2023-06-13, 09:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Uppenbarligen kan MH inte veta vad som är rätt och fel om hon bara gör som JJ säger utan att ifrågasätta var det inte så? Exempel JJ säger åt MH att slänga ut Toves nycklar genom bilfönstret hon bara gör så utan att reflektera. JJ säger till MH att bära Tove samma sak hon bara gör det ingen moralisk kompass där inte. Hela denna historien handlar om detta MH står inte upp för något som rätt eller fel hon bara gör vad JJ säger till henne

Maja gör ingenting av allt detta med mindre än att Johanna säger åt henne.
Citera
2023-06-13, 09:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Sant!

Tror heller inte hon hade kunnat hålla sig till den överenskomna lögnen i två månader om varit avstängd, för att sen börja berätta valda delar i samband med att bevisen trillar in som talar för att Maja faktiskt var med i skogen och därmed hjälpt till att bära kroppen.

Hennes berättelse följer precis samma mönster som många andras som anklagas för allvarliga brott. Ljuger så länge det går för att sen bara erkänna det som kan bevisas. Sen bortförklarar man sitt beteende med fylla, sömn och chock. Allt för att slippa ta ansvar för det hemska man gjort. Vi har sett det förr och kommer se det igen. Att Maja skulle vara den där ”en på miljonen” som faktiskt talar sanning och är oskyldigt dömd har jag väldigt svårt att tro.

Det håller jag också för rätt otroligt.
Majas mönster och berättelse följer precis det som unga brottslingar brukar göra - erkänna det de överbevisas om, men inget mer.

Det som gör att Maja sticker ut är att hon inte tidigare är straffad och van vid polisförhör men ändå lyckas att neka, ljuga och hålla tyst så länge och att hon till slut anger och skyller på en medåtalad.
Det är inte vanligt att medbrottslingar gör.
Citera
2023-06-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja säger att hon låg i Johannas säng
Johanna säger att Maja låg i Johannas säng
Polisen säger att Maja låg i Johannas säng

dina försök att bevisa motsatsen med dina egna påhittade superlativ är bara löjliga och fruktlösa.

Vid vilken tid säger polisen att Maja låg i Johannas säng? Före eller efter bortforslandet av liket?

Eller inte alls... har polisen bara konstaterat att det låg barr i sängen (ev jacka som kan ha blivit kastad där efter deras hemkomst från skogen)?
Citera
2023-06-13, 10:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det håller jag också för rätt otroligt.
Majas mönster och berättelse följer precis det som unga brottslingar brukar göra - erkänna det de överbevisas om, men inget mer.

Det som gör att Maja sticker ut är att hon inte tidigare är straffad och van vid polisförhör men ändå lyckas att neka, ljuga och hålla tyst så länge och att hon till slut anger och skyller på en medåtalad.
Det är inte vanligt att medbrottslingar gör.

Det gäller för Johanna, men inte Maja.

Maja erkände till exempel gravfridsbrott utan att polisen hade ett enda bevis emot henne.

Det är bara du som är helt förblindad i ditt hat av Maja som påstår sådana helt galna saker.
Citera
2023-06-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Johannas säng var förbjudet område för Maja.
J var oerhört känslig för att någon la sig i Js säng. Det var en "grej, en tick" för J, som en tvångstanke.

Att J därför skulle tillåtit att M gick och la sig i Js säng redan när de kom hem från Nöjet, är faktiskt inte så troligt. M var uttryckligen FÖRBJUDEN att lägga sig i eller på Js säng.
Dessutom var sängen belamrad med massor av saker. Hemskt obekvämt att ligga där för en 170 cm lång kvinna och inte så lätt att sova skön djupsömn i.

Att M påstår sig ha lagt sig och efterlämnat barr i Js säng efter dumpningen framåt småtimmarna - och J då inte kraftigt protesterat - har troligen att göra med den extrema situationen de befann sig i just då, om det är sant.
Ja precis och när J upptäcker det så vill hon snabbt få bort henne fr säng så hon säger att hon ska skjutsa hem M
Citera
Medlem
Citat:
AE är ju extremt flummig i sitt uttalande. Han säger att förloppet var snabbt, och det är svårt att se någon annan orsak till att förloppet är snabbt, än hans påstående om tryck på sinus caroticus.

Det blev väldigt tyst om de 300+ strypmord som Heretic77 påstår sig ha gått igenom, när jag frågade hur många av dem som relaterade till sinus caroticus. Hade varit intressant statistik i sammanhanget.

Jag svarar dig ogärna då du har en otrevlig översittarattityd som till stor del förstör en annars väldigt bra tråd. Men jag bröt det igår och svarar dig även här då.

Jag har inte gått igenom alla 300+ strypmord i detalj på den nivån att jag minns att dom pratat om tryck på sinus caroticus. Men jag kan säga att jag inte läst om något strypmord där döden inträffade efter kortvarigt strypgrepp på 10 sek. Det måste vara extremt ovanligt. Och dom få gånger det hänt är gissningsvis offret gammalt, svagt eller sjukt.

Jag har inga medicinska kunskaper till skillnad från andra skribenter. Så jag överlåter den diskussionen till andra och enbart läser inläggen.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vid vilken tid säger polisen att Maja låg i Johannas säng? Före eller efter bortforslandet av liket?

Eller inte alls... har polisen bara konstaterat att det låg barr i sängen (ev jacka som kan ha blivit kastad där efter deras hemkomst från skogen)?

Vid vilken tid FÖRBJÖD Johanna Maja att ligga i sängen?
Citera
2023-06-13, 10:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag svarar dig ogärna då du har en otrevlig översittarattityd som till stor del förstör en annars väldigt bra tråd. Men jag bröt det igår och svarar dig även här då.

Jag har inte gått igenom alla 300+ strypmord i detalj på den nivån att jag minns att dom pratat om tryck på sinus caroticus. Men jag kan säga att jag inte läst om något strypmord där döden inträffade efter kortvarigt strypgrepp på 10 sek. Det måste vara extremt ovanligt. Och dom få gånger det hänt är gissningsvis offret gammalt, svagt eller sjukt.

Jag har inga medicinska kunskaper till skillnad från andra skribenter. Så jag överlåter den diskussionen till andra och enbart läser inläggen.

Säkert.
Du ljuger sämre än Johanna. Om du är så insatt att du vet exakt hur alla dessa strypmorden gick till, så som du påstått, då kan du inte ha missat dödsorsaken. Så nu "gissar" du istället på precis det som vi just hört en expert berätta.

När gick du igenom alla dessa strypmord och varför gjorde du det?

Att du inte läst om något är inget argument. Ingen hade läst om ett mord som det på Tove tidigare. Det betyder inte att mordet inte hänt.
Citera
2023-06-13, 10:12
Medlem
Citat:
Maja säger att hon låg i Johannas säng
Johanna säger att Maja låg i Johannas säng
Polisen säger att Maja låg i Johannas säng

dina försök att bevisa motsatsen med dina egna påhittade superlativ är bara löjliga och fruktlösa.

Men det var fortfarande förbjudet för M att lägga sig i J säng
Hon hade ju inte fått tillåtelse och om du lyssnar på förhör med J så hörd du också att J var inte glad när hon upptäckte det och hon vill få bort henne fr säng så hon skjutsar hem M
Senast redigerad av Anedin 2023-06-13 kl. 10:16.
Citera
2023-06-13, 10:13
Medlem
Citat:

Har du svarat på fel inlägg?

Mitt inlägg (som svar till dig) handlande inte om när J förbjöd M/någon att ligga i hennes säng.

Du skrev att polisen VET att MH låg i J.s säng... min fråga till dig, var det innan eller efter mordet, efter hemkomst från skogen?
Citera
2023-06-13, 10:15
Medlem
colis avatar
Citat:

Läs Johannas svar i FUP.
Ingen fick ligga i hennes säng - det var en "grej" för henne att sängen inte fick användas av någon annan. Hon hade haft detta "personliga sängbehov" sedan länge, enligt hennes svar i FUP.
Leta i FUP får du göra själv.
Citera
2023-06-13, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
AE är ju extremt flummig i sitt uttalande. Han säger att förloppet var snabbt, och det är svårt att se någon annan orsak till att förloppet är snabbt, än hans påstående om tryck på sinus caroticus.

Det blev väldigt tyst om de 300+ strypmord som Heretic77 påstår sig ha gått igenom, när jag frågade hur många av dem som relaterade till sinus caroticus. Hade varit intressant statistik i sammanhanget.

Jag har inte tillgång till mina aktiblagor nu, men om jag minns rätt så menade han själv att typ: ingenting talr emot att det är sinus caroticus som har påverkats och orsakt döden, utom ungefr att det är omdiskuterat. Var det inte han själv som hade synpunkter på detta dödssätt i sin bok??? Hjälp mig ta rätt på det.

Sedan drar han en diskussion om att det enbart finns ett enda tecken av alla tecken som man brukar se vid manuell strypning, varav avsaknade av flera av dessa faktiskt kan förklaras enligt AL.

När han kommer till aspriationen, tar han upp maginnehållet (naturligtvis) i luftrörsträdet, men sedan också drar kortet från det peliminära utlåtandet.

Också det där skummiga slemmet, som faktiskt AL tar upp under rättegången kan finnas även vid manuell strypning.

Nu minns jag inte exakt vad hon sa om de luftrika och utspända lungorna som han också tar upp som ett tecken, men jag tror att AL sa att detta också kan ses vid strypning, liksom det uppiskade slemmet.

Så lite att AE blandar in det preliminära svaret, liksom att han tar bort tecken som ses som även kan ses vis strypning, men enligt honom barases vid aspiration. Min lekmannabedömning.

Själv hoppas jag på att blödningen i äratären och mjukdelsbödningarna i den djupa muskulaturen ger AL rätt, när det handlar om ett hårt och långvarigt tryck.

Detta bidrog till att petekier saknas och Toves mjuka strukturer på sköldbrosk och tungben har bidragit till avsaknad av frakurer. Men det finns blödningar på strukterar bakom sköldbrosket. Påpekar han det alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in