2023-06-12, 18:48
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Minröjare som gick på ett minfält, verkligen imponerande materiel som ukrainarna fått från väst.

Är nog snarare kompetensen hos manskapet. Nu är det dock ingen som vet exakt vad som hände, men det finns video på både när Ukraina evakuerar besättningen i pansarskyttevagnarna och när Ryssland skjuter sönder de övergivna vagnarna.
2023-06-12, 18:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Inget glädja sig åt. Dessa Leoparder skulle skydda bland annat Sverige. Nu offras de i en idiotisk offensiv.

Man blir så satans förbannad på detta slöseri med soldater och dyrbar utrustning som Ukrainas militärledning sysslar med. Har de inte lärt sig något?

Som militärt intresserad fattar jag ingenting. Studera historien och det är totalt vansinnigt anfalla i dagsljus utan luftherravälda. Serberna fick lära sig det, Saddam Hussien fick lära sig det, IS i Syrien slaktades. NVA i Vietnam vid Khe Sang. Det funkar inte.

Det fetade, du verkar inte förstå grundläggande sammanhang. Hur kan Ukrainas militärledning påstås "slösa med soldater och dyrbar utrustning" när de försvarar sig mot en invasionsarmé?

Hade inte Ryssland anfallit Ukraina så hade inte en enda soldat eller utrustning "slösats"
2023-06-12, 18:55
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Det är precis det jag skrivit, något stämmer inte här. Ukraina borde via Natos drönare och satelliter veta exakt var alla ryska minfält är. Istället kör de ut Leopard stridsvagnar där för att sprängas av minor. Antingen inkompetens eller förräderi.

Att Nato skall styra över svensk militär känns med tanke på vad som händer i Ukraina väldigt oroväckande.

Att minröja ett slagfält mitt under pågående offensiv är inte riktigt samma sak som att gå runt i FN-tjänst i forna Jugoslavien
2023-06-12, 18:57
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Finnarna gav bort skräpet för de funkade inte.

Finnarna var inte helt nöjda, nej det stämmer. Men vad jag vet så berodde det på den Finländska terrängen.
2023-06-12, 18:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Bara idag ska Ukraina ha befriat 5 städer och byar, så det är uppenbarligen bra momentum på offensiven!
2023-06-12, 19:01
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ukraina anfaller i dagsljus avancerade försvarssystem med minfält, bunkrar, skyttegravar och dödszoner täckta med artilleri.

För att slå igenom det krävs totalt luftherravälde och komplett minröjning.

Den som styr Ukrainas offensiv är antingen en förrädare eller vill de ukrainska soldaterna illa. Ukraina skulle självklart anfallit där ryssarna är som svagast, inte starkast.

Ett militärt geni som Erik von Manstein ligger nog och vrider sig i graven när han ser hur Ukraina offrar soldater och dyrbart pansar i anfall som inte ger något av större värde.

Det är stridsspaningstrupper som gör förarbetet din amatör. Och självklart inte direkt på försvarslinjerna. Trots detta så har UAF befriat 4 byar hittills. Och huvudstyrkan har inte ens klivit in i striderna.
Verkar som om du inte har den blekaste aning om vad du skriver
Senast redigerad av Upplyften 2023-06-12 kl. 19:06.
2023-06-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det fetade, du verkar inte förstå grundläggande sammanhang. Hur kan Ukrainas militärledning påstås "slösa med soldater och dyrbar utrustning" när de försvarar sig mot en invasionsarmé?

Hade inte Ryssland anfallit Ukraina så hade inte en enda soldat eller utrustning "slösats"

Anfalla 3 mil djupa försvarslinjer ryssen byggt upp under 1 år är inte självförsvar. Det är vansinne. Det är 2023. Inte 1500-talet.

Ukraina skulle självklart anfallit där ryssarna är svaga och gjort en kniptångsmanöver.

Jag försöker hålla mig neutral i denna konflikt då jag tycker kriget är ren dårskap men har svårt förstå hur du kan stödja hur Ukraina offrar soldater och material? Tycker du detta anfall är bra planerat?
2023-06-12, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Fyfan vad detta är gött att följa. Ingen är naiv nog att tro att det kommer gå fort och lätt att ta tillbaka sin mark, men slow and steady kommer ryzzen friteras. Hoppas ni laddat upp med popcorn för det kommer bli åka av! Ryssrunkarna kommer vara tokiga

Framförallt sker en mycket psykologiskt viktig episod av kriget nu: Ukraina står för offensiven och motangreppet. Nu är det undermänniskorna som tvingas försvara sig. Ryssarna och axis av korrupta shitholes kom så långt, det var allt de mäktade med. Nu tar den fria världen över och provar att vända på lyckan.

Det verkligt roliga händer i Augusti när Krim befrias och Putins verkliga symboliska nederlag inträffar, utöver megafiaskot till invasion som man redan svarat för. Ett av världshistoriens sämsta.
2023-06-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är stridsspaningstrupper som gör förarbetet din amatör. Och självklart inte direkt på försvarslinjerna. Trots detta så har UAF befriat 4 byar hittills. Och huvudstyrkan har inte ens klivit in i striderna.
Verkar som om du inte har den blekaste aning om vad du skriver

Hört talas om flyg och drönare? Spaningstrupper som Nordland i Waffen SS hör till historien. Allt sker via luften nu.
2023-06-12, 19:04
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ryssland har inlett en till synes framgångsrik motattack och befriat Makarovka vid den s.k. Vremievsky-utbuktningen. Ukrainarna ska ha lidit betydande förluster och övergett många fordon.
Citat:
Enligt ryssarna stämmer det: https://t.me/dva_majors/17658
Citat:
Se mitt inlägg (nr. 715) på förra sidan.
Snälla, lär er citera länkar. Är så jävla låg energi.

Relevant bit ur texten;
Citat:
During the fighting on the Vremievsky ledge, our fighters successfully returned Makarovka under their control.
Khokhols fled leaving their wounded and a huge amount of NATO equipment.[...]

Men! En timme senare skriver telegrammaren;
Citat:
Fierce battles south of the village of Makarovka and in the area of ​​the village of Urozhaynoye
[...]
Russian armored groups and assault infantry, with massive support from attack helicopters, are advancing near Makarovka and Urozhaynoye, trying to push back the advancing enemy forces from these areas.

HOPPSAN. Så dom har inte alls tagit Makaronivivka.
Nu råkade både du och källan ljuga! Vilken otur! Händer inte ofta! Jag är förvånad och inte sarkastisk! Kommer inte hända igen va? Aldrig varit med om att Z-pojkar ljugit innan! Jag som alltid litat på vad ni Z-pojkar skriver!
Senast redigerad av SKetcher 2023-06-12 kl. 19:15.
2023-06-12, 19:05
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ukraina startade kriget när de lät nazister bomba civilbefolkningen Donetsk med granater. Vad trodde Zelensky skulle hända? Ingenting?

Du menar att juden Zelensky arbetade tillsammans med Nazister, snälla spela inte korkad nu. Men som sagt detta är OT.
2023-06-12, 19:06
Medlem
Rysslands motoffensiv gick åt helvete. Nu har Ukraina öppet spår ner till havet.

"There is good news from the Zaporizhzhia region, it seems that the Russian counterattacks were unsuccessful 👀

I am waiting in the evening for confirmation of certain liberated settlements, then I will write in more detail ✌🏻"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in