2023-06-13, 22:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Såg precis kvällsuppdateringen från Rybar över "battle of the bulge". Enligt den källan finns det fortfarande en liten bula kvar.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1668718941663895553

Kommer att krympa inatt, minfältet vid Pryyunte ska vara röjt, då blir det åka av för AFU.
Citera
2023-06-13, 22:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Orchätande haj blir turistattraktion haha. Ryzzar är verkligen hatade

"In Egypt, the body of a shark that ate a Russian will be embalmed and exhibited in a museum" - Daily Mail

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1668708139187814401?t=kjcGA7ZXGh_F3MSzsqBvDw&s=19

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12189017/Egypt-starts-work-mummifying-shark-devoured-Russian-tourist-display-MUSEUM.html
Citera
2023-06-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Behövs inget kärnvapen. NATO kan svara med konventionella vapen och antingen radera ryska flottan eller alla militärbaser i Ukraina

Allt ryskt ryker garanterat
Citera
2023-06-13, 23:03
Medlem
Från SVT:

Nato lovar mer militär hjälp till Ukraina

Ukraina kommer att få ytterligare militär hjälp av Nato. Hur mycket och i vilken form avslöjas på toppmötet i Vilnius nästa månad. Det sade Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg under ett möte i med USA:s president Joe Biden i Vita Huset på tisdagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=8fc58003e6ce72259b97532cb4301 233
Citera
2023-06-13, 23:08
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Fast att skicka in flyg på hög höjd till UKR/RU går inte. Båda parter har S300 som täcker ca 300 km. Det är därför vi inte ser några flyganfall på högre höjder sedan krigets start.

Hört talas om SEAD?

Luftvärn är prioriterade mål initialt.
Citera
2023-06-13, 23:15
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Hört talas om SEAD?

Luftvärn är prioriterade mål initialt.

Det är en fantasi. Kom ner på jorden. Här finns S-300/S-400. Räckvidden för dessa system är 300 - 400 km.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SEAD
Senast redigerad av Tillsson 2023-06-13 kl. 23:21.
Citera
2023-06-13, 23:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är uppriktigt förvånad över att minormar används i så liten skala ? Jag tror jag sett film på dem användas två gånger under hela konflikten ( I bägge fallen så användes de mot skyttegravar )

Här kunde man ju använt dem och fått fram någorlunda säkra korridorer . I brist på minröjare och minröjningsfordon är minormar samt att ytbetäcka ytor med substridsmedel en fungerande lösning . Kanske inte 100% men bra mycket bättre än innan

Det är ju väldigt tidigt än i denna offensiv, först efteråt kan man ju säga hur det blev. Men.., jag är rädd för att Ukraina kan bli indraget i en "slugg-fest", som kommer att att gynna ryssarna i deras försvarsstrid. Man får helt enkelt inte utnyttja det man är bra på. Sedan så skall man ärligt medge, det fattas pusselbitar än i deras arme. Flyg tex.., kommer även ihåg att jag läste om en jänkare som sa att det finns massa minröjningsfordon som står och skräpar i Kuwait, varför har man inte "bullat upp" med detta ? Man vet att ryssarna har plöjt ner minor sju dagar i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kina har närmat sig Ryssland enormt senaste året. De är i praktiken allierade mot vad de ser som Västs aggression och har båda stora idéer runt BRIC, Belt-and-road-initiative, SCO etc. De kommer även lägga fram förslag på ny världsvaluta som i praktiken verkar bli nåt liknande Bancor med råvarukoppling.

Kina kommer inte förråda Ryssland i första taget. De vill ju åt samma håll och slippa Väst.

Tja du. Den där "vänskapen" är helt och hållet på Pekings vilkor. Ryssland förlorar oavsett på detta. Det är Ryssland som närmat sig Kina, inte tvärtom. Ryssland har hamnat i en beroendeställning, tack vare Putins drag med att inleda kriget. Och det enda Putin får, är mikrougnar, kylskåp etc.., inte det han egentligen vill ha.
Senast redigerad av Snapcount 2023-06-13 kl. 23:25.
Citera
2023-06-13, 23:23
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kina har närmat sig Ryssland enormt senaste året. De är i praktiken allierade mot vad de ser som Västs aggression och har båda stora idéer runt BRIC, Belt-and-road-initiative, SCO etc. De kommer även lägga fram förslag på ny världsvaluta som i praktiken verkar bli nåt liknande Bancor med råvarukoppling.

Kina kommer inte förråda Ryssland i första taget. De vill ju åt samma håll och slippa Väst.
Kina vill slippa den del av världen som är anledningen att de gått från ett fattigt skithål till någorlunda rikt? okej då...
Citera
2023-06-13, 23:31
Medlem
Sqrbankens avatar
I händelse av att den flygit någon i tråden under radarn så tjippar jag in min nya favoritkanal:

https://www.youtube.com/watch?v=6aQBM-qtoBo

En av de, åtminstone som jag stött på, mest sakliga bland kommentatorerna med civiliserad kompass.
Citera
2023-06-13, 23:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju väldigt tidigt än i denna offensiv, först efteråt kan man ju säga hur det blev. Men.., jag är rädd för att Ukraina kan bli indraget i en "slugg-fest", som kommer att att gynna ryssarna i deras försvarsstrid. Man får helt enkelt inte utnyttja det man är bra på. Sedan så skall man ärligt medge, det fattas pusselbitar än i deras arme. Flyg tex.., kommer även ihåg att jag läste om en jänkare som sa att det finns massa minröjningsfordon som står och skräpar i Kuwait, varför har man inte "bullat upp" med detta ? Man vet att ryssarna har plöjt ner minor sju dagar i veckan.

Sista tiden har jag faktiskt upplevt det som om att de vill dra det i " långbänk " Titta på oviljan att förse Ukraina med Flyg och långräckviddiga vapen ( Jag är väldigt nyfiken på vad som pågår i hemlighet och tystnad och vad som triggar flödet av vapen . Vilka påtryckningar som sker i det fördolda )
Citera
2023-06-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Sista tiden har jag faktiskt upplevt det som om att de vill dra det i " långbänk " Titta på oviljan att förse Ukraina med Flyg och långräckviddiga vapen ( Jag är väldigt nyfiken på vad som pågår i hemlighet och tystnad och vad som triggar flödet av vapen . Vilka påtryckningar som sker i det fördolda )
Jag skulle säga att det som pågått är en meta-variant av det Ukraina för på slagfältet just nu. Man skruvar upp pressen långsamt långsamt för att se vad som ”knäcker” ryssen.

Det är inte svårare än att Väst vill se till att Ryssland förlorar, men så billigt som möjligt. Det är ju onödigt att skicka 50 Gripen om det räcker med 50 CV90 liksom…
Citera
2023-06-13, 23:44
Avslutad
HIMARS och springande ryssar.

https://twitter.com/parrot_soldier/status/1668649505691172865?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in