nyare böckerna om ämnet,, lyssna på Dalio, Seth Klarman, liknande,
Börja med indexfonder tills du är påläst. Börja med tex 10K istället för en högre summa, så kan du ändå lära dig med riktiga pengar (för misstag kommer du att göra) utan att det kostar så mkt.

När räntekurvan i USA vänder är det dags att kliva in i aktier igen.
Fram tills dess då är det den psykologiska delen som rör sig mest, folk köper när en aktie redan har börjat gå upp och sen säljer de i panik när den backar (kolla tex SBB), så det finns mkt köp och sälj-tillfällen trots att börsen kommer dala fram till hösten.
Citera
2023-06-14, 08:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Du hör inte hemma på börsen om du tänkt att använda pengarna inom tre år. Räntekonto är det tråkiga svaret, men med så kort tidshorisont ska du ta så lite risk som möjligt.
Citera
2023-06-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vad konstigt för i många andra trådar diskuterar du hur du ska kunna sätta in pengar på ett bankkonto utan att banken frågar. Nu har du någon månad senare fem miljoner på banken. Hur fick du in alla dessa pengar på ett bankkonto bara sådär?
Sen efter att ha läst dina övriga inlägg så kan jag konstatera att du är fullständigt handikappad när det gäller företagsekonomi. Alltså kommer du aldrig att bli rik genom att spekulera i aktier. Sätt du in dina pengar på ett vanligt fondsparande istället. Jag fick ärva ett hus i en väldigt fin kommun i Stockholm. Sålde den och flyttade till Norrland. Kan ingenting om aktier men har satt in ett antal miljoner på lågriskfonder i USA och Sverige via ica-banken. Varav USA har gått upp nästan 200% under dessa tio år och fonderna i Sverige har nästan gått upp med 100%.

Är du lite lätt dum i huvudet? Kan man inte ha pengar på banken och kontanter samtidigt?

Kontanterna är från pokerspel live. Jag har inte fått in alla kontanter på banken NEJ. Men jag har spelat väldigt mycket poker online innan SVS bytade.
Citera
2023-06-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Sätt in det på ditt skattekonto,3,75% ränta,skattefritt.

Det är inte skattefritt. Det är 30% skatt
Citera
2023-06-14, 14:10
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Det är inte skattefritt. Det är 30% skatt
Nu är jag inte 100% på att räntan stämmer.Men räntan på skattekontot är skattefri.
Citera
2023-06-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Nu är jag inte 100% på att räntan stämmer.Men räntan på skattekontot är skattefri.

Skattekonto på Avanza menar du?
Citera
2023-06-14, 15:24
Medlem
Citat:

Blev det inga Rolexklockor och andra fantasier?

Skattekonto hos RSV är vad som avses. Men jag tror inte det går att använda som sparkonto dock.
Har för mig det var vissa regler för att förhindra att folk satte in stora summor som inte var just skatteinbetalningar för att dra nytta av den skattefria räntan när detta var aktuellt sist.
Citera
2023-06-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Blev det inga Rolexklockor och andra fantasier?

Skattekonto hos RSV är vad som avses. Men jag tror inte det går att använda som sparkonto dock.
Har för mig det var vissa regler för att förhindra att folk satte in stora summor som inte var just skatteinbetalningar för att dra nytta av den skattefria räntan när detta var aktuellt sist.

Jag har rolexklockor det var helvete vad folk är avundsjuka på forumet. Om du är så avundsjuk byt jobb
Citera
2023-06-14, 17:41
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Skatteverket.
Citera
2023-06-14, 19:18
Medlem
Citat:
Jag har rolexklockor det var helvete vad folk är avundsjuka på forumet. Om du är så avundsjuk byt jobb

Byta jobb?
Nej jag trivs bra som Friherre.
Citera
2023-06-14, 19:25
Medlem
Mullrets avatar
Kolla några videos på tuben när Warren Buffet lägger ut texten. Han om någon har koll. Råden är gratis.

Mitt enda råd är undvik aktier, köp fonder och sov gott på natten. Typ SEB småbolagsfond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in