2023-06-12, 23:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tackar för den. Ahh, äntligen kom det bilder från den attacken. Det har gått rykten hela kvällen om en attack vid havet men jag har inte sett några bilder. Ja det lär ju vara SS eller Himars. Om nu inte de där glsdb har anlänt.

Jag blir mer och mer övertygad om att både Archer, Arthur, GLSDB mm anlänt och verkar i det fördolda med förbud om att posta information om systemen. Det är en tvåhövdad strategi, ett ryssen fattar noll om vad det är som träffar dem, man får telemetri i realtid som man kan utvärdera i det fördolda i lugn och ro - win win.
Citera
2023-06-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Rädda livet? Tillåt mig le. De brinner i helvetet nu hela högen. Ryssland tar inga fångar längre. Det har sagts officiellt.

Det var Wagner som sa? Gäller nog inte hela tiden och överallt? Vore orimligt om det gjorde. Man vill väl att motståndarna ska ge upp hellre än att slåss till siste man?
Citera
2023-06-12, 23:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Putin skickar tjetjenska islamister att slåss mot ryssar i Europeiska Ryssland.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1668323547104542737
Citera
2023-06-12, 23:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Du gör tankefelet att tro att det går att separera Putin från kleptokrati och korruption.
Hela psykdvärgens game hänger ju på detta. Utan korruptiin och kleptokrati- ingen dvärg.

Det är inget tankefel, Putin är stöpt i den gamla sovjetdoktrinen så det går inte att ändra på honom, det vore som att göra om Mikael Wiehe till SD, glöm det. Det är en alternativ tanke om hur det kunde ha varit, i en alternativ verklighet där någon tänkte annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blir mer och mer övertygad om att både Archer, Arthur, GLSDB mm anlänt och verkar i det fördolda med förbud om att posta information om systemen. Det är en tvåhövdad strategi, ett ryssen fattar noll om vad det är som träffar dem, man får telemetri i realtid som man kan utvärdera i det fördolda i lugn och ro - win win.

Betyder det att ryskt luftvärn faktiskt har problem med storm shadow? Då kan de snabbt bli av med mycket som de gärna hade velat haft kvar.
Citera
Medlem
Citat:

Har fin info att Excalibur slår ut ryZZka positioner med extrem precision i detta nu. Det Svenska stålet biter stenhårt.
Citera
2023-06-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ukraina är upptakten till ett kallt krig precis som Korea var på 1950-talet och Vietnam på 1970-talet. Du kanske har noterat de fördjupade relationerna mellan Ryssland, Kina, Iran osv. Det är på strategisk och politisk nivå som krig avgörs. Under Kalla kriget hade vi mängder av proxykonflikter liknande den i Ukraina. Detta handlar om mer än Ukraina. Den analysen gör även Foreign Policy, National Interest, RUSI och Foreign Affairs - så det är knappast en iakttagelse från min sida.

Korea var inte ett kallt krig och ännu mindre var Vietnam.

Detta handlar inte om något annat än att Ryssland på något konstigt vis fått för sig att de har rättighet att blanda sig i riktig politik och framtid.

Ukraina är inte på något vis ansvarigt eller utnyttjat utav annan för detta, utan endast de som får lida för att den efterblivna ryssen fortfarande inte förstår regler och verklighet.

Man kan inte sitta och dagdrömma om att förgöra den som efter allt är det ENDA som inspirerat och fått dig själv att bli det du är idag. Ukraina behövs inte för att göra detta kristallklart, så det är ENDAST Ryssland som är involverade i detta påhitt som du kallar "proxykrig".

Hade Ryssland förstått självklarheter och mänskliga utvecklingsfaser så hade de ju självklart bugat och hängt med på tåget som de blivit SERVERADE de senaste 40 åren.

Att starta krig för ingenting kräver sina svar, och dessa svaren kräver långt mer än att en stackars dröm från en diktator hamnat snett. Därför försvarar Ukraina sig nu! Inte för att USA eller någon annan säger det, utan för att de helt enkelt anser att det behövs MYCKET mer svar än de idiotierna som Ryssland hittills presenterat
Citera
2023-06-12, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Betyder det att ryskt luftvärn faktiskt har problem med storm shadow? Då kan de snabbt bli av med mycket som de gärna hade velat haft kvar.

Jag vet faktiskt inte hur bra ryskt luftvärn är emot storm shadow. Du får fråga någon som vet.
Citera
2023-06-12, 23:55
Medlem
Ryssbloggaren WarGonzo bekräftar att ryssens motanfall vid Makarovka inte gick enligt plan

"tvingas konstatera att alla segerrika uttalanden om Makarovka är förhastade. Bosättningen är fortfarande platsen för hårda strider.

"Fienden utför leverans av infanteri i små grupper, med hjälp av lätta fordon, vilket, vid operativ upptäckt från luften, gör det svårt att engagera sig snabbt. Därför faller våra anfall mot fiendekluster som redan finns i Makarovka och som försöker få fotfäste där, säger källan till @wargonzo -projektet, som är mitt i stöket.

Tvärtemot prognoserna var det inte möjligt att återerövra byn i slutet av dagen. Vi hoppas att i morgon kommer våra försök i denna riktning att krönas med framgång och att nynazisterna inte kommer att kunna få fotfäste på denna höjd."
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Rysk general död i robotattack. https://twitter.com/SmartUACat/status/1668370172002938880
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ukraina är upptakten till ett kallt krig precis som Korea var på 1950-talet och Vietnam på 1970-talet. Du kanske har noterat de fördjupade relationerna mellan Ryssland, Kina, Iran osv. Det är på strategisk och politisk nivå som krig avgörs. Under Kalla kriget hade vi mängder av proxykonflikter liknande den i Ukraina. Detta handlar om mer än Ukraina. Den analysen gör även Foreign Policy, National Interest, RUSI och Foreign Affairs - så det är knappast en iakttagelse från min sida.

Såklart. Känns dock inte som att det är Ryssland eller Iran som är supermakten. Ryssland verkar ha hamnat i att istället bli landet som har kriget hos sig än att bedriva det mot USA någon annan stans. Fast känns ändå inte som att Kina ville ha det såhär nu. Så landar för mig i att Ryssland är instabilt.
Citera
2023-06-12, 23:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Tyvärr så har ju alla länder, utom möjligen Sverige och Finland, öppet redovisat vilka vapen som ska levereras till UAF. Hade ju varit bättre att det skulle varit hemlisar helt klart. Om jag inte minns helt fel så har glsdb redan stått med i nån lista men det var ju ett tag sen nu. Angående Archer så har det blivit jäkligt tyst om den ja. UK köpte ju några Archer också så det finns ju inte så många kvar heller. Men jag skulle inte bli förvånad över om det redan finns några Archer igång i Ukraina. Med det sagt så kom det precis ut en nyhet att en rysk general-major strök med idag. Gissningvis i missilattacken mot strandhotellet.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1668370513494781952
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-12 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in