2023-06-12, 16:00
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Beror på hur snabb den är
OM Ukraina väl bryter igenom försvarslinjerna lär de inte ha överdrivet bråttom. Nya försvarslinjer tar lång tid att få ihop och hur snabb man än är så är långa försörjningslinjer alltid ett problem. Ryssarna lär ha tillräcklig panik ändå, bättre låta dem packa ihop och dra hem.
Citera
2023-06-12, 16:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att det var en välplanerad kamikaze-attack. Så att offensiver på andra platser kunde lyckas. Skulle man klaga på allt så hade UAF aldrig kunnat gå till attack överhuvudtaget. Här är ännu en som gnäller på det anfallet.

https://twitter.com/noclador/status/1668244107506995202

Kollar man lite kommentarer där så är det ju rätt många som har ungefär samma åsikter som jag.

Jag vet inte om vår åsikt skiljer, det var Gräggs jag lade fram.
Citera
2023-06-12, 16:03
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Problemet med för snabba framsteg såg vi i bilkön till Kiev. Ukraina riskerar samma sak.
Soppatorsk 😄
Citera
2023-06-12, 16:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror att det var en välplanerad kamikaze-attack. Så att offensiver på andra platser kunde lyckas. Skulle man klaga på allt så hade UAF aldrig kunnat gå till attack överhuvudtaget. Här är ännu en som gnäller på det anfallet.
https://twitter.com/noclador/status/1668244107506995202
Kollar man lite kommentarer där så är det ju rätt många som har ungefär samma åsikter som jag.

Jag tror inte det var en självmordsattack men håller med om att man inte kan tjata om det i evighet, alla anfall kan inte lyckas, ryssarna har också kraftfulla vapen, minor och allt. Jämför man med Ryssarnas offensiv i Vuhledar så var ju alla attacker sådär. Ukraina har ju lyckats med andra attacker under denna offensiv.
Citera
2023-06-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det är ingen nyhet att ryssen avrättar desertörer. Det har rapporterats om det hela kriget. "De egna" har ingen fri vilja, därav inga uppror.
Visst, det har rapporterats en hel del om soldater som skjuter sina befäl, men de är alldeles för få som vågar.

Jag tror det kan vakna till en fri vilja. Sånt där kommer det spridas rykten om och i en redan rörig armé tror jag dom som skjuter mot egna riskerar att få en spade i ansiktet när dom sover.
Senast redigerad av YBB641 2023-06-12 kl. 16:12.
Citera
2023-06-12, 16:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är detta det som räknas som fortifikationer eller de små som inte räknas?

Jag tror inte de är så svåra att storma jämfört med andra mindre. Det är liksom bara en längre sträcka av samma sak. Allt hänger på om det finns tillräckligt med soldater i dem med bra vapen; pansarvärnsrobotar och annat.
Haha. Vafan. Jag skulle säga att dessa räknas eftersom de är sammanhängande. Sedan ska det ju finnas stridsvagnshinder och strudsvagnsminor också, men inte längs hela fronten. Det här är nog en sådan där kortare snutt i första linjen.
Jag får hålla med om att det inte är omöjligt på något sätt att rensa dem. Rör det sig om riktigt långa, glest bemannade skyttevärn kan försvaret "rullas upp" på en längre sträcka.

"De små" som vi sett på video är ofta vanliga värn som soldaterna grävt ut själva. Ser ut som diken eller djurgryt. Typ groparna man gräver i lumpen för att sedan fylla igen.
Citera
2023-06-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
OM Ukraina väl bryter igenom försvarslinjerna lär de inte ha överdrivet bråttom. Nya försvarslinjer tar lång tid att få ihop och hur snabb man än är så är långa försörjningslinjer alltid ett problem. Ryssarna lär ha tillräcklig panik ändå, bättre låta dem packa ihop och dra hem.

Det håller jag med om
Citera
2023-06-12, 16:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte om vår åsikt skiljer, det var Gräggs jag lade fram.
Ja det var ju Grägg jag menade. Finns ju en anledning till varför jag inte läser vad han skiver. En stor fåntratt enligt min åsikt. Den attacken skedde på den plats där ryssen var som absolut mest beredd på en attack. Det surrar lite rykten idag att en ny attack på Robotyne förbereds. Förmodligen bara för att tvinga ryssen till att binda trupper där. Annars ligger vägen söderut öppen för UAF att avancera på.
Citera
2023-06-12, 16:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha. Vafan. Jag skulle säga att dessa räknas eftersom de är sammanhängande. Sedan ska det ju finnas stridsvagnshinder och strudsvagnsminor också, men inte längs hela fronten. Det här är nog en sådan där kortare snutt i första linjen.
Jag får hålla med om att det inte är omöjligt på något sätt att rensa dem. Rör det sig om riktigt långa, glest bemannade skyttevärn kan försvaret "rullas upp" på en längre sträcka.

"De små" som vi sett på video är ofta vanliga värn som soldaterna grävt ut själva. Ser ut som diken eller djurgryt. Typ groparna man gräver i lumpen för att sedan fylla igen.

Jag tror de små är placerade på exakt rätt ställe på en höjd eller något så att de är svåra att gå runt och svåra att anfalla. Dessa långa kommer har partier som är svåra att försvara, därför tror jag inte de är så mycket bättre egentligen. Lite propaganda över att bygga dem; Ryssland har ju byggt dem på badstränderna på Krim också! Men vi får snart se.
Citera
2023-06-12, 16:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja det var ju Grägg jag menade. Finns ju en anledning till varför jag inte läser vad han skiver. En stor fåntratt enligt min åsikt. Den attacken skedde på den plats där ryssen var som absolut mest beredd på en attack. Det surrar lite rykten idag att en ny attack på Robotyne förbereds. Förmodligen bara för att tvinga ryssen till att binda trupper där. Annars ligger vägen söderut öppen för UAF att avancera på.

Grägg kopierar bara från Twitter och Telegram som vi gör; han har ingen egen eller unik information.
Citera
2023-06-12, 16:27
Medlem
leachs avatar
Det kan bli problem med bränsle till ryssens skrot.

The locomotive depot in Russian-occupied Melitopol has been destroyed. The explosion occurred last night and destroyed the trains responsible for transporting fuel to the frontline.
https://twitter.com/Tendar/status/1668245853230833667
Citera
2023-06-12, 16:28
Medlem
ReedMes avatar
Här kan man se satellitbilder på ryska fortifikationer. Brady Africk, som twittrar bilderna, är analytiker på American Enterprise Institute.
https://read.bradyafrick.com/p/russian-field-fortifications-in-ukraine
https://twitter.com/bradyafr
Senast redigerad av ReedMe 2023-06-12 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in