2023-06-12, 22:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Gå in på dagens aktuellt så säger pasikivi att Man kan se bilder från fronten med stridsfordon 90 på twitter osv

Men ingen annan har sett de bilderna med stridsfordon 90 !??

Står han och hittat på under bästa sändningstid?

Han har väl kollat på ryzka fejkvideos.... Undvik SVT o pasikivi är väl slutsatsen då.

"sändningstid" låter så 90 tal haha
Citera
2023-06-12, 22:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är detta den genomsnittlige ryske soldaten så fattar man ju att det inte går lysande för dem. Gamla trötta och tjocka gubbar utan minsta livsgnista i blicken (förvisso har de precis blivit sårade och tillfångatagna men ändå).

Ja förr var det unga killar som var soldater men nu verkar de vara medelålders.
Citera
2023-06-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Rädda livet? Tillåt mig le. De brinner i helvetet nu hela högen. Ryssland tar inga fångar längre. Det har sagts officiellt.
Nej, det har inte sagts officiellt. Det är den privata Wagnergruppen som sade att de inte tar fångar - vilket de fick fan för från den ryska regeringen. Wagnergruppen kallade sedan Putin och hans regering för allt möjligt fult på Telegram. Du måste skilja på den reguljära ryska armén och Wagnergruppen och milisgrupperna. Det är de två senare som begår övergrepp. Det samma gäller i Ukraina. Den ukrainska reguljära trupperna är ordentliga och följer Genèvekonventionen men det kan inte sägas om Azov och de andra milistrupperna.

Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Som för att runda av dagen på ett lämpligt sätt så ställdes oanmält det årliga fyrverkerier på den ryska nationaldagen in i Moskva.

Skulle ha skjutits av kl 2200 lokal tid, men det blev ingenting. Allmänheten som stod och väntade fick vända hem besvikna…

Talande på något sätt.

https://t.me/moscowtimes_ru/13420

Det går bra nu.
Mer korkad propaganda. Vad får västerländsk media ut av den där typen av artiklar? Hur hjälper det Ukraina? Precis som idiot-artiklarna från Daily Mail som hävdar att Putin är döende cancer hjälper det ingen annan än Ryssland. Fokus bör vara på besegra Ryssland och det gör man med vilja och vapen. Inte genom att sprida ovidkommande dravel. Man kan säga mycket om rysk media men om det är något jag uppskattar med dem (med undantag för deras tjafsande om "nazister") är att deras medier beskriver konflikten på ett betydligt mer seriöst sätt och fokuserar på det relevanta och ger läsaren information. Men det är klart - 95% av den här tråden tror att ett tiotal ukrainska soldater har avlidit i kriget och att Ukraina förlorat en handfull fordon. Med sådana vänner behöver Ukraina inga fiender.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-12 kl. 22:55.
Citera
2023-06-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja förr var det unga killar som var soldater men nu verkar de vara medelålders.

Nej, inget har ändrats där. Gäller även i Ukraina, att riktiga soldater medelsnittar 32-48 års ålder.
Resten är kycklingar som fortfarande får lära sig att gå eller kanske inte gå alls. Kanonmat kallas de i Sverige och Finland. Offset svar, men än så hemskt sant.

Nej - man KAN inte vara soldat när man är 19 bast. Man kan skjuta och strida ja, men det är inte det som är att vara soldat
Citera
2023-06-12, 22:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
leopard 2 förintas i en takt av 10-20 per dagligen

Nej. Enligt Oryx har 7 leoparder förstörts, skadats eller övergivits - totalt under hela offensiven:

Citat:
Documenting Ukrainian Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine

1 Leopard 2A4: (1, destroyed)
3 Leopard 2A6: (1, destroyed) (1, abandoned) (2, abandoned)
3 Leopard 2R mine-clearing tank: (1 and 2, damaged and abandoned) (3, abandoned)

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html
Citera
2023-06-12, 22:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Här är en Ukrainsk Humwee som kör på en mina sett ur en som åker på dens synvinkel. https://twitter.com/WarMonitors/status/1668263843477311490
Citera
2023-06-12, 22:57
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Risken är överhängande att Ukraina delas i två delar.
Det här är klassiskt önsketänkande från vatniks och gråtfärdiga Putin-orcher som inte kan hantera att de förlorar ett illa planerat och förberett krig de själva startat. De spammade om det redan för ett år sedan, och än ser vi inga tecken på att denna Uralmongoliska dröm ska slå in:
(FB) Den stundande splittringen av det snart forna Ukraina
(FB) Så Ryssland vinner, korrekt?

Tvärtom snarare: Det har ju brytit ut ett inbördeskrig inne i Ryzzland som Z-orcherna överhuvudtaget inte klarar av...
(FB) Vad händer i Belgorod?

Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Som för att runda av dagen på ett lämpligt sätt så ställdes oanmält det årliga fyrverkerier på den ryska nationaldagen in i Moskva.

Skulle ha skjutits av kl 2200 lokal tid, men det blev ingenting. Allmänheten som stod och väntade fick vända hem besvikna…

Talande på något sätt.
https://t.me/moscowtimes_ru/13420

Det går bra nu.
Man får inte förvänta sig så mycket i eller av ett U-land som inte hade något julfirande för att det inte fanns pengar till det...
(FB) Ryssland ställer in Julen: "Cancel culture", lol
Citera
2023-06-12, 22:58
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Från Wikipedia;

T-90 är en tredje generationens rysk stridsvagn som är i bruk i de ryska och indiska arméerna. T-90 utvecklades av Kartsev-Venediktov designbyrå vid Uralvagonzavod i Niznij Tagil. Den är en vidare uppgradering från T-72 med viss teknik från T-80. Indiens version heter T-90 Bhishma som är en uppgradering från den ryska T-90S. Två varianter, T-90S och T-90E, har identifierats som möjliga exportmodeller.

Ok?

Den finns ju uppenbarligen inte bortsett från bakom en traktor på diverse parader där den konstant havererar.

Tror du att det står 2000 T-90 startklara i Uralbergen i väntan på bättre tider?
Citera
2023-06-12, 22:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En del av den ryska kontra-offensiven som inte kommer längre. De körde på en mina. Det verkar vara det svåraste vapnet nu för båda sidor. https://twitter.com/parrot_soldier/status/1668320930412494851

Snubben på slutet som får karamellen var riktigt "shell-shocked", obehagligt att se. Inte alla som återhämtar sig från sånt, bättre att få en skada i foten då som den första.
Citera
2023-06-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
USA hade innan kriget omkring 7000 Bradley. Jag lyssnade på en West Point professor, förvisso var han han full av skit, men han påpekade mycket korrekt att USA har enorma lager IFV och att de redan är betalda för. Han menade att de står och rostar i öknen i Nevada och New Mexiko och kan snabbt fixas upp och skickas till Ukraina. Vapenleveranser var det minsta problemet enligt professorn.

Det var enligt West Point professorn politikernas velighet som var problemet. Jag fann det intressant eftersom det var ett eko från det som en rysk politiker som sade ungefär samma sak. Enligt den ryska politikern skulle NATO kunna trycka tillbaka Ryssland men eftersom de vägrar skicka tillräckligt med vapen och rätt vapen gav det dem ett övertag.

Jag undrar varför västerländska politiker är så nojiga att skicka vapen till Ukraina. Visst - det finns en riktig för tredje världskriget men Ryssland har lär inte heller vara intresserade av ett sådant. Således, det verkar (av det jag kan läsa) relativt riskfritt att skicka mer vapen till Ukraina. Med tanke på att framförallt USA kan plocka av sina redan betalda lager kan detta inte vara oöverkomligt.

Ryssland säljer sin gas och olja till andra länder och då främst Kina och Indien. De är inte oväntat överlyckliga över det här kriget. De har just nu en bra tillväxt eftersom Ryssland säljer sin energi för under marknadspris till dem.

Vidare fortsätter rysk gas och olja att strömma till Europa genom Turk-Stream och en pipeline som går genom Ukraina. Ryssland betalar förövrigt Ukraina för den ryska pipelinen som går genom landet. Ukraina tar emot pengarna och har valt att inte stänga ned ledningen. Pengar är trots allt pengar. Kina och Indien skeppar också sitt överskott (som de har fått tack vare kriget) till Europa. Som du skriver är en del ryssar emot kriget med andra är för. En övervikt är dock för kriget. På samma sätt som vi har pro-ukrainsk propaganda här i väst har de rysk propaganda i Ryssland. Människor tenderar att köpa det som auktoriteter säger till dem.

Kriget är inte över. Risken är överhängande att Ukraina delas i två delar. En fryst konflikt. Jag kan tänka mig att USA och EU för sådana diskussioner internt. Situationen skulle påminna om den i Korea. Koreakriget var det första stora kriget i början av Kalla Kriget. USA ville inte starta varmt krig mot Kina och Sovjet och därför delade man på Korea. Ukraina kan gå åt det hållet. Den pro-ryska bloggsfären tenderar att säga att så inte är fallet men jag misstror dem.

Dagens Nyheters ledarsida var inne på en liknande lösning för en 1-2 veckor sedan. Jag är ingen vän av tredje världskriget och ett eventuellt kärnvapenkrig men om västvärlden anser att de inte vill dela Ukraina i två kanske de bör överväga detta. Då är det av vikt att det kommuniceras till väljarna idag så vi kan avgöra om vi vill offra våra liv och planeten för ett amerikanskt proxykrig.

Då borde det ha gått upp för Ryssland att de blöder i ett proxykrig där USA har resurser som kan göra det väldigt kostsamt, kanske vid det här laget också kännas lite dumt att dragit igång det (för det är vi överens om att de/han gjorde?). Världskrig är mycket dåligt. Att Ryssland helt lägger Europas näst största land under sig är ju inte heller något vidare. Mycket svårt att bara acceptera.
Citera
2023-06-12, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Enligt Oryx har 7 leoparder förstörts, skadats eller övergivits - totalt under hela offensiven:

Oryx får inte med allt. Igår var det 4 st. Så det ökar stadigt
Citera
2023-06-12, 23:03
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag tror det händer. Med många sårade är det nog rimligt att ge upp åt det håll som känns enklast för tillfället. Så jag tror det sker åt båda håll.

Ja fångutväxling skedde senast häromdagen. Rörande bilder när ukrainarna kom hem.

https://www.youtube.com/watch?v=aHBNzZvVosg&ab_channel=Firstpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in