2023-06-13, 16:07
Medlem
Köp fastighet och hyr ut skiten. Enda säkra
Citera
2023-06-13, 17:36
Medlem
3 år. Låt de ligga kvar på banken
Citera
2023-06-13, 19:48
Medlem
ariberts avatar
Om det bara handlar om 3 år så är det banken som gäller. Finns bra fasträntekonton om man låser pengarna.
3 år är för kort tid för aktier. Skall vara minst 10 år.
Sånt skit som krypto går bort.
Citera
2023-06-13, 20:15
Medlem
Rockmans avatar
Sätt in det på ditt skattekonto,3,75% ränta,skattefritt.
Citera
2023-06-13, 20:24
Medlem
Köp Investor av allt och logga ut.
Citera
2023-06-13, 21:05
Medlem
urress avatar
Placerar ni vinsterna i fonder?
Citera
2023-06-13, 21:21
Medlem
Aja Bajas avatar
Det finns många olika sätt att investera och tjäna pengar.

Jag är till exempel ingenjör och tror mig förstå ganska bra vilka bolag som har ett tekniskt övertag när det gäller tillverkning och produkter, och vart det är på väg efter några års utveckling. Om jag i stället var modeintresserad kanske jag i stället skulle kunna avgöra vilket klädbolag som ska gå bra och investera där.

Jag är med andra ord en långsiktig investerare, som oftast åker med i upp och nedgångar utan att förstå varför, men som går uppåt på lång sikt eftersom jag väljer rätt bolag. Andra kanske är bättre på att bedöma konjunktursvängningar eller kanske att läsa ut av grafer hur börsen ska gå de närmsta minuterna, och därför helt skiter i bolagets framtid. Hitta det som verkar intressant för dig.

Är det någonting du är bra på och som du kan dra nytta av?

Jag hör ofta amerikaner som startar sin karriär genom att köpa något litet hus och sen hyra ut det och tjäna pengar på hyran samtidigt som värdet går upp. Däremot hör jag aldrig om någon svensk som gör det, så jag antar att det finns för mycket regler som sätter stopp för det, eller som gör det riskabelt om hyresgästen inte vill flytta ut när man ska sälja.
Citera
2023-06-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Jag har ca 5 miljoner som ligger på banken. Har länge funderat hur jag ska få pengarna att växa. Öppna solarium, köpa fastighet och hyr ut på airbnb osv listan är lång men inget blir av.

Nu tänker jag göra som alla andra svennar gör. Lägga in på Avanza. Men jag vill inte lägga in 5 miljoner utan kunskap.

vilka böcker, poddar,youtubeklipp är värda att lyssna/läsa

Jag har kapitalförsäkring då jag föredrar det framför ISK. För jag vill inte att allmänheten ska veta om min ekonomi.

Min fråga är, jag har väldigt mycket fritid eftersom jag inte jobbar. Jag kan ägna 5 timmar per dag och i månader på att läsa och förstå mer om aktier.

Jag frågar dig som har kunskap inom ämnet.

Vad kommer gynna mig mest? Lägga in på en fond tex Avanza Zero och bara låta dom ligga, följa någon som redan är duktig på aktier? ( INTE 100MILJONERSMANNEN)

Eller bli väldigt duktig själv?

Kan påpeka att tanken är inte att jag ska spara i 20-50 år som majoriteten. Utan max 3 års tid
Vad konstigt för i många andra trådar diskuterar du hur du ska kunna sätta in pengar på ett bankkonto utan att banken frågar. Nu har du någon månad senare fem miljoner på banken. Hur fick du in alla dessa pengar på ett bankkonto bara sådär?
Sen efter att ha läst dina övriga inlägg så kan jag konstatera att du är fullständigt handikappad när det gäller företagsekonomi. Alltså kommer du aldrig att bli rik genom att spekulera i aktier. Sätt du in dina pengar på ett vanligt fondsparande istället. Jag fick ärva ett hus i en väldigt fin kommun i Stockholm. Sålde den och flyttade till Norrland. Kan ingenting om aktier men har satt in ett antal miljoner på lågriskfonder i USA och Sverige via ica-banken. Varav USA har gått upp nästan 200% under dessa tio år och fonderna i Sverige har nästan gått upp med 100%.
Citera
2023-06-13, 22:02
Medlem
Hade nog tittat på ett fasträntekonto just nu alternativt korta räntefonder som kan ge runt 4.2% avkastning med mycket låg risk. Alternativt fasträntekonto, men då låser du pengarna 3-12 månader i regel. Men du kan få runt 3.5% till ingen risk, vilket är rätt bra. Beror lite på om du behöver pengarna nu eller inte.

Annars sprider du lite. Investera långsamt en summa varje månad i globala fonder, svenska marknader, tillväxtmarknader, råvaror.

Vad du än gör, låt inte pengarna ligga på ett vanligt bankkonto.

Lycka till!
Citera
2023-06-13, 22:09
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Om det bara handlar om 3 år så är det banken som gäller. Finns bra fasträntekonton om man låser pengarna.
3 år är för kort tid för aktier. Skall vara minst 10 år.
Sånt skit som krypto går bort.

Helt rätt - iaf året ut. Att gå in på börsen i en tid med vikande konjunktur och stigande räntor aldrig bra. Större chans/risk att OMX passerar 800 "uppifrån" än spränger 900 underifrån under hösten.
Citera
2023-06-13, 22:40
Medlem
Bitcoin säger jag.

Kommer va värt det tredubbla inom 1 år.
Citera
2023-06-13, 22:43
Medlem
MuntertMongos avatar
All in, 50% Tesla, 50% Apple. Kommande börsraketer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in