2023-06-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs kvällsuppdatering för de som är intresserade

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Hej Reimer.
Häng dig inte fast vid att där fanns en drös som menade på bristerna i Kenneths rapporteringar innan.
Jag är själv en som inte läser hans rapporter, men det innebär definitivt inte att det är något annat än MYCKET BRA fakta här så som du presenterar den. Den är dessutom mycket närmre verkligheten än det mesta annat som kräks ut på Spitter och Telespam.
Uppskattat och i allra högsta grad tillhörande trådens intresse och TS

Kör på!
Citera
2023-06-12, 21:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Finns det också några ryssar som tycker kriget som Putin dragit in dem i är onödigt från början? Såna som hellre hade fortsatt exportera gas och kanske kunnat ha råd och lust att semestra i Europa som pensionärer. Eller är alla överens om att Nato och EU ville förstöra dem?

Prigosvin kan ju gå med i fria ryska styrkorna nu när Putin vill lägga ner hans privatarme.
Citera
2023-06-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Artilleri och minor har tydligen dödat flest i det här kriget.
Precis som i de flesta krig
Citera
2023-06-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En ukrainsk grupp/pluton överlämnar sig till ryssarna efter ö k. Ett sätt att rädda livet.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1668331484925825025

Jag tror det händer. Med många sårade är det nog rimligt att ge upp åt det håll som känns enklast för tillfället. Så jag tror det sker åt båda håll.
Citera
2023-06-12, 21:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Detta är bra!
Filmen bevisar att ryssarnas EW-system inte är 100% effektiva och ryssarna får räkna med att bli beskjutna och ta förluster redan när de framrycker mot deras egna befästningar för att möta motståndaren. Detta skedde vid ett snitt av fronten(Robotyne) där Ukraina inte lyckades avancera.
Med SMArt och Bonus kan det bli ännu bättre.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1668188125305159680
Tackar för denna filmen, dagens bästa helt klart! Grym drönare UAF har uppe där så ryssen kan ju omöjligt gömma sig. Ja det är vägen söderut mot Tokmak som går där och ryssen lär inte ge upp den frivilligt. De ryska fordonen på filmen ser alla ut att vara på väg söderut så det är ett gott tecken!
Citera
2023-06-12, 21:56
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Nu är inte jag världens smartaste person. Men det där såg aningen regisserat ut. Det som jag i synnerhet inte kan släppa helt är den "plötsliga" backen stridsvagnsföraren lägger in. Nästan som att föraren inte riktigt är bekant med eländet. Men visst, det kan ju bero på tusen andra saker ...

Vi lär veta snart.
Mjo, och att man kör med tornet riktat (visserligen en smula uppåt) mot ryssarna antyder att de känner sig klart säkra på att inga skott kommer avlossas. Kan ju vara en fråga om tveksamt omdöme eller bristande rutiner, men troligast är väl ändå att de känner grabbarna i fördonet.
Citera
2023-06-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Ukraina har fått ett antal Leopard-stridsvagnar förstörda. Så här många har man kunnat bekräfta hittills:Två förstörda. Tre övergivna. Och två både och. Enligt Oryx. Naturligtvis är det helt oundvikligt att man får egna stridsvagnar förstörda när man strider mot ett land som Ryssland. Även om ryssarna är något sämre än förväntat, så har de ändå en ganska stor militärmakt. Så att klara sig helt från förluster får ses som omöjligt. (En sak som detta krig visat är att de europeiska ländernas försvarsmakter i vissa avseenden är alldeles för underdimensionerade. Många länder har max ett hundratal stridsvagnar, men har man några dåliga dagar i rad (under ett krig), så kan lätt en stor andel av dessa slås ut. Och då står man mycket svagare när en ny krigsvecka börjar. Men jag gissar många länder i Europa drar de rätta slutsatserna från detta krig - och rustar upp. Så att man har lite marginal mot "dåliga dagar".)
Ryssland uppgav idag att de satt sju stycken Leopard 2 ur stridbart skick. Det betyder inte att de är förstörda. En del av dem har åkt på minor. Jag postade en video i tråden där två av dem åkte in i ett minfält. Antagligen har Ukraina hämtat dem och skickat dem till Europa för reparation. Sju stycken Leopard 2 satta ur stridbart skick är inte ett orimligt antal under en offensiv. Faktum är att jag trodde det skulle vara betydligt fler. Jag påpekade tidigare i tråden att västvärlden har omkring 3600 Leopard 2 och kan bygga fler. Ukraina kommer inte få slut på Leopard 2 så länge som västvärlden skickar dem.

Ukrainas biträdande utrikesminister Andriy Melnyk bad i söndags Tyskland om nya Leopard 2, Marders, Bradley och lämpliga vapen i söndags;

Citat:
In view of the military situation, Kiev's deputy foreign minister is asking for additional Leopard 2 main battle tanks and other heavy equipment. [...]

The Ukrainian army most urgently needs many more Western battle tanks, infantry fighting vehicles and other armored vehicles," Kyiv's Deputy Foreign Minister Andriy Melnyk, previously his country's ambassador in Berlin, told the Tagesspiegel: "Every Leopard 2 is literally worth its weight in gold for the decisive offensive."

(...)

Melnyk also asked for Ukraine to be given "another 60 Marder infantry fighting vehicles". Kiev's mayor Vitali Klitschko also told the "Bild am Sonntag" with reference to the current situation: "Further tank deliveries are also needed from Germany".

(...)

Expectations of the Ukrainian counteroffensive must be kept "very low" as long as Kiev's allies refuse to engage the country with combined weapons systems, said CDU politician Kiesewetter. According to him, Ukraine can only compensate for the quantitative disadvantage in terms of personnel and materiel on the battlefield "if weapons systems are supplied that allow Ukraine to destroy Russian supply lines far behind the front line."

https://www.tagesspiegel.de/politik/ukrainische-gegenoffensive-rufe-aus-kiew-nach-mehr-deutschen-panzern-9964638.html
Andriy Melnyk bad om detta eftersom material och människor går förlorade i krig. Jag skulle inte beskriva den ukrainska biträdande utrikesministern som en "ryssvän" för att han påtalar att Ukraina faktiskt förlorar både material och trupp. Det skulle vara konstigt annars. Problemet ligger primärt i att västvärlden inte skickar tillräckligt med vapen och rätt vapen vilket även CDU-politikern i artikeln påpekar.

Ett av de största problemen just nu är västerländsk medias idiotiska propaganda om "wunder weapons" vilket fick en användare att tro att ingen Leopard 2 blev förstörd när så inte var fallet. Med sådana vänner behöver Ukraina inga fiender. Västvärlden behöver tona ned propagandan och fokusera på kriget. Det betyder att Ukraina inte skall behöva tigga Leopard 2. De bör vara förväntat att de får dem när de efterfrågar dem och givet mängden av Leopard 2 som finns i EU borde det inte vara ett exceptionellt problem att få fram dem.

Även Anne Applebaum (som jag förövrigt inte gillar) påpekade i veckorna precis det som jag påpekat otaliga gånger - tona ned propagandan och snacket och se till så att rätt kvantitet och rätt vapen är på plats i tid. Anne Applebaum kan knappast beskrivas som en "ryssvän". Hon påtalar bara fakta och om man nu inte vill att Ukraina skall ta ryska så bör man också ge Ukraina förutsättningar att vinna kriget och det gör man bäst i sluta beskriva Ryssland som en svag part som har slut på mat och att Ukraina går från seger till seger. Så är inte fallet. Till och med Expressen (av alla Ukraina-vänliga medier) påpekade att man inte skall underskatta Ryssland. Det tog dem ett år att få in detta. Nu är jag varken en "Ukraina" eller "rysskramare" men om nu liberalerna vill vinna sitt proxykrig i Ukraina får man fan i mig sköta det ordentligt.

Sedan idag pågår det en NATO-övning i Tyskland med 250 flygplan och 10,000 personal.

Citat:
WUNSTORF, Germany — More than 250 aircraft and 10,000 personnel began a two-week military exercise on Monday involving NATO nations and Japan, in what host nation Germany bills as the largest deployment of aircraft in the alliance’s history.

https://www.nytimes.com/2023/06/12/world/europe/nato-air-exercises-drills-germany.html
Jag undrar vad syftet är? Det har spekulerats kring detta i tre månader. Det verkar för få flygplan (men vad vet jag) för att de skall intervenera i västra Ukraina. I Polen finns det röster som menar att NATO bör säkra västra Ukraina. Ungerns premiärminister påpekade under ett seminarium att sådana diskussioner har ägt rum. Det hade varit en proaktiv handling. Ingen sammanstötning med Ryssland och hälften av Ukraina skulle få beskydd av NATO. Inte en orimlig strategi givet omständigheterna.
Senast redigerad av Edgerton 2023-06-12 kl. 22:01.
Citera
2023-06-12, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Spännande om det kan bli ett pansarslag där nere i södra delen av kartan. Har Ukraina Leoparder där? jag skulle vilja se leoparder mot T-90. En repris av 2a världskrigets pantrar mot T34?

Tror du detta är en lek? Finns det inget tv-spel eller gammal film att se på istället

T-90 är ett toppmodernt och livsfarligt vapensystem. Det kommer bli en katastrof
Citera
2023-06-12, 22:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Nu är inte jag världens smartaste person. Men det där såg aningen regisserat ut. Det som jag i synnerhet inte kan släppa helt är den "plötsliga" backen stridsvagnsföraren lägger in. Nästan som att föraren inte riktigt är bekant med eländet. Men visst, det kan ju bero på tusen andra saker ...

Vi lär veta snart.

Har du stått vaktpost, då vet du att det var fejk.
Citera
2023-06-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En ukrainsk grupp/pluton överlämnar sig till ryssarna efter ö k. Ett sätt att rädda livet.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1668331484925825025

Rädda livet? Tillåt mig le. De brinner i helvetet nu hela högen. Ryssland tar inga fångar längre. Det har sagts officiellt.
Citera
2023-06-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryssland uppgav idag att de satt sju stycken Leopard 2 ur stridbart skick. Det betyder inte att de är förstörda. En del av dem har åkt på minor. Jag postade en video i tråden där två av dem åkte in i ett minfält. Antagligen har Ukraina hämtat dem och skickat dem till Europa för reparation. Sju stycken Leopard 2 satta ur stridbart skick är inte ett orimligt antal under en offensiv. Faktum är att jag trodde det skulle vara betydligt fler. Jag påpekade tidigare i tråden att västvärlden har omkring 3600 Leopard 2 och kan bygga fler. Ukraina kommer inte få slut på Leopard 2 så länge som västvärlden skickar dem.

Ukrainas biträdande utrikesminister Andriy Melnyk bad i söndags Tyskland om nya Leopard 2, Marders, Bradley och lämpliga vapen i söndags;

Andriy Melnyk bad om detta eftersom material och människor går förlorade i krig. Jag skulle inte beskriva den ukrainska biträdande utrikesministern som en "ryssvän" för att han påtalar att Ukraina faktiskt förlorar både material och trupp. Det skulle vara konstigt annars. Problemet ligger primärt i att västvärlden inte skickar tillräckligt med vapen och rätt vapen vilket även CDU-politikern i artikeln påpekar.

Ett av de största problemen just nu är västerländsk medias idiotiska propaganda om "wunder weapons" vilket fick en användare att tro att ingen Leopard 2 blev förstörd när så inte var fallet. Med sådana vänner behöver Ukraina inga fiender. Västvärlden behöver tona ned propagandan och fokusera på kriget. Det betyder att Ukraina inte skall behöva tigga Leopard 2. De bör vara förväntat att de får dem när de efterfrågar dem och givet mängden av Leopard 2 som finns i EU borde det inte vara ett exceptionellt problem att få fram dem.

Även Anne Applebaum (som jag förövrigt inte gillar) påpekade i veckorna precis det som jag påpekat otaliga gånger - tona ned propagandan och snacket och se till så att rätt kvantitet och rätt vapen är på plats i tid. Anne Applebaum kan knappast beskrivas som en "ryssvän". Hon påtalar bara fakta och om man nu inte vill att Ukraina skall ta ryska så bör man också ge Ukraina förutsättningar att vinna kriget och det gör man bäst i sluta beskriva Ryssland som en svag part som har slut på mat och att Ukraina går från seger till seger. Så är inte fallet. Till och med Expressen (av alla Ukraina-vänliga medier) påpekade att man inte skall underskatta Ryssland. Det tog dem ett år att få in detta. Nu är jag varken en "Ukraina" eller "rysskramare" men om nu liberalerna vill vinna sitt proxykrig i Ukraina får man fan i mig sköta det ordentligt.

Sedan idag pågår det en NATO-övning i Tyskland med 250 flygplan och 10,000 personal.

Jag undrar vad syftet är? Det har spekulerats kring detta i tre månader. Det verkar för få flygplan (men vad vet jag) för att de skall intervenera i västra Ukraina. I Polen finns det röster som menar att NATO bör säkra västra Ukraina. Ungerns premiärminister påpekade under ett seminarium att sådana diskussioner har ägt rum. Det hade varit en proaktiv handling. Ingen sammanstötning med Ryssland och hälften av Ukraina skulle få beskydd av NATO. Inte en orimlig strategi givet omständigheterna.

Varför skulle de intervenera i västra Ukraina?

Du skriver ett långt och insiktsfullt inlägg, och så avslutar du med detta ; CITAT - "det verkar vara för få flygplan för att de skall intervenera VÄSTRA Ukraina".

Jo, på ett sätt har du ju rätt, men det är också detta rättet som gör att din fråga är otroligt dum och som hämtad från en manual för de syfteslösa.

OM, nu någon, Polen, Tyskland eller hela Nato skulle intervenera i Ukraina med flyg så hade de till att börja med inte gjort det i VÄST för att upprätthålla någon sorts försvarslinje mot östra Ukraina. Den interventionen hade innefattat fler skvadroner och varit fokuserad på öst.

Sedan är det såklart fullständigt oväsentligt vad Ungerns premiärminister säger. Både för att han är ungrare och sedan för att han PÅ GRUND utav det såklart inte får veta vad de riktiga medlemmarna planerar. Sådant är priset man får betala om man snyltar på andra och dessutom springer fi's ärenden
Citera
2023-06-12, 22:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte mycket att tillföra diskussionerna just nu, men när det gäller att finna syndabockar till det ryska debaclet tycker jag det går för långsamt.

Huvuden borde rulla mycket snabbare.

Hade jag varit ADOLF hade både Gerasimov och Shoigu avlägsnats.

Prigorzhin borde, även om han är ett svin, få förtroende tillsammans med vikingen Surovikin.

Ett mer resultatinriktat team alltså.

Surovikin är bra på reträtter, Prigorzhin är bra på attacker.

Putin verkar handlingsförlamad och får inget gjort, tiden rinner iväg.

Vi är uppskattar dina mustiga statusuppdateringar, men det är nog bra om du slutar ge fienden tips. I och för sig förändrar det inte situationen då det blir ett nollresultat i slutändan. Tid är något som Putin inte har, varken personligt eller i kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in