2023-06-12, 23:56
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blir mer och mer övertygad om att både Archer, Arthur, GLSDB mm anlänt och verkar i det fördolda med förbud om att posta information om systemen. Det är en tvåhövdad strategi, ett ryssen fattar noll om vad det är som träffar dem, man får telemetri i realtid som man kan utvärdera i det fördolda i lugn och ro - win win.

Samma här, fick också den känslan.

"shoot and scoot" strategin är en nyckelroll för att tex. Archer ska fungera som bäst.
Jag är rätt säker på att Archer arbetar för fullt, as we speak.
Citera
2023-06-12, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Har fin info att Excalibur slår ut ryZZka positioner med extrem precision i detta nu. Det Svenska stålet biter stenhårt.

Ja Excalibur är ett fantastiskt system, jag har sett många videos och det handlar om meterprecision, kombinerat med zonrör så är det inte mycket som kommer undan. Du får gärna dela med dig av din info så man får läsa mer. Svenskt stål är byggt för en enda sak - att mosa ryskt anfall. Utan ryssen hade vi inte behövt någon försvarsindustri, men det är ju också ett sätt att tjäna pengar, man måste leva också.
Citera
2023-06-12, 23:58
Medlem
Salorms avatar
Synd att det här verkar vara ett troll, annars hade iallafall jag sett fram emot Shoigu vs Wagner PMC.
https://twitter.com/igorsushko/status/1668337052365238272?t=pXgVK1j_y7KHFALk7vjuYQ&s=19
Citera
2023-06-12, 23:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ryssbloggaren WarGonzo bekräftar att ryssens motanfall vid Makarovka inte gick enligt plan

"tvingas konstatera att alla segerrika uttalanden om Makarovka är förhastade. Bosättningen är fortfarande platsen för hårda strider.

"Fienden utför leverans av infanteri i små grupper, med hjälp av lätta fordon, vilket, vid operativ upptäckt från luften, gör det svårt att engagera sig snabbt. Därför faller våra anfall mot fiendekluster som redan finns i Makarovka och som försöker få fotfäste där, säger källan till @wargonzo -projektet, som är mitt i stöket.

Tvärtemot prognoserna var det inte möjligt att återerövra byn i slutet av dagen. Vi hoppas att i morgon kommer våra försök i denna riktning att krönas med framgång och att nynazisterna inte kommer att kunna få fotfäste på denna höjd."
Tackar för den. Alltid gött med goda nyheter i slutet på dagen!! Ja som jag trodde så var ryssens position där inte den bästa.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1668376160370151426
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-13 kl. 00:20.
Citera
2023-06-13, 00:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tyvärr så har ju alla länder, utom möjligen Sverige och Finland, öppet redovisat vilka vapen som ska levereras till UAF. Hade ju varit bättre att det skulle varit hemlisar helt klart. Om jag inte minns helt fel har glsdb redan stått med i nån lista men det var ju ett tag sen nu. Angående Archer så har det blivit jäkligt tyst om den ja. UK köpte ju några Archer också så det finns ju inte så många kvar heller. Men ajg skulle inte bli förvånad över om det redan finns några Archer igång i Ukraina. Med det sagt så kom det precis ut en nyhet att en rysk general-major strök med idag. Gissningvis i missilattacken mot strandhotellet.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1668370513494781952

Om Sverige och Finland vill hålla ryssen ovetandes så är jag fine med det även om jag själv gärna skulle vilja se hur mycket videos som helst om det, man vill ju se skattepengarna jobba. En svensk tiger, det verkar ukrainarna också kunna göra. Fin nyhet!
Citera
2023-06-13, 00:07
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Betyder det att ryskt luftvärn faktiskt har problem med storm shadow? Då kan de snabbt bli av med mycket som de gärna hade velat haft kvar.

Föregås användningen av stormshadow så är sead till nytta läs " harm " det tvingar fram radar grupperingar och tvingar dem till att vara " tysta"
Senast redigerad av skalman1973 2023-06-13 kl. 00:11.
Citera
2023-06-13, 00:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den här hade jag missat: knivskarp video från Velyka Novosilka-fronten. De berömda åsarna väl synliga. Ger en uppfattning om landskapet i trakten.

T-80BV (fullsmockad med ERA) kommer i full karriär och blir kaputt. Tankeväckande, detaljerad avslutning där besättningen omhändertas av ukrainska soldater.

https://twitter.com/sentdefender/status/1668199677861191680

ERA har ingen verkan mot en stridsvagnsmina då minan verkar underifrån. Besättningen överlevde så pansaret har fungerat även om stridsvagnen är satt ur brukbart skick pga sprängda larvband. ERA skyddar mot ATGM.

Edit:
Den där kan säkert bärgas av UAF och ges nya larvband och kanske några drivhjul och lite svets, sen är den igång igen. Fast på "fel" sida.
Senast redigerad av revodneb 2023-06-13 kl. 00:14.
Citera
2023-06-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ja Excalibur är ett fantastiskt system, jag har sett många videos och det handlar om meterprecision, kombinerat med zonrör så är det inte mycket som kommer undan. Du får gärna dela med dig av din info så man får läsa mer. Svenskt stål är byggt för en enda sak - att mosa ryskt anfall. Utan ryssen hade vi inte behövt någon försvarsindustri, men det är ju också ett sätt att tjäna pengar, man måste leva också.

och 3 granater som slår ned precis där de ska EFTER att den rullat vidare. Hoppas verkligen de gör det bästa med den.
Citera
2023-06-13, 00:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
ERA har ingen verkan mot en stridsvagnsmina då minan verkar underifrån. Besättningen överlevde så pansaret har fungerat även om stridsvagnen är satt ur brukbart skick pga sprängda larvband. ERA skyddar mot ATGM.
Ja, absolut — mängden ERA var bara en observation jag gjorde. En detalj utan betydelse för utfallet.
Citera
2023-06-13, 00:15
Avslutad
Brutalt klipp!

En grupp ryska soldater vill ge upp och avrättas då direkt av sina egna!

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/147m73o/russian_frontline_security_unit_executes/
Citera
2023-06-13, 00:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här är en Ukrainsk Humwee som kör på en mina sett ur en som åker på dens synvinkel. https://twitter.com/WarMonitors/status/1668263843477311490

Besättningen ser ut att ha överlevt, Humwee har gjort sitt jobb!
Citera
2023-06-13, 00:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, absolut — mängden ERA var bara en observation jag gjorde. En detalj utan betydelse för utfallet.

Det verkar som ryssarna sparat på sina era-bestyckade vagnar, iofs klokt av dem. Inte för att det kommer att göra någon skillnad men lite copium behöver de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in