Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har inte tillgång till mina aktiblagor nu, men om jag minns rätt så menade han själv att typ: ingenting talr emot att det är sinus caroticus som har påverkats och orsakt döden, utom ungefr att det är omdiskuterat. Var det inte han själv som hade synpunkter på detta dödssätt i sin bok??? Hjälp mig ta rätt på det.
Det är precis som du säger. Han lägger fram tryck mot sinus caroticus som en möjlig dödsorsak. Han påstår att förloppet varit snabbt.
Samtidigt skriver han enligt honom själv följande i sin bok
Citat:
"Att ställa diagnosen strypningsdöd utan fynd som stas,
petekier och tecken till våld mot halshuden och halsorganen, samt utan förekomst av
avvärjningsskador, måste dock sägas vara utomordentligt vanskligt, särskilt som
bakgrundsberättelsen inte sällan måste värderas med betydande skepsis." [Eriksson A. Kap 4E
Asfyxi – kvävning, sid 133. I: Rättsmedicin. Thomsen JL (red), Liber AB, 2006.]
Om någon dödas genom ett lätt tryck på sinus caroticus, så uppstår inte
- Stas
- Petekier
- Tecken på våld mot halshuden
- Tecken på våld mot halsorganen
- Avvärningsskador
Han påstår alltså själv att det är utomordentligt vanskligt att ställa den diagnosen han själv föreslår, och lägger dessutom till att man måste vara mycket skeptisk emot den misstänktes påståenden.
Men nu helt plötsligt är det världens enklaste sak att hävda denna dödsorsak och att det är mer eller mindre självklart att tro på den misstänkte, som han själv tar betalt av.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Sedan drar han en diskussion om att det enbart finns ett enda tecken av alla tecken som man brukar se vid manuell strypning, varav avsaknade av flera av dessa faktiskt kan förklaras enligt AL.
Ja, och detta trots att man sett flera tecken, såväl stas som skador på djupmuskulaturen och framförallt skador på halsartären, vilket ändå måste sägas är ett starkt tecken för rättsläkarens slutsats.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
När han kommer till aspriationen, tar han upp maginnehållet (naturligtvis) i luftrörsträdet, men sedan också drar kortet från det peliminära utlåtandet.
Också det där skummiga slemmet, som faktiskt AL tar upp under rättegången kan finnas även vid manuell strypning.
Ja visst, och sedan missar han helt och fullt att kommentera avsaknaden av reagens från magsyra i lungorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nu minns jag inte exakt vad hon sa om de luftrika och utspända lungorna som han också tar upp som ett tecken, men jag tror att AL sa att detta också kan ses vid strypning, liksom det uppiskade slemmet.
Ja, vad jag har förstått av det som framkommit av de luftrika lungorna så är det bara ett tecken på att Tove andades aktivt tills hon ströps, det har ingenting att göra med om det finns maginnehåll i lungorna eller inte. Jag tar det som ett tecken på att Johanna INTE satt på Toves kropp, för då hade lungorna varit ihoptryckta tänker jag. Det stämmer då också väl in med att Johanna istället har haft sin kroppstyngd på sina ben, med vilka hon då låst Toves armar. Pusselbitarna börjar falla på plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Så lite att AE blandar in det preliminära svaret, liksom att han tar bort tecken som ses som även kan ses vis strypning, men enligt honom barases vid aspiration. Min lekmannabedömning.
Ja, hade AE varit professionell i sitt utlåtande, så hade han bekräftat att ett preliminärt utlåtande är just preliminärt och att det kan ändras. Hittar man inga tecken maginnehåll i lungorna vid mikroskopisk analys skall det så klart inte heller stå i slutrapporten. Han har ju själv ändrat sina preliminära rapporter, har vi fått veta, och då INTE på medicinska grunder. Utan på åklagarens åsikter. Riktigt beklämmande för en "expert".
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Själv hoppas jag på att blödningen i äratären och mjukdelsbödningarna i den djupa muskulaturen ger AL rätt, när det handlar om ett hårt och långvarigt tryck.
Ja, det och att rättsliga rådet bekräftar såväl det som att sinus caroticus, som biträdande professorn på Ryhov berättade, inte kan ses som en alternativ dödsorsak i detta fallet.
Snacka om att AE solkar ner en lång framgångsrik karriär med detta utlåtandet. Riktigt tragiskt för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Detta bidrog till att petekier saknas och Toves mjuka strukturer på sköldbrosk och tungben har bidragit till avsaknad av frakurer. Men det finns blödningar på strukterar bakom sköldbrosket. Påpekar han det alls?
Nej, det undviker han också helt att ta upp.
Viktigt också att notera, som rättsmedicinalverket nämner i sin litteratur, att avsaknaden av de frakturer som AE försöker göra sak av, normalt bara ses på offer över 40 år. Det är nästan 20 ÅR innan Tove hade nått den åldern. Men tänka sig, det "glömmer" AE också att nämna.
Ja, det är inte utan anledning att jag ifrågasatte om han är senil, den gamla seniora professorn.