Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Jag är uppriktigt förvånad över att minormar används i så liten skala ? Jag tror jag sett film på dem användas två gånger under hela konflikten ( I bägge fallen så användes de mot skyttegravar )
Här kunde man ju använt dem och fått fram någorlunda säkra korridorer . I brist på minröjare och minröjningsfordon är minormar samt att ytbetäcka ytor med substridsmedel en fungerande lösning . Kanske inte 100% men bra mycket bättre än innan
Det är ju väldigt tidigt än i denna offensiv, först efteråt kan man ju säga hur det blev. Men.., jag är rädd för att Ukraina
kan bli indraget i en "slugg-fest", som kommer att att gynna ryssarna i deras försvarsstrid. Man får helt enkelt inte utnyttja det man är bra på. Sedan så skall man ärligt medge, det fattas pusselbitar än i deras arme. Flyg tex.., kommer även ihåg att jag läste om en jänkare som sa att det finns massa minröjningsfordon som står och skräpar i Kuwait, varför har man inte "bullat upp" med detta ? Man
vet att ryssarna har plöjt ner minor sju dagar i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Kina har närmat sig Ryssland enormt senaste året. De är i praktiken allierade mot vad de ser som Västs aggression och har båda stora idéer runt BRIC, Belt-and-road-initiative, SCO etc. De kommer även lägga fram förslag på ny världsvaluta som i praktiken verkar bli nåt liknande Bancor med råvarukoppling.
Kina kommer inte förråda Ryssland i första taget. De vill ju åt samma håll och slippa Väst.
Tja du. Den där "vänskapen" är helt och hållet på Pekings vilkor. Ryssland förlorar oavsett på detta. Det
är Ryssland som närmat sig Kina, inte tvärtom. Ryssland har hamnat i en beroendeställning, tack vare Putins drag med att inleda kriget. Och det enda Putin får, är mikrougnar, kylskåp etc.., inte det han egentligen vill ha.