• 1
  • 2
2023-06-13, 12:22
Medlem
Jag har ca 5 miljoner som ligger på banken. Har länge funderat hur jag ska få pengarna att växa. Öppna solarium, köpa fastighet och hyr ut på airbnb osv listan är lång men inget blir av.

Nu tänker jag göra som alla andra svennar gör. Lägga in på Avanza. Men jag vill inte lägga in 5 miljoner utan kunskap.

vilka böcker, poddar,youtubeklipp är värda att lyssna/läsa

Jag har kapitalförsäkring då jag föredrar det framför ISK. För jag vill inte att allmänheten ska veta om min ekonomi.

Min fråga är, jag har väldigt mycket fritid eftersom jag inte jobbar. Jag kan ägna 5 timmar per dag och i månader på att läsa och förstå mer om aktier.

Jag frågar dig som har kunskap inom ämnet.

Vad kommer gynna mig mest? Lägga in på en fond tex Avanza Zero och bara låta dom ligga, följa någon som redan är duktig på aktier? ( INTE 100MILJONERSMANNEN)

Eller bli väldigt duktig själv?

Kan påpeka att tanken är inte att jag ska spara i 20-50 år som majoriteten. Utan max 3 års tid
Citera
2023-06-13, 12:36
Avstängd
Uncorruptables avatar
Lita inte på någon annans tips och om du gör det, så måste du stå för det själv. Allt ansvar är ditt för din investering.

Diversifiera är absolut måste är min åsikt. Absolut inte alla ägg i samma korg.
Citera
2023-06-13, 12:48
Medlem
pn222jws avatar
Spiltan - ganska många tänkvärdheter. Gå också någon trading kurs.

https://www.youtube.com/watch?v=uyBTlkQ0KJo

Trading Academy tyckte jag var matnyttig - många tips.

https://www.tradingacademy.com/regis...n/freeworkshop
Citera
2023-06-13, 12:50
Medlem
Du som har tid, gör följande:

1. Ta upp en valfri aktie/krypto graf.
2. Ta en screenshot varje morgon vid öppning.
3. Ta en screenshpt varje kväll vid stängning.
4. Analysera vad som har hänt, notera i ett anteckningsblock.
5. Ge det tid.
Citera
2023-06-13, 13:08
Medlem
Kolla marcus hernhags böcker. Eller hans hemsida.
En fin utdelningsportfölj är nice. Fördelen med det är att man inte behöver bry sig jättemycket vid lite nedgång då du ändå för utdelning hela tiden. Vilket är bra för psyket. 🤗

Du har avanzapodden, nordnets podd, rika tillsammans podden.

Rika tillsammans forum.

Du har även "sparacash" kanal på youtube ink hans hemsida.
Citera
2023-06-13, 13:35
Medlem
Jämnt fördelat på

Avanza zero
Avanza global
Spiltan aktiefond investmentbolag
SEB småbolag C/R alternativt Handelsbanken Svenska Småbolag eller annan småbolagsfond.
Citera
2023-06-13, 14:03
Medlem
Lär dig allt om handel med aktieoptioner och indexterminer.

Dessa är flexiblare än aktier eftersom du kan tjäna pengar oavsett om börsen går upp, ner eller sidledes.

Du kommer inte tjäna några stora pengar om du bara köper Avanza Zero och marknaden går ner eller står stilla under dessa år.
Senast redigerad av godmannen 2023-06-13 kl. 14:05.
Citera
2023-06-13, 14:05
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Jag har ca 5 miljoner som ligger på banken. Har länge funderat hur jag ska få pengarna att växa. Öppna solarium, köpa fastighet och hyr ut på airbnb osv listan är lång men inget blir av.

Nu tänker jag göra som alla andra svennar gör. Lägga in på Avanza. Men jag vill inte lägga in 5 miljoner utan kunskap.

Jag har kapitalförsäkring då jag föredrar det framför ISK. För jag vill inte att allmänheten ska veta om min ekonomi.

Min fråga är, jag har väldigt mycket fritid eftersom jag inte jobbar. Jag kan ägna 5 timmar per dag och i månader på att läsa och förstå mer om aktier.

Vad kommer gynna mig mest? Lägga in på en fond tex Avanza Zero och bara låta dom ligga, följa någon som redan är duktig på aktier? ( INTE 100MILJONERSMANNEN)

Kan påpeka att tanken är inte att jag ska spara i 20-50 år som majoriteten. Utan max 3 års tid

Det är bara att säga stort grattis. Att ha kapital under en lågkonjunktur är det bästa som kan hända, när man kan göra rena fynd vad gäller investering i stabila seriösa bolag
Citera
2023-06-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Du kommer inte tjäna några stora pengar om du bara köper Avanza Zero och marknaden går ner eller står stilla under dessa år.

Nej, men du kommer heller inte förlora några stora pengar, som du kan göra med optioner eller terminer. De allra flesta lyckas inte slå index och det är t.o.m så att det går sämre än index för de allra flesta som försöker med den typen av produkter. Så det är helt fel att ge tips om sånt till någon som inte ens vet vad det handlar om.
Citera
2023-06-13, 14:40
Medlem
Citat:

Med 5 miljoner sparat får jag väl säga grattis till en förtidspension, om du investerar 5 miljoner i utdelningsaktier kommer du kunna plocka ut sisådär 16-20k varje månad.
Citera
2023-06-13, 15:49
Medlem
pn222jws avatar
Ju kortare tidshorisont - spekulation säg 3 timmar/dagar snarare än investering säg 3 månader/år, desto mer synonyma blir KÖP (vinst på uppgång) och SÄLJ (vinst på nedgång) ordrar, som en tumregel. Ju längre tidshorisont desto mer enbart KÖP.
Citera
2023-06-13, 16:02
Medlem
Citat:

Om jag hade 5 miljoner, så hade jag kollat med min bank om private banking.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in