2023-06-12, 19:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag tittar mest på vad som sker vid axeln Velika Novosilka. Där pressar ju ukrainarna på söderut, vilket kan bli mycket farligt för ryssarna om det sker ett genombrott vid huvudförsvarslinjen.

Eftersom ryssarna inte har något att falla tillbaka på just där, så är den enda möjlighet som står dem till buds att manövrera och försöka sig på ett motanfall. Detta skulle kunna få den ukrainska framdrivningen att komma av sig och ge ryssarna lite andrum.

Förutsättningarna för att göra ett motanfall just nu och just där är inte helt tokiga. Parallellt väster om den kedja av byar och tätorter längs med vilka ukrainarna gjort sin framryckning (dvs Velika Novosilka-Neskusjne-Storosjeve-Makarivka-Staromajorske-Urozjajne-Zavitne-Staromlynivka) sträcker sig en ås som dominerar den dalgång som ukrainarna rör sig fram igenom.

På plats finns trupper ur den ryska 5:e fältarmén, som verkar ha huvudansvaret för just detta frontavsnitt, och där den 127:e motorskyttedivisionen utgör den slagkraftigaste formationen, understödd av trupper från DNR och dess "elitformation" Kaskad-bataljonen.

Just nu florerar det rykten om att 127:e och Kaskad, företar ett motanfall för att återta Makarivka och klippa av den ukrainska framryckningen på mitten. En del proryska telegramkonton hävdar redan att ukrainarna har slagits tillbaka, vilket motsägs av andra.

Frågan är om ryssarna kan klara detta? Kännetecknande för striderna hittills är att ryssarna har försökt att undvika strid med mekaniserade förband "man mot man". De har nästan uteslutande använt sig av artilleri. Om de nu för fram egna trupper på marken, så kommer de att öppna sig för insats av det ukrainska artilleriet och en typ av strid på jämbördiga villkor som ryssarna har haft svårt att genomföra så här långt under detta krig (med undantag för Wagner och vissa VDV-förband i Cherson och Luhansk).

Hur som helst så kommer det nog att ske saker i natt. För båda sidor gäller att det viktigaste JUST NU inte är att ta den ena eller andra byn i besittning. Det viktiga är att hålla en taktisk/operativ reserv intakt så länge som möjligt, med tanke på framtida genombrott, respektive motanfall mot genombrottsförsök.
Citera
2023-06-12, 19:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det var ju Grägg jag menade. Finns ju en anledning till varför jag inte läser vad han skiver. En stor fåntratt enligt min åsikt. Den attacken skedde på den plats där ryssen var som absolut mest beredd på en attack. Det surrar lite rykten idag att en ny attack på Robotyne förbereds. Förmodligen bara för att tvinga ryssen till att binda trupper där. Annars ligger vägen söderut öppen för UAF att avancera på.

Jag har inget emot Grägg även om han tidigare hade ett skamfilat rykte, hans uppdateringar verkar ha stämt ganska bra tycker jag. Hoppas verkligen Ukraina kan ta vara på sitt momentum och driva ut ryssen i Azovska sjön. Problemet är ju att Ukraina bryr sig om sina soldater, till skillnad mot ryssen, så det kan ta längre tid.
Citera
2023-06-12, 19:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tittar mest på vad som sker vid axeln Velika Novosilka. Där pressar ju ukrainarna på söderut, vilket kan bli mycket farligt för ryssarna om det sker ett genombrott vid huvudförsvarslinjen.

Eftersom ryssarna inte har något att falla tillbaka på just där, så är den enda möjlighet som står dem till buds att manövrera och försöka sig på ett motanfall. Detta skulle kunna få den ukrainska framdrivningen att komma av sig och ge ryssarna lite andrum.

Förutsättningarna för att göra ett motanfall just nu och just där är inte helt tokiga. Parallellt väster om den kedja av byar och tätorter längs med vilka ukrainarna gjort sin framryckning (dvs Velika Novosilka-Neskusjne-Storosjeve-Makarivka-Staromajorske-Urozjajne-Zavitne-Staromlynivka) sträcker sig en ås som dominerar den dalgång som ukrainarna rör sig fram igenom.

På plats finns trupper ur den ryska 5:e fältarmén, som verkar ha huvudansvaret för just detta frontavsnitt, och där den 127:e motorskyttedivisionen utgör den slagkraftigaste formationen, understödd av trupper från DNR och dess "elitformation" Kaskad-bataljonen.

Just nu florerar det rykten om att 127:e och Kaskad, företar ett motanfall för att återta Makarivka och klippa av den ukrainska framryckningen på mitten. En del proryska telegramkonton hävdar redan att ukrainarna har slagits tillbaka, vilket motsägs av andra.

Frågan är om ryssarna kan klara detta? Kännetecknande för striderna hittills är att ryssarna har försökt att undvika strid med mekaniserade förband "man mot man". De har nästan uteslutande använt sig av artilleri. Om de nu för fram egna trupper på marken, så kommer de att öppna sig för insats av det ukrainska artilleriet och en typ av strid på jämbördiga villkor som ryssarna har haft svårt att genomföra så här långt under detta krig (med undantag för Wagner och vissa VDV-förband i Cherson och Luhansk).

Hur som helst så kommer det nog att ske saker i natt. För båda sidor gäller att det viktigaste JUST NU inte är att ta den ena eller andra byn i besittning. Det viktiga är att hålla en taktisk/operativ reserv intakt så länge som möjligt, med tanke på framtida genombrott, respektive motanfall mot genombrottsförsök.
Bra inlägg (igen). Ja, det surras rätt bra om ryska motanfall i Makarivka för att förhindra vidare ukrainsk framryckning kring Staromaiorske. Har inte sett några utlåtanden alls, faktiskt, men det stämmer säkert att det förekommer.

VDV-förband gjorde bra ifrån sig i krigets absoluta inledning, i Hostomel, Sumy och Kharkov. Plus Kherson i september, det har du rätt i. I övrigt finns väl nästan inga exempel alls på strid där ryssarna effektivt gjort rent hus med jämbördiga ukrainska förband. Jag tvivlar på att det är nu det händer.
Citera
2023-06-12, 19:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Denna filmen ska visa en rysk BMP som flyr från Rivnopil i "battle of the bulge". Inte världens tydligaste film precis men det pekar iaf på att ryssen har retirerat söderut därifrån.

Citat:
Rivnopil, Donetsk region. Katsap BMP flees from the village after leaving the BC warehouse, which was destroyed by mortar fire of the 128th brigade of the TrO

https://t.me/Donbas_Operativniy/43528
Citera
2023-06-12, 20:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vijesti har kommit igång ordentligt med rapporteringen nu under offensvien alltså. Påstår nu att UAF har slagit tillbaka ryssen söder om Novodonetske och fortsätter att avancera.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1668317169338155009
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-06-12 kl. 20:07.
Citera
2023-06-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Rätta mig om jag har fel men tog inte Ukraina kontrollen över höjderna väster om Neskunche och Storozheve innan själva orterna?
Vi kommer alltså kunna få se manöverstrid från båda parter i öppen terräng om ryssarna försöker nåt. Kan nog bli de mest brutalaste striderna filmade hittills, typ king of the hill med mekaniserade förband.
Citera
2023-06-12, 20:08
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Bra inlägg (igen). Ja, det surras rätt bra om ryska motanfall i Makarivka för att förhindra vidare ukrainsk framryckning kring Staromaiorske. Har inte sett några utlåtanden alls, faktiskt, men det stämmer säkert att det förekommer.

VDV-förband gjorde bra ifrån sig i krigets absoluta inledning, i Hostomel, Sumy och Kharkov. Plus Kherson i september, det har du rätt i. I övrigt finns väl nästan inga exempel alls på strid där ryssarna effektivt gjort rent hus med jämbördiga ukrainska förband. Jag tvivlar på att det är nu det händer.

VDV var bra vid försvarsstriden och återtåget vid Cherson och har både framgångsrikt försvarat och drivit tillbaka ukrainarna vid Kreminna. Det tycker jag att man får ge dem. Men som du säger: ryssarna har supersvårt mot ukrainarna när förhållandena är jämbördiga.
Citera
2023-06-12, 20:11
Medlem
Svåra tider för Ryssland säger den ryske diktatorn utan att verka inse att han själv är pappa till dom svåra tiderna. Så nu spelar han i stället ut patriot-kortet så gud nåde den som inte är 100% patriot i Ryssland för då blir det vatten och bröd och omskolningsläger.
Och hur patriotism skall tolkas avgör givetvis Putin.
Snart gör han väl som sin kompis i Nordkorea och förbjuder självmord. Undra vad straffet blir om man tar sig av daga.
Citera
2023-06-12, 20:13
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Rätta mig om jag har fel men tog inte Ukraina kontrollen över höjderna väster om Neskunche och Storozheve innan själva orterna?
Vi kommer alltså kunna få se manöverstrid från båda parter i öppen terräng om ryssarna försöker nåt. Kan nog bli de mest brutalaste striderna filmade hittills, typ king of the hill med mekaniserade förband.

Du får också rätta mig om det är jag som har fel. Det är ju sjuk Kriegsnebel överallt. Det såg ut som om ryssarna drog sig tillbaka från den långa åsen igår och i natt. Men det såg inte heller ut som om ukrainarna besatte dem. Krigsguden Mars hatar som bekant tomrum.

Ryktena säger i varje fall att 127 är uppe där och ska slå mot Makarivka. Vi får se hur det går. Hör du något så posta det här. Jag tror att händelserna här kommer att bli viktiga.
Citera
2023-06-12, 20:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det kom upp en ny karta nyss över "battle of the bulge". Vet inte hur korrekt den är men det verkar vara rätt så mycket kaos där just nu iaf.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1668320187530067969
Citera
2023-06-12, 20:21
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det har jag också tänkt på var är alla ryska tanks och flyg? De har I principinte setts till sen Ukraina starta sin offensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Nä, jag kan inte heller dra mig till minnes att de direkt gjort rent hus men när Soledar föll i ryssens händer kom det en hel del uppgifter om att ryska eluttrupper var hårda att tampas med.
Väl utbildade och god stridsmoral. Så det är inte bara att promenera över dem. Sociala medier ger ju numera oss som inte strider unika skildringar av krigets verklighet och de kan se enkelt ut när ett värn rullas upp.

Men du skall göra det med vetskapen att du vilken sekund som helst kan sprängas i bitar, få en kula i pannan och varje andetag kan vara ditt sista.
Nu hör vi inte så mycket om striderna, det är imponerande hur god tystnadsdisciplin som man lyckas upprätthålla men klart verkar det åtminstone vara att ryssen definitivt inte kastat in handduken.
De slåss. Och så länge de har ammunition kommer de säkerligen fortsätta bjuda hårt motstånd och många kommer dö. På bägge sidor.

Man hoppas ju att UAF kommer lyckas slå ut logistiken så pass mycket att ryssen är tvungna att retirera men det gäller ju för Ukrainarna att också hålla sina försörjningslinjer fungerande. De kan inte bara rusa framåt, de måste säkra positionerna allt eftersom.
Jävla krig, hoppas verkligen vi ser slutet på det snart.
Citera
2023-06-12, 20:27
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det kom upp en ny karta nyss över "battle of the bulge". Vet inte hur korrekt den är men det verkar vara rätt så mycket kaos där just nu iaf.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1668320187530067969

Så skulle jag också ha gjort om jag var ryssarnas befälhavare: stoppa ukrainarnas framryckning med en mindre styrka som rör till allt inne i själva staden Staromlynivka, och använd terrängen för att klippa av fienden på mitten med ett angrepp med huvudstyrkan vid Makarivka. Nu blir det hårda bud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in