2023-06-13, 23:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Sista tiden har jag faktiskt upplevt det som om att de vill dra det i " långbänk " Titta på oviljan att förse Ukraina med Flyg och långräckviddiga vapen ( Jag är väldigt nyfiken på vad som pågår i hemlighet och tystnad och vad som triggar flödet av vapen . Vilka påtryckningar som sker i det fördolda )

Här är jag mera cynisk, och vem skall betala för det ? (o då hoppas man på att jänkarna tar notan)

Det finns ju länder inom Eu som närmast inte har gjort ett smack. Grekland med sina 300+ Leo2 som bara sitter. Där iallafall har inga påtryckningar gjorts.., de får sitta o pimpla sin metaxa o äta sina oliver om gnälla på det "Turkiska hotet". Italien är även direkt svagt.

Skulle hela Eu brösta upp sig för två år, så skulle detta vara avgjort till Ukrainas fördel.
Senast redigerad av Snapcount 2023-06-13 kl. 23:58.
Citera
2023-06-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det är en fantasi. Kom ner på jorden. Här finns S-300/S-400. Räckvidden för dessa system är 300 - 400 km.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SEAD
Max räckvidd ja men du kan inte använda dom på dessa avstånd. Sead förmåga har alltid fördel av att dom är passiva och avfyras i hög fart på hög höjd vilket gör att dom når långt.
Luftvärn har sina begränsningar. Har en s300 max räckvidd på 300km så är den mycket kortare i verkligheten mot jakt flyg
Citera
2023-06-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Nja, den där timide moderaten låter nog revolutionär isåfall enbart för att det för stunden är populärt just precis nu. Det normala vore ju egentligen en svensk man som är nationalist och hyllar Karl XII för hans erövringar, hatar invandringen och homolobbyn och Ryssland på samma gång, och som mer än gärna slår ihjäl en inkräktare eller två som försöker ta sig in i huset, istället för att ringa polisen medan frugan blir våldtagen.

Jag känner att jag nog lever i en film eller liknande. Har hittills bara träffat fyra personer som är som jag och det var för cirka 22 år sen och för 16 år sen. Sen dess är det helt tyst och jag kan inte lita på någon egentligen eftersom precis alla andre gladeligen lägger sig ner och dör utan att ens tänka tanken på att stå upp med rak rygg.

Ja det var väl ungefär samma feltänk Putin gjorde och sen upptäckte att VDV fick smäll av hemvärnet runt Hostomel.
Citera
2023-06-14, 00:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag skulle säga att det som pågått är en meta-variant av det Ukraina för på slagfältet just nu. Man skruvar upp pressen långsamt långsamt för att se vad som ”knäcker” ryssen.

Det är inte svårare än att Väst vill se till att Ryssland förlorar, men så billigt som möjligt. Det är ju onödigt att skicka 50 Gripen om det räcker med 50 CV90 liksom…
Detta, plus att man (i alla fall initialt) var genuint orolig för att Ukraina skulle falla ihop och att ryssen skulle lägga beslag på massa godsaker. (lex Afghanistan)
Citera
2023-06-14, 00:13
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju väldigt tidigt än i denna offensiv, först efteråt kan man ju säga hur det blev. Men.., jag är rädd för att Ukraina kan bli indraget i en "slugg-fest", som kommer att att gynna ryssarna i deras försvarsstrid. Man får helt enkelt inte utnyttja det man är bra på. Sedan så skall man ärligt medge, det fattas pusselbitar än i deras arme. Flyg tex.., kommer även ihåg att jag läste om en jänkare som sa att det finns massa minröjningsfordon som står och skräpar i Kuwait, varför har man inte "bullat upp" med detta ? Man vet att ryssarna har plöjt ner minor sju dagar i veckan.

Tja du. Den där "vänskapen" är helt och hållet på Pekings vilkor. Ryssland förlorar oavsett på detta. Det är Ryssland som närmat sig Kina, inte tvärtom. Ryssland har hamnat i en beroendeställning, tack vare Putins drag med att inleda kriget. Och det enda Putin får, är mikrougnar, kylskåp etc.., inte det han egentligen vill ha.
Ja minor är något jävulskt, finns en massa olika sorter, den ena värre än den andre. Tar tid att plocka bort. Undrar om ryssarna själv vet var de grävt. Ukrainarna spanar säkert hur ryzzen rör sig i förhållande till sina minor.
Citera
2023-06-14, 02:49
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och samtidigt ställer Putin som krav att inleda "fredsprat", att leveranserna slutar..

Putin: Ryssland redo att förhandla, men väst måste sluta leverera vapen
President Vladimir Putin sa på tisdagen att Ryssland är öppet för fredssamtal angående Ukraina, men att det enda sättet att få slut på konflikten är att länderna i väst slutar leverera vapen till Kiev.

Putin upprepade också sin anklagelse om att västvärlden försöker besegra Ryssland i Ukraina och sa att Moskva har sin egen "fredsplan" för landet

https://yle.fi/a/7-10025816
Fast så är det hela tiden. Putin pendlar mellan att vägra fredsförhandla (för att Ryssland vill ta mer mark och få en bättre förhandlingsposition) och att säga att han är redo för att förhandla.

Men bara om villkor X, Y eller Z uppfylls. Villkor som Ryssarna vet att UA inte kommer att gå med på. "Förhandlar gärna, men inte med regimen i Kiev". "Förhandlar gärna, men bara om UA erkänner att områden som är erövrade av Ryssland erkänns som Ryssland". O.s.v.

På så vis kan regimen i Ryssland gråta ut mot hemmapubliken att det är Ryssland som vill förhandla och vill ha fred men det onda kollektiva väst och HBTQ-judenazistregimen i Kiev är emot att förhandla och är emot fred.

I det här läget är Ryssland inte redo att förhandla, för Ryssland har inget att förlora på förhandlingar. Alla utfall av förhandling som är möjliga är till Rysslands fördel. Ryssland behöver pressas hårt för att vara redo för att gå med på att göra eftergifter. Troligtvis kommer UA behöva ta till aktioner i Ryssland för att kunna nå det läget.
Citera
2023-06-14, 03:06
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Jag lärde mig en ny sak idag, som jag inte visste. Alla läsare av tråden är nog medvetna om hur bögiga ryssarna är. Vad jag inte visste är att soldaterna är indelade i olika grupper baserat på vilka könssjukdomar och andra infektionssjukdomar dom har. Så dom med HIV är i en grupp, dom med hepatit i en annan, o.s.v.

Ukrainarna verkar ha upptäck det eftersom ryssarna bär armband där det står.
Ukrainian soldier gives account of fighting against Russia's Wagner mercenaries | DW News
https://www.youtube.com/watch?v=7LZdu_LwgwY

Och det här kanske tangerar tråden ämne... Men ni vet hur Trump skulle bygga en mur mot Mexico för att hålla "bad hombres" ute? Och det gick ju åt helvete.

Dock verkar EUs byggande av en mur mot Ryssland gå betydligt bättre.

Inslag från Finland där man bygger ett enormt staket mot gränsen till Ryssland. En ny järnridå som ska hålla ryssjävlar ute från Finland. Det tar nog inte lång till tills det är ett ordentligt staket längst hela EUs gräns.
A new iron curtain in Europe? Finland bolsters border with Russia • FRANCE 24 English
https://www.youtube.com/watch?v=0gC-nI7f9no
The war in Ukraine has placed new emphasis on the security of nations bordering Russia, not least Finland, who has fought wars against its giant eastern neighbour in the past. Now, Finland is constructing a vast barbed-wire fence along the border, which Helsinki says is necessary to protect itself and monitor those crossing from Russia. France 24's Julien Sauvaget and Clovis Casali sent this report on what may be a new iron curtain forming in eastern Europe.
Citera
2023-06-14, 03:46
Medlem
FenrirGreybacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja du är snett ute. Obegriplig smörja.
Eftersom vi är rädda för att själva gå ikrig borde vi inte få förespråka att ryssen stoppas i Ukraina?

Är det inte mer logiskt att vi vill stoppa ryssen där just för att slippa få mördarna hit?

Haha det är mongolider som dig som gör att de som styr världen fortfarande kan styra den genom att skriva massa smörja på mainstream media som mongolider som dig går och köper det.

Varför skulle Ryssland vilja attackera sverige vad tjänar dom på det?

De vill ju ta över Ukraina pga ukraina närmar sig väst och Ryssarna ser det som ett hot.
Citera
2023-06-14, 04:26
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Får en känsla av att Leoparden är lite för tung och osmidig av det lilla vi sett. Flera har vi sett stillastående utan synliga skador. 20 ton mer än ryssarnas vagnar är mycket. Ryssarna lär ha mer aggressiva band för att inte köra fast i leran. Vi får se.
Jag fastnade för det det fetade. Du hade inte någon källa så jag kan också spekulera. Jag har svårt att tro att tyska ingenjörer lägger allt krut på att utveckla pansar, motorer, nattsikten och så vidare. Tror du verkligen att ryssarna har lyckats utveckla "...mer aggressiva band för att inte köra fast i leran..."? Hur blir ett drivband aggressivt?
Jag håller med om att vi får se......
Citera
2023-06-14, 04:52
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Det var mycket prat om att Leoparderna skulle förändra stridsbilden. Nu är de här och verkar köra fast alternativt är för få. Vi väntar på amerikanska Abrams (som verkar dröja) och engelska Challenger (som verkar dröja). Jag tror ..... att resten av Väst (US+UK) börjar få kalla fötter. Av rädsla för att deras pansar kan bli utslagen på plats för första gången, så kommer de att förhala leveranserna och skylla på något odefinierbart hinder. US har väl börjat så smått och skyllt på "leveransproblem" av något slag. Det vore nesligt att bli slagen av ryssen på plats eller hur? Vad ska man då sätta emot? Jag tror att Väst är lite chockade av Rysslands precision. Vi får se.
Du kan vara lugn. Enligt dig var Leoparderna 20 ton för tunga. Dessutom har de inte tillräckligt 'aggressiva' drivband.
Abrams är ännu tyngre. De kommer inte vara ett hot mot Rysslands T-72, T-54. En T-35 hade klarat av en Abrams. Sov lugnt.
Citera
2023-06-14, 05:01
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag fastnade för det det fetade. Du hade inte någon källa så jag kan också spekulera. Jag har svårt att tro att tyska ingenjörer lägger allt krut på att utveckla pansar, motorer, nattsikten och så vidare. Tror du verkligen att ryssarna har lyckats utveckla "...mer aggressiva band för att inte köra fast i leran..."? Hur blir ett drivband aggressivt?
Jag håller med om att vi får se......

Aggressivt drivband? Jag hittade påståendet i en engelsk doku på Youtube om utvecklingen av ryska stridsvagnar.

Vid 6:50 ca "aggressive track, wide, with no rubber pads were fitted" ... Bra doku f ö.

https://www.youtube.com/watch?v=MfCG0bNxVL4&t=184s&ab_channel=TheTankMuseu m
Citera
2023-06-14, 05:07
Medlem
Tillssons avatar
Vad håller ukrainarnarna på med här? Först ligger de på marken runt ett fordon sedan reser de på sig och springer de fram till en Leopard som det ryker ifrån ... ???

Citat:
Ukrainian soldiers playing dead next to destroyed NATO equipment

https://twitter.com/narrative_hole/status/1668743289413988352
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in