2023-06-12, 19:06
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Kan rekommendera denna militarymap channel;
WeebUnion
https://www.youtube.com/watch?v=XVj4HdwQRdU
Följt den till och från under flera månader och den har verkat ganska tillförlitlig.
Läget är svårfångat på slagfälten eftersom offensiv/motoffensiv böljar fram och tillbaka hela tiden
Ukraina letar efter en svag punkt längs den långa stridslinjen i öster för att kunna bryta sig in bakom ryssarnas första försvarslinjer.
Enligt tex NYT har Ukraina iallafall lyckats återerövra 3-4 små folktomma byar som låg mer eller mindre i den gråa zonen dvs ett sorts ingenmansland. https://www.nytimes.com/live/2023/06/12/world/russia-ukraine-news
Hittills inga genombrott som utgör vändpunkter men å andra sidan har motoffensiven bara pågått ca en vecka. De testar ryssarnas försvarslinjer fortfarande.
Om en månad kan vi kanske börja summera, troligtvis innan den 11 juli (Nato mötet).
Tack! Weebunion på youtube verkar välorienterade. Vem äger den ”firman”?

Bra med info. Här är det ofta bara pajkastning 😡.
Senast redigerad av Jof 2023-06-12 kl. 19:10.
2023-06-12, 19:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Anfalla 3 mil djupa försvarslinjer ryssen byggt upp under 1 år är inte självförsvar. Det är vansinne. Det är 2023. Inte 1500-talet.

Ukraina skulle självklart anfallit där ryssarna är svaga och gjort en kniptångsmanöver.

Jag försöker hålla mig neutral i denna konflikt då jag tycker kriget är ren dårskap men har svårt förstå hur du kan stödja hur Ukraina offrar soldater och material? Tycker du detta anfall är bra planerat?

Det verkar ju gå rätt bra, man har brutit igenom ryssarnas försvarslinjer på åtminstone 3 ställen, och tagit sig någon mil framåt på bara några dagar. Så det ser bra ut.

Bara det faktum att ryssarna sprängde dammen i Kachovka tyder ju på att de har lite panik...
2023-06-12, 19:10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Anfalla 3 mil djupa försvarslinjer ryssen byggt upp under 1 år är inte självförsvar. Det är vansinne. Det är 2023. Inte 1500-talet.

Ukraina skulle självklart anfallit där ryssarna är svaga och gjort en kniptångsmanöver.

Jag försöker hålla mig neutral i denna konflikt då jag tycker kriget är ren dårskap men har svårt förstå hur du kan stödja hur Ukraina offrar soldater och material? Tycker du detta anfall är bra planerat?

...Huvudstyrkan är inte ens på banan än. Oroa dig inte. Tids nog så ska alla RUnassar få sina expertråd söndersmulade som vanligt.
Du är inte neutral, din jävla clown
2023-06-12, 19:10
Medlem
Citat:
Inget glädja sig åt. Dessa Leoparder skulle skydda bland annat Sverige. Nu offras de i en idiotisk offensiv.

Man blir så satans förbannad på detta slöseri med soldater och dyrbar utrustning som Ukrainas militärledning sysslar med. Har de inte lärt sig något?

Som militärt intresserad fattar jag ingenting. Studera historien och det är totalt vansinnigt anfalla i dagsljus utan luftherravälda. Serberna fick lära sig det, Saddam Hussien fick lära sig det, IS i Syrien slaktades. NVA i Vietnam vid Khe Sang. Det funkar inte.

Om utrustingen inte klarar av att stoppa ryssar (vilket den är till för) så är det lika bra att det ändå har ihjäl orcher innan den förstörs.
Sen är det till att skaffa än bättre ryssdödare.
Vi har ingen glädje av material som inte klarar av fanstyget i öst.
2023-06-12, 19:17
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Fan till och med tyska nazistpartiet hade judar i leden.
Det är fakta att Zelensky lät nazister bomba civilbefolkningen i Donetsk med granater.
Innan det brände nazisterna upp fackföreningsmedlemmar medan polisen tittade på.
En sån regim får räkna med att det blir utbrytarregioner.
Ukrainarna har Zelensky att skylla för mycket!

Nu är det ju dock Ryssland som skapat instabiliteten i regionen, dessutom olagligt annekterat Krim. Ukraina har naturligtvis rätt att försvara och skapa stabilitet på sitt eget territorium, även om det innebär att föra väpnad konflikt med utländskt sponsrade dissidenter.
2023-06-12, 19:19
Medlem
Citat:
Minröjare som gick på ett minfält, verkligen imponerande materiel som ukrainarna fått från väst.

Man måste kanske sätta sig in i och respektera de faktum att det man nu gör är att ta sig igenom försvarslinjer som Ryssarna haft över ett år att bygga upp så om den som inbillat sig att man skulle kunna göra det utan förluster är givetvis mycket naiv.

Utifrån den information som är tillgänglig och som kan räknas som något sånär opartisk så skulle jag nog säga att de flesta som har någon sånär förståelse över hur krigsföring går till i verkligheten nog faktist trodde att förlusterna såhär i inledningen skulle vara långt större.
2023-06-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ingen har tvingat Ukraina till krig. Ukraina kunde ha gett fan i att gå i säng med NATO. Även om det är krig nu är det ingen som tvingar Ukraina till att fortsätta kriget. Ukraina kan acceptera de villkor som erbjudits och få fred.

Du är en naiv rackre!
Varför ska inte Ukraina få ha sin egen utrikespolitik?
Varför tror du gamla östländer kastar sig mot Nato och EU?
Är det kanske för att de inte vill fortsätta leva som ryssar.
2023-06-12, 19:31
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ryssen har 3 mil djupa ställningar. Värre än Kursk där tyskarna misslyckades. Endast Waffen SS med sina Tiger vagnar och Wittman slog sig igenom men fick sedan dra sig tillbaka.

Anfalla tungt befästa ställningar rakt på är inget framgångskoncept. Det brukar bli mindre bra.

Dags för Ukrainas militärledning börja studera militärhistoria?

Nu har ju dock Ryssland inga tungt befästa ställningar, Ukraina har inte förlorat strider och är tillbakapressade långt inne på fientligt territorium och Ryssland har inte det moraliska övertag av att försvara sitt hemland i det "stora patriotiska kriget" som Sovjet hade 1943, så det går inte att jämföra.
2023-06-12, 19:32
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Det är du som ska sluta fåna dig, ta bort skygglapparna och se hur verkligheten ser ut. Vakna.

Snälla berätta mer
2023-06-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Snälla, lär er citera länkar. Är så jävla låg energi.

Relevant bit ur texten;

Men! En timme senare skriver telegrammaren;

HOPPSAN. Så dom har inte alls tagit Makaronivivka.
Nu råkade både du och källan ljuga! Vilken otur! Händer inte ofta! Jag är förvånad och inte sarkastisk! Kommer inte hända igen va? Aldrig varit med om att Z-pojkar ljugit innan! Jag som alltid litat på vad ni Z-pojkar skriver!

Det inlägg jag hänvisade till var ett inlägg från en sluten telegramgrupp som citeras av "dva_majors"; det inlägg som du refererar till är ett inlägg från "RVvoenkor" som citeras av "dva_majors". Anledningen till att de skiljer sig åt är för att det är två olika upphovsmän som citeras av samma kanal.
2023-06-12, 19:33
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ryssen har 3 mil djupa ställningar. Värre än Kursk där tyskarna misslyckades. Endast Waffen SS med sina Tiger vagnar och Wittman slog sig igenom men fick sedan dra sig tillbaka.

Anfalla tungt befästa ställningar rakt på är inget framgångskoncept. Det brukar bli mindre bra.

Dags för Ukrainas militärledning börja studera militärhistoria?
Que pasa? Historierevision från Z-grabbarna? Märkligt, men förhoppningsvis har du helt rätt gällandes "3 mil".

Kursk under vk2 hade ett djup på mellan 13 till 30 mil. Tyskarna penetrerade som längst cirka 6 mil, så med din logik hade Hitler slagit sig igenom till Melitopol och kastat ut Putler.
2023-06-12, 19:42
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det inlägg jag hänvisade till var ett inlägg från en sluten telegramgrupp som citeras av "dva_majors"; det inlägg som du refererar till är ett inlägg från "RVvoenkor" som citeras av "dva_majors". Anledningen till att de skiljer sig åt är för att det är två olika upphovsmän som citeras av samma kanal.

Okej Z.
Vilken otur! Du var alldeles för snabb i det här fallet och hann suga i dig hela propagandaballen. Det är bra att vänta några timmar med Östländska källor.
Senast redigerad av SKetcher 2023-06-12 kl. 19:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in