Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Vet inte om det kommit ut på marknaden med insektsmjöl och liknande du får googla men jag skulle nog skippa det helt.
Kikärtmjöl finns att köpa i de flesta större butiker.
Det går säkert att använda kokta kikärtor (konserv) om du mixar dem.
Har dock aldrig provat själv då jag gärna äter kikärter som de är.
Du får testa helt enkelt.
Sen vill jag inflika det där med att rött kött är farligt, nja säger jag det är mer tilllagningen när du steker/grillar som är det stora problemet och charkprodukter som innehåller nitrit sen är mängden avgörande, som i ditt fall hammnar på 78kg vilket såklart är väldigt mycket även om det enligt en del rapporter liger runt 80kg beroende hur man räknar i verkligheten är det snarare lite under 30kg.
Bifogar länk till Jodbruksverket som beskriver det bra.
https://jordbruksverket.se/mat-och-d...umtion-av-kott
Det har även kommit rapporter som inte stödjer att rött kött är så otroligt farligt som tidigare studier.
https://www.doktorn.com/artikel/fors...6tt-k%C3%B6tt/
Självklart kommer det inte så mycket vid googling en betal artikel från 2023 såklart.
Den här från Aftonbladet (2019) som mest fokuserade på den samlade forskarkåren som gick bananas över den nya studien vilket säger en del.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-for-rott-kott
Trenden från för är att kokkött eller att koka kött är väldigt liten och utan att ha belägg för det mer än ovanstående så tror jag att det är bättre än en välgrillad hamburgare eller köttbit.
Som med allt gäller en en balans för din del som konsumerat så pass mycket tror jag på din variant att blanda ut färsen men även minska ner mängden kanske mer kokkött som allternativ. Lycka till.
Ja jo, självklart är det bättre koka, men just Burgare kan man inte koka.
Svårt med Oxfile, entrecote med.
Däremot kokar jag mkt fisk, och kyckling.
Thai Kyckling curry exempelvis, då kokar jag kycklingfilen i cocosmjölken med curry och
massor grönt som broccoli, bambuskott, paprika, lök, med mera
Citat:
Ursprungligen postat av
Saftxbulle
Potatismjöl?
Varför inte bara ta 30% mindre kött och 30% mer sallad?
Har i så mkt sallad redan och tomat , rålök så det är svårt hålla i burgaren.
Halv gullök, nästan hel tomat, massor sallad 2cm, krispigt och gott.
En massa mjöl? njaa
Citat:
Ursprungligen postat av
Redrum.187
Eller kokt potatis som man pressar. Blir iofs en pannbiff. Testa annamafärs och blanda med ts!
Ja men det ska jag testa, finriven lök, 10% , 20% pressad kokt potatis, bara koka extra och
ha som rester till burgare ju.
Smart tips där.
Vad är annamafärs?
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Varför blanda ut köttet? Det gör man för att man är fattig. Bättre då att ha mer grönsaker i burgaren, allt färskt. Inget fel på kött men vi behöver grönt med.
Äter mkt grönsaker , broccoli, morötter, gullök, sallad isberg och roman, tomat , Paprika med mer till övrig mat, har även massor sallad, tomat i burgaren. .
Odlar även grönsaker sommartid i trädgården.
Det här handlar om hälsa, inte om pengar ett dugg.
Gör du ofta burgare på entrecote som jag?
Jag behöver fylla magen med 150g puck minst, gärna 200g
äter jag 90g så blir jag hungrig igen efter 3h
Jag kan inte ha mer sallad och tomat än vad jag har i burgaren, det är maxat redan om du läser.
Det går knappt montera och hålla i burgaren då det är max med sallad och tomat redan.
Enorma mängder då det är krispigt och gott.
Det behöver inte vara 150g kött, det går fylla pucken med lite annat med.
Ska testa pressad kokt potatis, och finriven gullök